| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Współczesna edukacja - e-learning jako nowoczesna forma kształcenia studentów

Współczesna edukacja - e-learning jako nowoczesna forma kształcenia studentów

Wygoda, oszczędność czasu i pieniędzy, możliwość uczestniczenia w zajęciach niemal z każdego miejsca na świecie to tylko niektóre z zalet kształcenia e-learningowego. W przyszłości pewnie nie uciekniemy od tej formy nauki. Budzi ona jednak mnóstwo wątpliwości. Choćby dlatego warto się jej przyjrzeć.

E-learning ma zatem wiele zalet. Student zdobywający wiedzę na odległość może dostosować tempo nauki do własnych umiejętności, może ponownie odtworzyć materiał. Ma zapewnioną interaktywność i za każdym razem tak samo wysoki poziom prowadzonych zajęć. Ten sposób nauki daje szansę osobom nieśmiałym, mniej aktywnym, bojącym się publicznych wystąpień. Na zajęciach nie muszą siedzieć ze ściśniętym gardłem i obwiniać się, że po raz kolejny miały coś do powiedzenia, lecz głosu nie zabrały. Dla takich ludzi ważna jest też świadomość, że będą sprawiedliwie ocenieni. W systemie e-learningowym żaden wykładowca nie kieruje się sympatiami lub antypatiami. Przeciwnie – dokładnie śledzi zaangażowanie i postępy studenta, wspiera go i motywuje do poszukiwania niestandardowych rozwiązań omawianych problemów. E-learning umożliwia studiowanie także osobom przebywającym za granicą, wychowującym dzieci i niepełnosprawnym.

System zdobywania wiedzy na odległość sprawdza się nie tylko wśród studentów. W ten sposób coraz częściej pracodawcy szkolą swoich pracowników. I zyskują wszyscy – pracownicy, bo nie muszą tracić czasu na dojazdy, firma, bo pracownik, by zdobyć wiedzę, nie musi opuszczać swojego stanowiska pracy. Wielka więc szkoda, że nauczaniu na odległość opinię psują nazywane „e-learningiem” eksternistyczne kursy korespondencyjne realizowane zdalnie – bez możliwości bieżącego sprawdzania postępów w nauce (możliwe zazwyczaj dopiero podczas egzaminu), bez zajęć na żywo, które dają możliwość natychmiastowego kontaktowania się i interakcji z wykładowcą i pozostałymi uczestnikami oraz bez odpowiedniego zaangażowania, którego wymaga skuteczny proces kształcenia.

Trend czy konieczność

Każdego dnia bombardowani jesteśmy tysiącem informacji. Umysł w naturalny sposób wytwarza mechanizm obronny – filtruje ten szum informacyjny i szybko zapomina, co niepotrzebne. Przedstawicieli pokolenia Y wychowanych na internecie i telefonie komórkowym coraz trudniej czymkolwiek zainteresować, skupić na dłużej ich uwagę. Dlatego współczesna edukacja musi aktywizować młodych ludzi i uczyć ich krytycznego myślenia. Przy takim podejściu do nauczania większego znaczenia nabiera sposób podawania wiedzy.

Gdy do tego obrazka dorzucimy fakt, że wiedza specjalistyczna szybko idzie naprzód i równie szybko dezaktualizuje się, nauka z użyciem nowoczesnych technologii, jak internet, jest koniecznością. Wiedzę zawodową czy techniczną należy bowiem nieustannie uzupełniać. Ważniejsze zatem od suchych faktów jest nauczenie młodych ludzi, jak wiedzę zdobywać i jak można ją wykorzystać do rozwiązywania problemów współczesności.

Ułatwienie dla nieśmiałych

Mimo wielu zalet nauczanie, które zbyt mocno opiera się na nowych technologiach, budzi wiele wątpliwości. Na przykład, jak utrzymać zainteresowanie uczestników przez dłuższy czas? Przecież studenta w trakcie zajęć poza salą wykładową może rozpraszać wiele spraw. System nauki przez internet powinien więc być tak zaprojektowany, by student był maksymalnie skoncentrowany przez cały wykład. Wykładowca powinien więc zadawać krótkie pytania sprawdzające dotyczące omówionego materiału. Dzięki temu może na bieżąco śledzić postępy wszystkich studentów.

A jak uniknąć problemów związanych z utrudnionym nadzorem nad zaangażowaniem osób biorących udział w zajęciach prowadzonych za pomocą e-learningu? Przecież komunikacji przez internet towarzyszy poczucie anonimowości. Dla osób nieśmiałych, o których była mowa, może to być ułatwienie. Dla innych zaś ograniczenie bezpośredniego kontaktu z innymi uczestnikami zajęć może stać się problemem.

Źle skonstruowany system kształcenia na odległość może ograniczyć uczącego się do biernego uczestnictwa w zajęciach. Skoncentruje się on jedynie na zapamiętywaniu treści, które potem jak automat odtworzy na egzaminie. Do kształcenia na odległość należałoby więc przenieść pewne elementy z kształcenia tradycyjnego. W czasie zajęć studenci powinni mieć możliwość bezpośredniego kontaktu z innymi uczestnikami zajęć i z wykładowcą. Dzięki temu wywiąże się dyskusja, wymiana poglądów, doświadczeń, zadawanie pytań. Prowadzący powinni odgrywać rolę moderatorów dyskusji, udzielać wsparcia, śledzić przebieg zajęć i dbać o aktywizowanie wszystkich uczestników.

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

dyrektor strategiczny w Wyższej Szkole Zarządzania/ Polish Open Uinversity (POU)

Źródło:

INFOR
Koszty podatkowe – wyłączenia i ograniczenia (PDF)14.90 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

TECE Sp. z o.o.

Producent i dystrybutor produktów w zakresie techniki sanitarnej i grzewczej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK