| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Zachować dyscyplinę w myśleniu

Zachować dyscyplinę w myśleniu

Rozmowa z Tonym Mannem, specjalistą w dziedzinie profesjonalnej facylitacji.

● Jaka jest najważniejsza rola i funkcja facylitatora w organizacji?

Facylitator powinien wpływać na poprawę jakości w takim zakresie, jak: analiza problemu, rozwiązywanie problemu, podejmowanie decyzji i planowanie oraz – poprzez zapewnianie odpowiednich metod, narzędzi i technik – pomaganie zespołom w myśleniu. To wystarczy, aby skoncentrować się na trudnych zagadnieniach, z jakimi musimy zmierzyć się w organizacji w obecnych konkurencyjnych warunkach rynkowych. Rolą facylitatora jest więc sugerowanie różnych sposobów, jakie mogą pomóc w wykonaniu zadania. Dobry facylitator staje się agentem zmian. Pomaga organizacji tworzyć proces podejmowania i realizacji wielkich wyzwań oraz potrafi połączyć ludzi we wspólnym działaniu, mającym na celu znalezienie nowych rozwiązań.

● Czy organizacje potrzebują facylitatorów?

Tak naprawdę to potrzebni są przeszkoleni w facylitacji menedżerowie. Na przykład w przedsiębiorstwach produkcyjnych w Wielkiej Brytanii, facylitacja stała się kluczową kompetencją menedżerską na wszystkich szczeblach zarządzania. Menedżerowie nie powiedzą jednak: „Ja jestem facylitatorem”. Powiedzą natomiast: „Ja stosuję facylitację w mojej pracy”. Jednak uważaj i strzeż się tego, kto powie „Jestem facylitatorem”, a nie został w tym przeszkolony. Jak w przypadku każdej umiejętności, tak i tutaj potrzebna jest nauka, praktyka i dopiero wtedy będziesz miał odpowiednie kompetencje. Dzięki firmie Zmiana.pl przeprowadziliśmy w grudniu 2009 r. pierwszy kurs facylitacji i uczestnicy już wiedzą, jak mogą zastosować zdobyte umiejętności w swojej roli w organizacji.

● W jakim stopniu facylitacja może zmienić pracę menedżera lub lidera?

Aby wskazać różnicę między zadaniem a procesem, nazwę zadanie „czerwonym myśleniem”, a proces – „zielonym myśleniem”. Niebezpieczeństwo tkwi w tym, że jesteśmy skoncentrowani na „czerwonym”. Jako specjaliści jesteśmy uwarunkowani tym, aby myśleć o naszym problemie, naszym specjalistycznym obszarze. Jeżeli moglibyśmy prześwietlić promieniami Rentgena umysł menedżera, to prawdopodobnie 95 proc. powierzchni byłoby w kolorze czerwonym! Jeżeli menedżerowie szkoleniowcy oraz liderzy zastosowaliby „zielone myślenie”, osiągnęliby dwie korzyści: mogliby w pełni skoncentrować się na procesie realizacji jakiegoś zadania oraz stworzyliby pole do popisu dla członków swojego zespołu, którzy dzięki temu mogliby pokazać swoje umiejętności i specjalistyczną wiedzę. Menedżerowie, których nauczyłem „zielonego myślenia”, stali się lepszymi kierownikami i lepszymi liderami. Dlatego regularnie szkolę menedżerów HRM.

● Czego ich Pan uczy?

Przede wszystkim, jak powinni działać zgodnie z zasadami facylitacji, aby pomóc swoim pracownikom w znajdowaniu najlepszych rozwiązań problemów w organizacji. Wiedza na temat facylitacji polega na zdolności rozpoznawania, jak bardzo dana sytuacja jest skomplikowana i które metody, narzędzia i techniki należy zastosować, aby znaleźć odpowiednią drogę do rozwiązania problemu. Nasuwa się więc pytanie, czy w naszych firmach mamy efektywny proces podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów? Z mojego doświadczenia wynika, że zarówno w przedsiębiorstwach produkcyjnych, jak i nieprodukcyjnych menedżerowie mają z tym problem. Facylitacja oznacza dyscyplinę w myśleniu o najlepszym i najbardziej odpowiednim procesie realizacji zadania.

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Paulina Kozak

Redaktor

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »