| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Kształcenie kompetencji przyszłych pracowników

Kształcenie kompetencji przyszłych pracowników

Do 2020 r. liczba polskich studentów ma zmniejszyć się o 40 proc., czyli o około 700 tysięcy1. O specjalistów będzie coraz trudniej. Dlatego już teraz warto pomyśleć o narzędziach kształcenia kompetencyjnego przyszłych pracowników i budowaniu lojalności studentów wobec marki pracodawcy.

O krok dalej poszły dwie łódzkie firmy – Infosys BPO Poland i Target BPO, które wspólnie z Uniwersytetem Łódzkim podjęły inicjatywę współtworzenia studiów podyplomowych „Organizacja i zarządzanie centrum usług wspólnych BPO” na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym. Są to jedyne takie studia w Polsce i jedne z nielicznych na świecie, które kształcą menedżerów pod kątem zarządzania i pracy w centrach zaawansowanych usług biznesowych. Wykłady i ćwiczenia dotyczą takich zagadnień, jak zarządzanie harmonizacją procesów, metodologia audytu i zarządzanie zasobami ludzkimi.

Celem studiów jest rozszerzenie wiedzy o sektorze zaawansowanych usług biznesowych i intensywne kształcenie kompetencyjne kadr – potencjalnych kandydatów, ale i własnych pracowników. Obecnie aż 19 studentów to pracownicy Infosys. Chcemy, żeby rozwinęli oni umiejętności potrzebne na stanowiskach średniego i wyższego szczebla – mówi Krystian Bestry, dyrektor zarządzający Infosys BPO Poland, członek zarządu ABSL.

Zdaniem Agnieszki Czarnoty, pracownika Infosys BPO w Łodzi, uczestnictwo w studiach podyplomowych to szansa na zrozumienie głównych procesów biznesowych realizowanych w centrach BPO. – Bez wątpienia wspólna inicjatywa firmy Infosys BPO i Uniwersytetu Łódzkiego stworzenia kierunku Business Process Outsourcing/ Offshoring daje możliwość zrozumienia idei działania centrów BPO i poznania opinii ekspertów – wyjaśnia Agnieszka Czarnota.

Pracownik zyskuje nie tylko wiedzę teoretyczną, ale i uczy się ją implementować podczas warsztatów praktycznych. Przykład studiów na Uniwersytecie Łódzkim pokazuje, że współpraca z ośrodkami akademickimi tylko na poziomie studiów licencjackich i magisterskich nie wystarcza. Równie ważne jest wspieranie kształcenia ustawicznego.

B2U nowej generacji

Formy współpracy biznesu z ośrodkami akademickimi, podobnie jak na Zachodzie, również w Polsce będą ewoluować. Niż demograficzny i trudniejszy dostęp do wykwalifikowanych pracowników wymusi na menedżerach HR większą kreatywność w szukaniu dróg dotarcia do młodych i zdolnych kandydatów. Rosnąca mobilność pracowników sprawi, że firmy zaczną współpracować nie tylko z uczelniami lokalnymi, lecz także ośrodkami akademickimi z całej Polski i zagranicy. Kształcenie kompetencji będzie natomiast ewoluować w stronę myślenia projektowego i pracy na tzw. studiach przypadku. Metoda nauki poprzez analizę konkretnego problemu i rozwiązywanie go za pomocą zdobytej wcześniej wiedzy jest od lat stosowana na uczelniach zachodnich. Innym ciekawym rozwiązaniem jest otaczanie opieką mentora, to jest menedżera firmy, najlepszych studentów wybranego kierunku (tzw. mentorship programme). Jest to swego rodzaju program coachingowy, który ma pomóc rozwinąć umiejętności i przygotować studenta do rynku pracy czy pracy w firmie mentora.

Forma współpracy z uczelniami wyższymi zależy od wielu czynników: sektora, profilu firmy, liczby pracowników, strategii rozwoju, ale też, a może przede wszystkim, od stopnia otwartości uczelni lokalnych na ofertę biznesu. Do tej pory poziom współpracy uczelni z przedsiębiorstwami w Polsce pozostawiał wiele do życzenia. W badaniu World Economic Executive Opinion Survey 2007 Polska zdobyła w tym obszarze 46 proc. z możliwych do uzyskania punktów. Lepsze od nas były m.in. Hiszpania, Francja i Czechy. Teraz mamy szansę to zmienić. Przyjęty 21 maja przez Sejm pakiet ustaw reformujących system polskiego szkolnictwa wyższego zakłada m.in. działania na rzecz zacieśnienia współpracy przedsiębiorców z ośrodkami akademickimi. Obowiązek monitorowania losów absolwenta na rynku pracy przez szkoły wyższe, czy powołanie stanowisk do spraw współpracy z przedsiębiorcami to tylko niektóre pomysły Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, mające podnieść jakość polskiego kształcenia. Jednak to od pracodawców i menedżerów HR zależy w dużej mierze, jakie kompetencje i za jaką cenę będzie można nabyć na rynku pracy.

@RY1@i13/2010/008/i13.2010.008.000.0074.001.jpg@RY2@

 

reklama

Autor:

ekspert rynku BPO/SSC i specjalista w zakresie komunikacji B2B

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Duraj

doktor hab. nauk prawnych, ekspert z zakresu prawa pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »