| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Zachować dyscyplinę w myśleniu

Zachować dyscyplinę w myśleniu

Rozmowa z Tonym Mannem, specjalistą w dziedzinie profesjonalnej facylitacji.

● Jaka jest najważniejsza rola i funkcja facylitatora w organizacji?

Facylitator powinien wpływać na poprawę jakości w takim zakresie, jak: analiza problemu, rozwiązywanie problemu, podejmowanie decyzji i planowanie oraz – poprzez zapewnianie odpowiednich metod, narzędzi i technik – pomaganie zespołom w myśleniu. To wystarczy, aby skoncentrować się na trudnych zagadnieniach, z jakimi musimy zmierzyć się w organizacji w obecnych konkurencyjnych warunkach rynkowych. Rolą facylitatora jest więc sugerowanie różnych sposobów, jakie mogą pomóc w wykonaniu zadania. Dobry facylitator staje się agentem zmian. Pomaga organizacji tworzyć proces podejmowania i realizacji wielkich wyzwań oraz potrafi połączyć ludzi we wspólnym działaniu, mającym na celu znalezienie nowych rozwiązań.

● Czy organizacje potrzebują facylitatorów?

Tak naprawdę to potrzebni są przeszkoleni w facylitacji menedżerowie. Na przykład w przedsiębiorstwach produkcyjnych w Wielkiej Brytanii, facylitacja stała się kluczową kompetencją menedżerską na wszystkich szczeblach zarządzania. Menedżerowie nie powiedzą jednak: „Ja jestem facylitatorem”. Powiedzą natomiast: „Ja stosuję facylitację w mojej pracy”. Jednak uważaj i strzeż się tego, kto powie „Jestem facylitatorem”, a nie został w tym przeszkolony. Jak w przypadku każdej umiejętności, tak i tutaj potrzebna jest nauka, praktyka i dopiero wtedy będziesz miał odpowiednie kompetencje. Dzięki firmie Zmiana.pl przeprowadziliśmy w grudniu 2009 r. pierwszy kurs facylitacji i uczestnicy już wiedzą, jak mogą zastosować zdobyte umiejętności w swojej roli w organizacji.

● W jakim stopniu facylitacja może zmienić pracę menedżera lub lidera?

Aby wskazać różnicę między zadaniem a procesem, nazwę zadanie „czerwonym myśleniem”, a proces – „zielonym myśleniem”. Niebezpieczeństwo tkwi w tym, że jesteśmy skoncentrowani na „czerwonym”. Jako specjaliści jesteśmy uwarunkowani tym, aby myśleć o naszym problemie, naszym specjalistycznym obszarze. Jeżeli moglibyśmy prześwietlić promieniami Rentgena umysł menedżera, to prawdopodobnie 95 proc. powierzchni byłoby w kolorze czerwonym! Jeżeli menedżerowie szkoleniowcy oraz liderzy zastosowaliby „zielone myślenie”, osiągnęliby dwie korzyści: mogliby w pełni skoncentrować się na procesie realizacji jakiegoś zadania oraz stworzyliby pole do popisu dla członków swojego zespołu, którzy dzięki temu mogliby pokazać swoje umiejętności i specjalistyczną wiedzę. Menedżerowie, których nauczyłem „zielonego myślenia”, stali się lepszymi kierownikami i lepszymi liderami. Dlatego regularnie szkolę menedżerów HRM.

● Czego ich Pan uczy?

Przede wszystkim, jak powinni działać zgodnie z zasadami facylitacji, aby pomóc swoim pracownikom w znajdowaniu najlepszych rozwiązań problemów w organizacji. Wiedza na temat facylitacji polega na zdolności rozpoznawania, jak bardzo dana sytuacja jest skomplikowana i które metody, narzędzia i techniki należy zastosować, aby znaleźć odpowiednią drogę do rozwiązania problemu. Nasuwa się więc pytanie, czy w naszych firmach mamy efektywny proces podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów? Z mojego doświadczenia wynika, że zarówno w przedsiębiorstwach produkcyjnych, jak i nieprodukcyjnych menedżerowie mają z tym problem. Facylitacja oznacza dyscyplinę w myśleniu o najlepszym i najbardziej odpowiednim procesie realizacji zadania.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

NOWY KODEKS PRACY 2018

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Kamil Szlachcic

Analityk Kredytowy Salomon Finance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK