| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Jak dobrze wybrać program MBA?

Jak dobrze wybrać program MBA?

Na początku 2009 roku, kiedy to na wieść o kryzysie wiele firm zamroziło swoje budżety szkoleniowe, zainteresowanie drogimi studiami typu MBA zaczęło maleć. Jednak w ostatnim czasie trend ten się odwrócił i obserwujemy znaczny wzrost zainteresowania tą formą edukacji. Studia MBA to ważna decyzja i... niemały wydatek. Tym bardziej przed podjęciem decyzji o wyborze konkretnego programu należy zrobić dogłębną analizę dostępnych ofert oraz własnych oczekiwań.

MBA a trendy na rynku pracy

Polska, choć nie należy już do grupy emerging markets, nadal jest interesującym krajem do inwestowania. Firmy, które rozpoczynają działalność w Polsce, poszukują menedżerów nie tylko dobrze znających rynek i branżę, ale posiadających kwalifikacje do zarządzania wszystkimi obszarami biznesu oraz potrafiących myśleć i działać strategicznie.

Wiele zachodnich firm chce zdobywać rynki wschodnie, takie jak Rosja, Ukraina, Białoruś. Polscy menedżerowie z jednej strony znają kulturę i mentalność Wschodu, z drugiej strony mają szeroką wiedzę o zachodnich wartościach i stylu zarządzania. A do tego są świetnie wykształceni. Właśnie dlatego są najlepszymi kandydatami na stanowiska związane z ekspansją zachodnich firm na rynki Europy Wschodniej.

Prognozy na przyszłość

W ostatnich latach zauważalne jest pojawienie się specjalistycznych studiów MBA, które w odróżnieniu od ogólnych programów MBA mają być nastawione na konkretną branżę czy konkretny obszar działalności firmy. O ile specjalizacja na studiach podyplomowych ma sens, o tyle na studiach MBA wydaje się być zaprzeczeniem idei MBA. Dobre studia MBA powinny pozwolić słuchaczom na spoglądanie na te same sytuacje z różnych punktów widzenia. Tradycyjne studia MBA rozwijają nie specjalistyczną, lecz interdyscyplinarną wiedzę, która pozwala słuchaczom na podejmowanie strategicznych decyzji, niezależnie od sektora, branży czy firmy, w której pracują. Jeśli więc mamy stworzyć dla studentów twórcze środowisko, w grupie studenckiej powinny znaleźć się osoby o bardzo zróżnicowanych doświadczeniach: dyrektorzy różnych działów i pionów – finansiści, marketingowcy, handlowcy, specjaliści od HR, controllingu itd., działający w różnych branżach – farmaceutycznej, reklamowej, budowlanej, logistycznej, posiadający różne wykształcenie. Taka grupa bardziej kreatywnie i nieszablonowo podejdzie do rozwiązywania problemów niż grupa składająca się ze specjalistów wyłącznie jednej branży. Również Stowarzyszenie Association of MBAs, akredytujące najlepsze programy MBA na świecie, zaleca, aby nie specjalizować programów MBA. Uniwersytety z pierwszej dziesiątki rankingu najlepszych uniwersytetów świata, takie jak University of Cambridge czy University of Oxford, również nie oferują specjalizowanych MBA. Nie oznacza to jednak, że specjalistyczne MBA są złe. Odpowiadają tylko na inne potrzeby i opierają się na innej filozofii i założeniach niż tradycyjne studia MBA.

reklama

Autor:

development menedżer w Wyższej Szkole Zarządzania/Polish Open University

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Jarosław Szajkowski

Konsultant podatkowy w Instytucie Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »