| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Efektywne uczenie - jakie atuty mają szkolenia otwarte i jakie z tego wynikają korzyści?

Efektywne uczenie - jakie atuty mają szkolenia otwarte i jakie z tego wynikają korzyści?

Do udziału w szkoleniach otwartych zgłaszają się uczestnicy zainteresowani konkretnym tematem, który sami wybierają. Poprzez wybór obszaru zainteresowania stają się uczestnikami bardziej świadomymi swoich celów możliwych do osiągnięcia w trakcie szkolenia. Są to często ludzie przygotowani do aktywnego uczestnictwa w programie, który uznali za interesujący dla siebie. Towarzyszy im wysoka motywacja do rozwijania konkretnych umiejętności i poszerzania wiedzy z danego zakresu. Sami decydują się na dane szkolenie, często prywatnie, chcąc uzyskać odpowiedzi na konkretne pytania. To jest właśnie największa przewaga szkoleń otwartych nad zamkniętymi.

Udział w szkoleniach otwartych jest szczególnie efektywny dla osób początkujących z danego zakresu wiedzy. Na przykład na szkoleniu z zarządzania ludźmi początkujący z omawianego obszaru kompetencji dzięki obecności fachowców z tej dziedziny mogą obserwować skutki określonego stylu zarządzania, dostają cenne praktyczne przykłady rozwiązań trudnych sytuacji z ludźmi od kilku osób naraz. Dzięki tej różnorodności praktycznej wiedzy dostępnej przez doświadczenie innych uczestników mogą szybko uczyć się od nich zarządzania i wybierać najbardziej dla nich efektywny styl działania.

Szkolenie otwarte jest bardzo wartościowe także dla osób już kompetentnych w danej dziedzinie, którzy szukają inspiracji i wzmocnienia swojej motywacji do pracy. Mają oni szansę zobaczyć swój rozwój, swoje doświadczenia zarówno poprzez pryzmat tych uczestników o ugruntowanych kompetencjach, ale także obserwując tych, którzy dopiero zaczynają. Różnorodność doświadczeń, autentyczna wymiana poglądów daje więcej możliwości odnalezienia wartości swojej pracy, zyskania dowartościowania od innych. Na większości szkoleń otwartych panuje bowiem reguła udzielania sobie pozytywnych informacji zwrotnych i docenienia swoich doświadczeń nawzajem.

Efektywność szkolenia

Najlepszą, moim zdaniem, metodą prowadzenia szkoleń otwartych jest forma interaktywna. Powoduje ona uczenie się, doskonalenie danych umiejętności poprzez przeróżne formy ćwiczeń (scenki, ćwiczenia z obserwatorem, ćwiczenia zespołowe, ćwiczenia indywidualne, na forum, case study). Taka forma nabywania wiedzy w nauczaniu dorosłych jest trwała i praktyczna. Oprócz tego wymusza małą liczebność grupy (maksymalnie kilkanaście osób), ponieważ wtedy istnieje możliwość przećwiczenia wybranego materiału merytorycznego i indywidualnego podejścia do uczestnika szkolenia.

Ważne jest także na szkoleniu otwartym elastyczność trenera i dopasowanie do potrzeb i zgłoszonych przypadków przez uczestników szkolenia. Jeżeli trener potrafi doprowadzić do wymiany wiedzy między uczestnikami, skonstruować ćwiczenie na postawie sytuacji podanej przez uczestnika szkolenia – to szkolenia będzie miało bardzo praktyczny wymiar i może przekształcić się w doradztwo ekspertów i wymianę doświadczeń.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Paulina Kozak

Redaktor

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »