| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Jak zwiększyć efektywność coachingu?

Jak zwiększyć efektywność coachingu?

Kieruję zespołem 25 przedstawicieli handlowych. Od sześciu miesięcy prowadzę regularny coaching z każdym z nich. W wielu przypadkach przynosi on oczekiwane korzyści, jednak w ogólnym rozrachunku rezultaty nie są satysfakcjonujące. Co zrobić, aby zwiększyć efektywność działań?

Logiczne wnioskowanie

Teoretycy – dopasowują obserwacje i integrują je w złożone teorie. Są perfekcjonistami, przywiązują dużą wagę do teorii, zasad, modeli i myślenia systemowego. Uczą się poprzez możliwość zaangażowania intelektu w formułowanie teorii i wniosków. W ich przypadku optymalnym działaniem jest skupienie się na etapie trzecim: wnioskowaniu.

Zamierzone planowanie

Pragmatycy – lubią sprawdzać nowe teorie, eksperymentować, aby dowiedzieć się, czy działają w praktyce. Poszukują nowych idei, niecierpliwią ich długie dyskusje. Najlepsze efekty uzyskasz, pozwalając im wprowadzać zmiany natychmiast i ćwiczyć nowe techniki. Czwarty etap cyklu: planowanie to odpowiedni dla nich etap.

Warunkiem uzyskania założonych efektów w nauce jest przejście przez wszystkie cztery etapy cyklu Kolba, jednak diagnoza indywidualnych preferencji co do stylów uczenia się twoich przedstawicieli pozwoli na optymalizację procesu poprzez zwiększenie koncentracji na odpowiednim dla preferencji etapie cyklu.

Techniki prowadzenia coachingu

Obok indywidualnych preferencji uczenia się, istotnym czynnikiem wpływającym na efektywność coachingu jest dopasowanie techniki do stopnia motywacji i umiejętności ucznia. Warunkiem przystąpienia do coachingu jest wola rozwoju i akceptacja tego narzędzia ze strony ucznia. W przeciwnym razie proces nie będzie efektywny, a udział w nim negatywnie nastawionego pracownika – bezzasadny. Oczywistą konsekwencją takiego działania będzie brak postępów w nauce i nawet jeśli uzyskamy formalną aprobatę przedstawiciela, to i tak udowodni nam, że wprowadzane elementy nie działają w praktyce. Konieczne jest więc umiejętne wprowadzenie coachingu i praca nad postawą.

W przypadku kiedy postawa ucznia jest odpowiednia, pozostaje dostosowanie techniki prowadzenia coachingu do wiedzy, doświadczenia i umiejętności przedstawiciela. Takie podejście do problemu wymaga ze strony coacha wysokiej elastyczności, gdyż w zależności od potencjału ucznia musi wejść w rolę instruktora, trenera lub inspiratora.

Spirala praktyki

W stosunku do początkującego pracownika, który nie ma wiedzy i umiejętności w obszarze, który chcemy rozwinąć, optymalną techniką jest Spirala praktyki, która składa się z czterech etapów powtarzanych aż do momentu uzyskania oczekiwanych rezultatów.

  • Etap I to wyjaśnienie i demonstracja. Na tym etapie trener powinien wyjaśnić, co zamierza zademonstrować i dlaczego jest to ważne. Przeprowadzić demonstrację, podsumować, ponownie podkreślając znaczenie i dać czas na ewentualne pytania i informacje zwrotne.
  • Etap II: przemyślenia na temat zdobytej wiedzy – ten etap należy ograniczyć czasowo, aby nie przybrał postaci niekończących się rozważań. Wystarczy poświęcić kilka minut na analizę czy sporządzenie notatek.
  • Etap III: ocena postępów – to czas na informację zwrotną na temat postępów w kontekście założonego celu. Umiejętne zadawanie pytań może pomóc uczniowi w identyfikacji barier, które powstrzymują go przed realizacją celu.
  • Etap IV: planowanie dalszych działań. Trener ma do dyspozycji trzy rodzaje sesji praktycznych:

– sytuacje bezpieczne – takie, w których uczeń może popełniać błędy bez narażania się na konsekwencje,

– obserwacja – uczeń może praktykować w rzeczywistym środowisku pod opieką trenera, który w ostateczności może interweniować,

– kontrole wyrywkowe – uczeń praktykuje w rzeczywistym środowisku, wiedząc, że trener raz na jakiś czas będzie uczestniczył w działaniu.

Sesje ćwiczeń będą zmieniały charakter w miarę przesuwania się po Spirali praktyki – im wyższe umiejętności ucznia, tym mniejsza kontrola trenera. Trener przechodzi więc od roli instruktora do obserwatora.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Odszkodowania Campter

Campter Odszkodowania uzyskuje odszkodowania dla osób poszkodowanych w wypadkach oraz na skutek zdarzeń losowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »