| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Które metody doskonalenia kompetencji miękkich są najskuteczniejsze

Które metody doskonalenia kompetencji miękkich są najskuteczniejsze

Dziś często mówi się o tym, że bez wystarczająco rozwiniętych kompetencji miękkich menedżer nie jest w stanie efektywnie zarządzać swoim zespołem. Zależy mi na tym, aby być skutecznym menedżerem. Nieustannie więc doskonalę swój styl zarządzania zespołem. W związku z powyższym zainteresowałem się ostatnio możliwościami rozwoju własnych kompetencji miękkich. Niestety, nie bardzo wiem, od czego zacząć. W szczególności chciałbym dowiedzieć się, czy jest jakaś metoda ich rozwoju, która jest szczególnie godna polecenia menedżerowi.

ODPOWIEDŹ

Kompetencje miękkie to nic innego jak umiejętności interpersonalne (społeczne), które umożliwiają nam skuteczną realizację celów lub zleconych zadań w kontaktach i poprzez kontakty z innymi ludźmi. Posiadanie odpowiednich kompetencji miękkich na niezbędnym poziomie jest ważne nie tylko w pracy menedżera, lecz na każdym stanowisku, które wymaga kontaktu i współpracy z innymi ludźmi. W przypadku stanowisk menedżerskich mamy jednak do czynienia, w pewnym sensie, z wyjątkową sytuacją. Kluczowym bowiem elementem jest tu przewodzenie i zarządzanie podwładnymi. Skuteczna realizacja tych zadań wymaga zaś od menedżera posiadania specyficznych kompetencji społecznych rozwiniętych na dużo większym poziomie niż oczekuje się tego od osób na innych stanowiskach. Menedżerowie, jeśli tylko chcą być skuteczni w swej pracy, muszą kształtować i doskonalić niezbędne kompetencje społeczne.

Zasadniczo można wyróżnić trzy główne metody pomocne w kształtowaniu kompetencji społecznych: edukacyjną (podawczą), treningową oraz coachingową. Każda z tych metod jest godna polecenia, przy czym zastosowanie danej metody powinno być konsekwencją świadomego wyboru wspartego chociażby autoanalizą własnych potrzeb rozwojowych w obszarze miękkich kompetencji.

Metoda edukacyjna (podawcza)

Polega ona na poinformowaniu menedżera o danej kompetencji, w tym możliwościach jej dalszego rozwoju, i zainspirowaniu do jej nabycia lub udoskonalenia. Metoda edukacyjna wiąże się z uczestnictwem w prelekcjach lub braniem udziału w kursach e-learningowych, na których określone kompetencje i zachowania interpersonalne, kluczowe w pracy menedżera, są omawiane i prezentowane. Dzięki udziałowi w prelekcjach i szkoleniach elektronicznych można zyskać świadomość, na czym polega kompetentne społecznie funkcjonowanie w roli menedżera. Omawiane i prezentowane przykłady stosownych zachowań są inspiracją do wprowadzenia odpowiednich zmian we własnym stylu zarządzania. Jeśli rekomendowane zachowania i umiejętności są już przez nas opanowane, możemy po prostu zacząć je stosować lub częściej wykorzystywać na co dzień.

Jeśli jednak naszym celem jest kształtowanie nowych zachowań i umiejętności społecznych, to metoda edukacyjna jest dalece niewystarczająca. Można z niej skorzystać na początku w celu zainspirowania się, natomiast następnie należy zaangażować się w trening, który jest konieczny do wypracowania nowych nawyków i umiejętności interpersonalnych.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Agata Bajek

Starszy Specjalista ds. Projektów HR - Grupa Tempo S.C.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »