| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Szkoła dla coacha

Szkoła dla coacha

Coaching z roku na rok staje się w Polsce coraz bardziej popularny, co widoczne jest zarówno w rosnącej świadomości i liczbie klientów, którzy chcą z takiej formy rozwoju skorzystać, jak i zainteresowaniu coraz szerszego grona osób, które decydują się zostać coachami. W odpowiedzi na rosnące potrzeby szkoleniowe powstaje coraz więcej szkół coachingu, kursów, szkoleń oraz studiów podyplomowych, kształcących zarówno od podstaw, jak i pomagających podnosić kwalifikacje w tym zakresie.

Ile jest szkół coachingu na polskim rynku? Jakie są ich oferty edukacyjne? Jak je ze sobą porównywać? Jakimi kryteriami warto kierować się przy podejmowaniu decyzji o wyborze szkoły najlepszej z punktu widzenia indywidualnych potrzeb? Gdzie uzyskać kompleksową i wyczerpującą informację na ten temat, stanowiącą wskazówkę i bazę do dalszych samodzielnych poszukiwań?

Odpowiedzi na te i podobne pytania znaleźć już można w raporcie „Szkoła dla coacha: zestawienie ofert edukacyjnych szkół coachingu w Polsce”. „Personel i Zarządzanie” jest patronem medialnym tego przedsięwzięcia.

Cel, metodologia, rezultaty

Raport powstał na podstawie badania kwestionariuszowego, do którego zaproszone zostały 33 szkoły coachingu*. Celem badania było porównanie istniejącej oferty edukacyjnej szkół coachingu w Polsce pod kątem kryteriów mogących być podstawą wyboru dla osób myślących zarówno o stawianiu pierwszych kroków w roli coacha, jak i doświadczonych specjalistów, którzy chcą podnosić swoje kompetencje w tej dziedzinie. Absolwenci szkół, a także osoby stojące po raz pierwszy przed wyborem szkoły zostali zapytani o opinie, motywacje i potrzeby w oddzielnym badaniu ankietowym.

Oferty szkół zostały zestawione pod kątem następujących kryteriów:

  • Kryteria ilościowe: akredytacja szkoły, cena, liczba dni/godzin szkoleniowych, częstotliwość spotkań, liczba absolwentów, edycja kursu, wyniki ankiet ewaluacyjnych.
  • Kryteria jakościowe:

– merytoryczne: koncepcje filozoficzne, zawartość programowa, model coachingu, model kompetencji coacha, kodeks etyczny coacha, specjalizacja szkoły (na czym szkoła koncentruje się w nauczaniu coachingu?), doświadczenie trenerów;

– metodologiczne: sposób rekrutacji kandydatów, metody szkoleniowe, stosunek teorii do praktyki, jakość materiałów dydaktycznych, wsparcie mentora, superwizja, możliwość doświadczenia coachingu w roli klienta, sposób przeprowadzania egzaminu i certyfikacja;

– inne: możliwość dalszego kształcenia i certyfikacji w szkole, możliwość kształcenia według standardów międzynarodowych, wsparcie uczestnika po zakończeniu szkolenia.

Oprócz listy szkół coachingu na rynku polskim, opisu kryteriów i wyjaśnienia terminów oraz czynników mających wpływ na jakość oferty edukacyjnej szkoły i specyfikę nauczania, raport zawiera również informacje na temat samej profesji coachingu, sposobów certyfikacji, działalności stowarzyszeń coachingowych, trendów w rozwoju coachingu w Polsce i na świecie itp.

Struktura szkół coachingu

Na podstawie analizy jakościowej przesłanych kwestionariuszy i zawartości stron internetowych wyłania się obraz coachingowego rynku edukacyjnego w Polsce. Na 33 szkoły biorące udział w badaniu 22 to firmy szkoleniowe, 11 to szkoły wyższe z ofertą studiów podyplomowych (z czego trzy szkoły wyższe realizują swoje programy przy współpracy z firmami szkoleniowymi).

Rosnąca w Polsce liczba studiów podyplomowych na temat coachingu odzwierciedla tendencje globalne – coachingowe programy szkoleniowe prowadzone na uczelniach zaczynają zdobywać na całym świecie coraz większe uznanie. Coaching zyskuje też coraz więcej podstaw naukowych, np. przy Uniwersytecie Harwardzkim został utworzony Instytut Coachingu, który zajmuje się m.in. przyznawaniem grantów na badania naukowe związane z efektywnością tej metody. Oferta studiów podyplomowych oferowanych przez polskie szkoły wyższe jest bardzo zróżnicowana: od kursów kładących nacisk na aspekty teoretyczne po szkolenia łączące podejście akademickie z praktycznymi warsztatami, a nawet treningami interpersonalnymi.

Wśród szkoleń uniwersalnych, z reguły kilkupoziomowych, przeznaczonych dla coachów początkujących i średniozaawansowanych, wyróżniają się oferty niestandardowe, tematyczne, między innymi szkoła artcoachingu dla osób chcących pracować w środowisku artystycznym, szkoła telecoachingu czy też szkolenia w zakresie coachingu grupowego. Większość szkoleń przeznaczonych jest dla coachów początkujących i średniozaawansowanych. Dla coachów zaawansowanych ciekawe mogą być kursy krótsze, ale intensywne, poszerzające dotychczas posiadany warsztat, np. o nowe podejścia i modele, jednak propozycja warsztatów specjalistycznych dla tego rodzaju klientów wydaje się o wiele uboższa, i to nie tylko w Polsce. Można znaleźć szkolenia specjalistyczne, np. coaching biznesowy, chrześcijański, masterclasy (szkolenia koncentrujące się na pojedynczych aspektach pracy coacha) czy coaching grupowy.

Polska została już zauważona jako potencjalnie duży rynek i należy spodziewać się powiększenia oferty renomowanych i bardziej specjalistycznych szkoleń. Eksperci liczą też na rozwój kompetencji rodzimych trenerów i konsultantów: coraz częściej pojawiają się inicjatywy stworzenia pogłębionych szkoleń specjalistycznych opartych na nowych, rodzimych modelach i koncepcje.

reklama

Autor:

niezależny konsultant HRM

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

ASCS-Consulting Biuro Rachunkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »