| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Jak zwiększyć efektywność coachingu?

Jak zwiększyć efektywność coachingu?

Kieruję zespołem 25 przedstawicieli handlowych. Od sześciu miesięcy prowadzę regularny coaching z każdym z nich. W wielu przypadkach przynosi on oczekiwane korzyści, jednak w ogólnym rozrachunku rezultaty nie są satysfakcjonujące. Co zrobić, aby zwiększyć efektywność działań?

Technika trójwymiarowa

Spirala praktyki to jedna z najczęściej wykorzystywanych technik coachingu. Kolejne dwie dotyczą sytuacji, kiedy uczeń ma wiedzę i umiejętności, które chcemy doskonalić. Pierwsza z nich – Technika trójwymiarowa – jest optymalnym narzędziem analizy i rozwiązywania konkretnych trudności. Pierwszym krokiem jest krótki opis problemu, który sporządza uczeń. Następnie diagnozujemy aspekty problemu, opierając się na trzech kategoriach:

  • sytuacji,
  • ludzi, których dotyczy,
  • ucznia – jaki wpływ ma na niego przedmiotowa trudność.

Kolejnym krokiem jest kreowanie opcji i wybór najważniejszej dla każdego z trzech wymienionych wyżej aspektów. Ostatnim działaniem jest wybór jednego lub kilku optymalnych rozwiązań. Technika sprawdza się najlepiej, gdy coach jedynie zadaje pytania, prowadząc ucznia przez proces analizy problemu.

Technika GROW

W sytuacji kiedy mamy do czynienia z pracownikiem o wysokich kompetencjach, optymalną techniką jest GROW (goal, reality, options, will). Na początku pytania skupiają się wokół celu ucznia, następnie na analizie rzeczywistości – jakie czynniki mają wpływ na sytuację, które z nich są czynnikami zewnętrznymi, a które wewnętrznymi. W odniesieniu do zdiagnozowanych czynników rozważamy możliwości (opcje). Na tym etapie powinna nastąpić identyfikacja sił, które nas przybliżają i oddalają od realizacji założonego celu i zaplanowanie działań naprawczych. Ostatnim etapem jest potwierdzenie woli działania i plan wprowadzenia wyłonionych opcji w praktykę.

Coaching jest procesem złożonym i nie można traktować go w kategoriach uniwersalnego narzędzia, które można zastosować w takiej samej formie do wszystkich pracowników. Warunkiem optymalizacji procesu i osiągnięcia zamierzonych rezultatów jest gruntowna analiza doświadczenia, kompetencji, motywacji i preferencji uczenia się ludzi, z którymi zamierzamy pracować, a następnie dobór odpowiednich metod w kontekście zebranych informacji.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Kaczorowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »