| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Jak zwiększyć efektywność coachingu?

Jak zwiększyć efektywność coachingu?

Kieruję zespołem 25 przedstawicieli handlowych. Od sześciu miesięcy prowadzę regularny coaching z każdym z nich. W wielu przypadkach przynosi on oczekiwane korzyści, jednak w ogólnym rozrachunku rezultaty nie są satysfakcjonujące. Co zrobić, aby zwiększyć efektywność działań?

Technika trójwymiarowa

Spirala praktyki to jedna z najczęściej wykorzystywanych technik coachingu. Kolejne dwie dotyczą sytuacji, kiedy uczeń ma wiedzę i umiejętności, które chcemy doskonalić. Pierwsza z nich – Technika trójwymiarowa – jest optymalnym narzędziem analizy i rozwiązywania konkretnych trudności. Pierwszym krokiem jest krótki opis problemu, który sporządza uczeń. Następnie diagnozujemy aspekty problemu, opierając się na trzech kategoriach:

  • sytuacji,
  • ludzi, których dotyczy,
  • ucznia – jaki wpływ ma na niego przedmiotowa trudność.

Kolejnym krokiem jest kreowanie opcji i wybór najważniejszej dla każdego z trzech wymienionych wyżej aspektów. Ostatnim działaniem jest wybór jednego lub kilku optymalnych rozwiązań. Technika sprawdza się najlepiej, gdy coach jedynie zadaje pytania, prowadząc ucznia przez proces analizy problemu.

Technika GROW

W sytuacji kiedy mamy do czynienia z pracownikiem o wysokich kompetencjach, optymalną techniką jest GROW (goal, reality, options, will). Na początku pytania skupiają się wokół celu ucznia, następnie na analizie rzeczywistości – jakie czynniki mają wpływ na sytuację, które z nich są czynnikami zewnętrznymi, a które wewnętrznymi. W odniesieniu do zdiagnozowanych czynników rozważamy możliwości (opcje). Na tym etapie powinna nastąpić identyfikacja sił, które nas przybliżają i oddalają od realizacji założonego celu i zaplanowanie działań naprawczych. Ostatnim etapem jest potwierdzenie woli działania i plan wprowadzenia wyłonionych opcji w praktykę.

Coaching jest procesem złożonym i nie można traktować go w kategoriach uniwersalnego narzędzia, które można zastosować w takiej samej formie do wszystkich pracowników. Warunkiem optymalizacji procesu i osiągnięcia zamierzonych rezultatów jest gruntowna analiza doświadczenia, kompetencji, motywacji i preferencji uczenia się ludzi, z którymi zamierzamy pracować, a następnie dobór odpowiednich metod w kontekście zebranych informacji.

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

NOWY KODEKS PRACY 2018

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

SANPRO

Doradztwo personalne, rekrutacja, organizacja zatrudnienia

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK