| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Nauczyć się uczyć

Nauczyć się uczyć

Rozmowa z Colinem Rose’em, założycielem i prezesem firmy „Accelerated Learning Systems”

Colin Rose jest członkiem organizacji rządowych i współtwórcą narodowej sieci ośrodków zajmujących się edukacją rodziców. Jest również członkiem zarządu Stowarzyszenia Naukowego pod patronatem rządu brytyjskiego „Kampania na rzecz uczenia się” (Campaign for Learning).

Autor książki: „Ucz się szybciej na miarę XXI wieku”, twórca programu „Master it Faster”, ekspert w programach przyspieszonej nauki języków obcych. Współautor programu „Zabawy fundamentalne”, którego celem jest wszechstronny rozwój dzieci w wieku 0–6 lat. Autor programu „Champs” dla uczniów w wieku 10–16 lat. Doradca wielu uniwersytetów i koncernów, takich jak: Motorola, Xerox, i IBM, Avon Cosmetics, Nestlé, Rowntree, PricewaterhouseCoopers, Procter & Gamble. Wykładowca na konferencjach i sympozjach na całym świecie. Colin Rose jest najczęściej cytowanym badaczem w książce „Rewolucja w uczeniu” autorstwa Gordona Drydena i Janette Fos.

  • Dużo mówi się ostatnio o efektywności zarządzania wiedzą. Od czego według Pana zależy zatem ta efektywność w szkołach, a od czego w firmach? Czy widzi Pan jakieś różnice?

Prowadziłem wykłady na temat strategii uczenia i myślenia dla dorosłych w korporacjach międzynarodowych oraz dla uczniów zarówno w szkołach podstawowych, jak i w gimnazjach. Oczywiście poziom języka, którego używamy, jest inny, podobnie jak kontekst, jednak zasady pozostają takie same. Niewiele osób było i jest uczonych tego, w jaki sposób stać się lepszym uczniem – a zdolność szybkiego uczenia się oraz analitycznego/kreatywnego myślenia to kluczowe kompetencje XXI wieku. Wiemy, na podstawie 10 lat niezależnych badań prowadzonych w Wielkiej Brytanii, że nauczanie sposobów uczenia się oraz umiejętności myślenia prowadzi do osiągania znacznie lepszych wyników i lepszej pracy w klasie. Wiemy również, że uczenie tego samego dorosłych może przyspieszyć proces nabywania kompetencji podczas szkolenia i sprawić, że praca trenera będzie dawać więcej radości i satysfakcji obu stronom.

  • Jak zatem zarządzać wiedzą w organizacji, by wpłynąć na rozwój kompetencji pracowników, a przez to samo na poprawę biznesu? Które inicjatywy Pana zdaniem dają najlepsze rezultaty?

Naszym celem i misją jest niesienie pomocy uczniom i dorosłym w odnalezieniu własnego indywidualnego stylu oraz technik uczenia się, które najbardziej im odpowiadają. Jednak niezależnie od indywidualnych preferencji osoby przyswajającej wiedzę, prawdą jest, że człowiek w procesie uczenia się najczęściej wykorzystuje zmysł wzroku. Dlatego też stworzyliśmy wizualne organizery, które pomagają nam ustrukturyzować nauczanie oraz myślenie na wyższym poziomie. Około 25 lat temu, rozpoczęliśmy badania nad tym, co pomogło uczniom, którzy odnoszą sukcesy, rozwiązywać ich problemy. Badaliśmy sposób motywowania samych siebie, prowadzenia notatek, sprawdzaliśmy jakie stosowali strategie pamięciowe oraz metody powtórzeń. Jedna z metod prowadzenia powtórek była 400 proc. bardziej skuteczna niż te najczęściej stosowane! Analizy te pozwoliły nam na opracowanie prostego modelu, który pokazuje, co robić, aby odnosić sukcesy w uczeniu się. Ważne jest, aby uczeń i nauczyciel, bądź trener znali ten sam model i korzystali z niego wspólnie. To zaś sprawi, że proces uczenia stanie się bardziej „widoczny”, tym samym łatwiejszy oraz pomoże trenerowi czy nauczycielowi współpracować z uczniami dla osiągania lepszych wyników, często w krótszym okresie. Spójrzmy na to w ten sposób. Nikt nie wysyła sportowca na bieżnię bez uprzedniego treningu, i nie oczekuje od niego pobicia rekordu. Mimo to prowadzimy uczniów do sal lekcyjnych, a dorosłych do sal szkoleniowych i oczekujemy, że będą superwydajnymi uczniami bez przeprowadzenia jakiegokolwiek szkolenia na temat umiejętności uczenia się. Brzmi to jak szaleństwo. Uważamy, że idealnym połączeniem byłoby wyposażenie uczniów i nauczycieli w książkę na temat sposobów uczenia się i strategii zapamiętywania. Nauczyciele powinni uczyć tych technik na zajęciach lekcyjnych. Dopiero wówczas jakość uczenia mogłaby się stopniowo podnosić.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Krajowy Rejestr Wierzytelności

Windykuj dłużnika online. Sprzedawaj i kupuj wierzytelności!

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »