| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Każdy pracownik jest ważny

Każdy pracownik jest ważny

Co kryje się pod stwierdzeniem „pracownik o niskich kwalifikacjach”? Czy chodzi tu o deficyt wykształcenia zawodowego, czy niezbędnych kompetencji? Nie rozstrzygnęły tego dylematu ani prezentacja badań Pentor Research International i Ecorys, ani dyskusja podczas konferencji zorganizowanej przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości 8 marca w Warszawie. Niewątpliwie jednak uczestnicy debaty – haerowcy, szkoleniowcy, trenerzy – uzyskali ciekawe sugestie co do kierunków skutecznego wsparcia pracowników, których kwalifikacje należy podnosić w interesie ich samych i firmy.

Nieprzypadkowy personel

Swoim doświadczeniem z funkcjonowania wewnętrznego systemu szkoleń podzielił się z uczestnikami konferencji Przemysław Walczak, dyrektor personalny Pfleiderer Grajewo. Firma ta, część koncernu Pfleiderer A.G., produkuje płyty meblowe. Rozmiary produkcji są zmienne w skali roku, co wynika z możliwości pozyskiwania drewna. To pociąga za sobą sezonowe zmiany niezbędnej wysokości zatrudnienia. Jednak personel do tego typu produkcji – dziś już wysoko wyspecjalizowanej, technologicznie skomplikowanej – nie może być przypadkowy. Jak pogodzić sezonowość zatrudnienia z wysokimi kwalifikacjami załogi? Po wielu przygotowaniach, audytach wewnątrzfirmowych i burzach mózgu to karkołomne zadanie udało się w Grajewie wykonać, tworząc długofalowy system szkoleniowy, skorelowany z polityką rekrutacyjną i systemem motywacyjnym.

Czynności a kwalifikacje

Najbliższy tradycyjnemu rozumieniu pojęcia „pracownika o niskich kwalifikacjach” był przykład z Warsaw Airport Services, firmy, która w porcie lotniczym zajmuje się m.in. transportem bagażu i pasażerów do i z samolotów, holowaniem i kierowaniem samolotów na pasy startowe itp. Magda Chmara-Łabędzka, zastępca kierownika działu personalnego WAS, zwróciła uwagę, że wszystkie te czynności wykonują osoby z wykształceniem zasadniczym zawodowym, a także tylko podstawowym. Wyższy poziom wykształcenia byłby tu niepotrzebny, ale tym większe znaczenie mają specyficzne kompetencje niezbędne przy wykonywaniu lotniskowych zadań serwisowych. Pracownicy Warsaw Airport Services systemem szkoleniowym objęci są od momentu zatrudnienia. Na początku przechodzą szkolenia adaptacyjne i z obszaru bhp, ale rozszerzone o zagadnienia zagrożeń terrorystycznych na lotniskach. Potem mają cały czas permanentne szkolenia stanowiskowe, powiązanie z opieką merytoryczną starszego stażem, już doświadczonego pracownika. Treścią szkoleń są też umiejętności miękkie, z zakresu komunikacji i relacji interpersonalnych, niezwykle istotne w pracy lotniskowych serwisantów.

Kiedy szkolić

Prezentacja badań Pentora i Ecorys, przykłady wdrożeń oraz dyskusja na konferencji wykazały, że nie ma i być nie może jednego modelu systemu szkoleniowego dla tzw. pracowników o niskich kwalifikacjach, bo też w różnych miejscach co innego to znaczy. Zawsze trzeba zacząć od sumiennej analizy potrzeb firmy, ale uwzględnić także potrzeby i godność osób, którym zamierza się dać możliwość podniesienia kwalifikacji.

Nie można wobec tych pracowników stosować podejścia w myśl hasła Konopnickiej „Pójdź dziecię, ja cię uczyć każę” – stwierdziła w dyskusji dr Małgorzata Sidor-Rządkowska, akademicki wykładowca zarządzania, konsultant i trener. – Szkolić należy tylko wtedy, kiedy kompetencje danego pracownika są za niskie w odniesieniu do wykonywanych przez niego zadań. Natomiast zawsze trzeba wspierać ich w odnajdywaniu sensu i satysfakcji w tych pracach, które wykonują. Żeby wszyscy ci, którzy – wedle znanej anegdoty – „rąbią kamienie”, zdobywali świadomość, że „budują świątynię”.

Ta wypowiedź pani doktor była dobrą puentą konferencji, która w tytule miała stwierdzenie: „Każdy pracownik jest ważny”.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Melonet

Agencja SEM zajmująca się marketingiem w Internecie

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »