| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Co robić, aby projekt szkoleniowy był udany?

Co robić, aby projekt szkoleniowy był udany?

Prawdopodobnie każdy z nas brał kiedyś udział w nieudanym szkoleniu, jako uczestnik lub co gorsza jako prowadzący. Przyczyny nieudanych szkoleń są różne. Najczęściej odpowiedzialność spada na trenerów, jako na osoby, które bezpośrednio dostarczają rozwiązanie. Jeśli poszukamy w łańcuchu zdarzeń odnajdziemy też inne powody takich niepowodzeń. Większości z nich można by uniknąć, gdyby firma szkoleniowa znała dobrze sytuację oraz potrzeby szkoleniowe organizacji i ludzi w niej pracujących.

Zbieranie informacji o sytuacji i potrzebach szkoleniowych, czyli pełna analiza potrzeb szkoleniowych jest rodzajem badania, które pokazuje, czego potrzebują pracownicy w zakresie wiedzy i umiejętności, aby realizować aktualne cele organizacyjne. Opisuje lukę kompetencyjną i edukacyjną pomiędzy stanem posiadanym a pożądanym. Jest to proces składający się z różnego typu ankiet, kwestionariuszy, wywiadów i obserwacji. Wymaga jednak dużego nakładu czasu, angażuje wielu pracowników i jest dość skomplikowany. Zadanie to zwykle należy do kompetencji działów HR. Na ich podstawie przygotowuje się i wybiera szkolenia. Wyniki są również przydatne przy opracowywaniu długofalowych planów rozwojowych pracowników. Powinny być modyfikowane w świetle zbieranych na bieżąco informacji. Czasami w organizacjach, szczególnie dużych, spotyka się takie podejście, jednak często to do zadań firmy szkoleniowej należy zbadanie potrzeb szkoleniowych. Jest to konieczne, aby przygotować i poprowadzić szkolenie, które rozwiąże problemy organizacji i uczestników.

Powody decyzji szkoleniowych

Zleceniodawca zwraca się do firmy szkoleniowej lub konsultanta takiej firmy albo sam wyszukuje klienta na rynku. Rusza maszyna sprzedażowa. Niezależnie od tego, kto zainicjował sprzedaż, istnieją powody, dla których klient jest zainteresowany przeprowadzeniem szkoleń. Dostawca musi je poznać. Jakie są przesłanki do przeprowadzenia szkoleń? Co jest przyczyną tej decyzji? Kto jest właścicielem pomysłu? Jakie efekty firma chce osiągnąć poprzez przeszkolenie pracowników? Na tym etapie padają również pytania natury logistycznej: ile osób, kto, gdzie, kiedy? To podstawowe informacje konieczne do przygotowania oferty.

Niestety podczas rozmów sprzedażowych stosunkowo rzadko pozyskiwana jest wystarczająca ilość informacji potrzebnych do przygotowania programu szkoleniowego, który odpowie na istotne potrzeby szkoleniowe pracowników danej organizacji. Decyzje o szkoleniu najczęściej są podejmowane na podstawie sytuacji biznesowej przedsiębiorstwa: wprowadzamy nowe strategie, nowe produkty, uaktualniamy procedury. Częstym powodem są również subiektywne odczucia menedżerów. Kierownictwo zauważa coś, co nie do końca funkcjonuje po jego myśli, więc decyduje – „zróbmy szkolenie” i przeznacza na to budżet. Zdarza się też, że menedżer był na szkoleniu, które bardzo mu odpowiadało i chce, aby jego zespół również wziął w nim udział. To główne powody szkoleń. Pełna analiza potrzeb edukacyjnych pracowników jest rzadko brana pod uwagę, przede wszystkim dlatego, że po prostu nie jest robiona. Szkolenia są traktowane raczej jako lek na całe zło niż skuteczne narzędzie podnoszące kompetencje pracowników, potrzebne do wykonywania konkretnych zadań biznesowych.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

ratalnie.com

Ratalnie.com to marka należąca do Lloyd Financial. Jest odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku na łatwo dostępne pożyczki gotówkowe opierające się na polskim kapitale.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »