| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Jak przygotować menedżerów do radzenia sobie w trudnych sytuacjach w zarządzaniu zmianą?

Jak przygotować menedżerów do radzenia sobie w trudnych sytuacjach w zarządzaniu zmianą?

Jestem dyrektorem personalnym w międzynarodowym przedsiębiorstwie. Obecnie jesteśmy w trakcie poważnych zmian organizacyjnych. Stoją przed nami nowe cele i wyzwania związane z jednej strony z restrukturyzacją, a z drugiej z kryzysem gospodarczym. Jako szef HR jestem odpowiedzialna za przeprowadzenie zmian w obszarze zasobów ludzkich. Jak najefektywniej wesprzeć kadrę menedżerską i na co zwrócić szczególną uwagę w tym procesie?

ODPOWIEDŹ

Od menedżerów firma oczekuje, że będą szybko i skutecznie reagować na zachodzące zmiany, inicjować odpowiednie działania i wspierać swój zespół w trudnym procesie zmian. Menedżer musi być świetnym, kompetentnym liderem, potrafiącym pociągnąć za swoją wizją zespół. Bez przygotowania i wsparcia firmy może sobie z tym nie poradzić.

Szkolenie dla menedżerów

Kadra menedżerska musi przygotować się do zmian. Dobrą formą jest przygotowane specjalnie na potrzeby organizacji szkolenie połączone z warsztatem, podczas którego menedżerowie zapoznają się z najważniejszymi kwestiami dotyczącymi zarządzania zmianą czy też „oswajaniem zmiany”. Najpierw należy dokładnie zapoznać menedżerów ze zjawiskiem zmiany, przede wszystkim ze sposobami przeżywania i reagowania na to zjawisko przez człowieka. Uczestnicy warsztatu powinni dowiedzieć się, że poszczególne osoby mogą znajdować się w tym samym czasie w różnych fazach procesu reakcji na zmiany, będą też w różny sposób reagowały na otaczającą ich rzeczywistość. Konieczne jest więc poznanie, jak proces zmian odbierany jest z ich perspektywy i jak im pomóc, aby aktywnie włączyli się w realizację zmian.

Podczas szkolenia powinny zostać opracowane konkretne działania przyspieszające i ułatwiające proces zmian. Wymaga to uczenia się nowych, rozwijania i wzmacniania już posiadanych umiejętności. Końcową część programu stanowić powinny symulacje i nauka praktycznego wykorzystywania zdobytej wiedzy i umiejętności.

Podczas zajęć niezbędne jest kreowanie zmian w myśleniu i postawach uczestników poprzez:

  • postrzeganie sytuacji zmiany jako okazji i szansy rozwoju,
  • przechodzenie od myślenia o przeszłości do twórczego myślenia o przyszłości i poszukiwania nowych szans dla siebie,
  • efektywne radzenie sobie ze stresem, który jest nieodłącznym elementem zmian,
  • dostrzeżenie przez uczestników możliwości, jakie niesie zmiana dla siebie samego - kreowanie pozytywnego nastawienia do zmiany,
  • dostosowanie siebie i swoich celów do zachodzących zmian,
  • budowanie skutecznych relacji z członkami zespołu poprzez motywowanie.

Kolejnym krokiem powinno być obudzenie w pracownikach świadomości i potrzeby zmian. Podczas specjalnych warsztatów pracownicy sami, przy odpowiedniej moderacji, dochodzą do tego, jak będzie rozwijał się rynek, mogą wspólnie dyskutować o tym, co się stanie, gdy działania nie zostaną dostosowane do nowej sytuacji na rynku. Następnie pracują nad działaniami, jakie musi podjąć firma, aby uniknąć możliwej porażki. Warsztaty takie powinny być skierowane do wszystkich pracowników, których zmiana dotyczy.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Ireneusz Matusiak

Radca Prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »