| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Rozwój zawodowy i ścieżki awansów w firmie ubezpieczeniowej – opis praktyki

Rozwój zawodowy i ścieżki awansów w firmie ubezpieczeniowej – opis praktyki

Planowanie kariery zawodowej powinno uwzględniać zbieżność oczekiwań i planów życiowych pracownika oraz potrzeby organizacji. To z kolei wymaga stosowania strategii rozwoju zawodowego według zaprojektowanych wcześniej ścieżek awansów oraz stosowania niezbędnego systemu szkoleń. W jaki sposób można zatem zbudować system rozwoju zawodowego oraz zorganizować formy realizowania kariery zawodowej przez pracowników?

Ocena systemu rozwoju zawodowego i awansów

Badania systemu rozwoju zawodowego i awansów przeprowadzono w oddziale terenowym. Wzięło w nich udział 65 proc. pracowników. Kwestionariusz uwzględniał 25 złożonych pytań (wielowariantowych i wieloaspektowych). Respondenci mieli wykształcenie wyższe i średnie, przy czym 65 proc. z nich to mężczyźni, a 35 proc. kobiety. Najwięcej respondentów było w wieku 30–40 lat (64 proc.), a 1/5 powyżej 40 lat, pozostali poniżej 30 lat. Ze względu na wiek i okres zatrudnienia najwięcej respondentów pracowało na szczeblu agenta juniora (48 proc.), następnie doradcy (32 proc.), konsultanta (16 proc.) i lidera (4 proc.).

Kwestionariusz dotyczył obowiązującego systemu szkoleń (tematyka, metody i formy szkoleń, osoby szkolące, skuteczność szkoleń) rozwoju zawodowego oraz dostępności do awansów.

System szkoleń

Większości respondentów (86 proc.) ogólnie znany jest obowiązujący system szkoleń, ale znajomość poszczególnych elementów składowych jest różna i nie zawsze wystarczająca. Dotyczy to modułów szkoleń i oceny efektywności szkoleń. Wszyscy respondenci wiedzieli, że szkolenia są planowane i budżetowane. Około 3/4 badanych wskazało na znajomość sposobu ich realizacji. Respondenci zgodnie uznali, że powszechnymi formami szkoleń są: coaching, treningi i mentoring oraz w dużym zakresie samokształcenie. Osobami szkolącymi respondentów są w kolejności: trener, lider i menedżer. Dobór osób szkolących jest w zasadzie zgodny z odpowiedzią na pytanie, przez kogo chciałby być respondent szkolony. Jednakże szkolenia przez menedżerów i trenerów wewnętrznych są niewystarczające dla 1/3 respondentów. Widzą oni potrzebę poszerzenia szkoleń przez firmy zewnętrzne z zakresu psychologii i socjologii zarządzania. Skutecznymi formami szkoleń są: samokształcenie (100 proc.), coaching (67 proc.), wymiana doświadczeń (50 proc.), warsztaty (45 proc.).

Z punktu widzenia pracownika ważnymi celami szkoleń są:

  • okazja do wymiany doświadczeń (80 proc.),
  • nawiązywanie kontaktów (72 proc.),
  • pobudzanie motywacji (65 proc.),
  • wiedza i umiejętności wyniesione ze szkoleń, które będą przydatne w pracy (57 proc.),
  • możliwości poszerzania wiedzy (41 proc.).

2/3 badanych uważa szkolenia za skuteczne, a pozostali są przeciwnego zdania.

Ważnymi miernikami skuteczności szkoleń dla respondentów są:

  • efektywność sprzedaży (88 proc.),
  • motywacja do dalszych szkoleń i rozwoju (82 proc.),
  • jakość obsługi klienta (72 proc.).

Nisko została oceniona możliwość zdobywania wiedzy merytorycznej (co czwarta badana osoba).

Szkolenia ukierunkowane są w przeważającej mierze na zdobywanie umiejętności merytorycznych. Respondenci uczestniczyli w następujących szkoleniach merytorycznych:

  • formy i procesy sprzedaży (100 proc.),
  • obsługa klienta (94 proc.),
  • pośrednictwo finansowe (61 proc.),
  • etyka pracy (30 proc.).

Szkolenia organizowane są bardzo często, co miesiąc. Wymaga to harmonogramowania pracy i szkoleń, informowania z wyprzedzeniem uczestników, by nie prowadziło to do dezorganizacji pracy.

Ze szkoleń merytorycznych 34 proc. respondentów nie było usatysfakcjonowanych, jeśli chodzi o zakres przekazywanej wiedzy. Przyczyną były niepełne lub pobieżne przekazywanie wiedzy.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radcowska Mariusz Boruch

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »