| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Jak przygotować menedżerów do radzenia sobie w trudnych sytuacjach w zarządzaniu zmianą?

Jak przygotować menedżerów do radzenia sobie w trudnych sytuacjach w zarządzaniu zmianą?

Jestem dyrektorem personalnym w międzynarodowym przedsiębiorstwie. Obecnie jesteśmy w trakcie poważnych zmian organizacyjnych. Stoją przed nami nowe cele i wyzwania związane z jednej strony z restrukturyzacją, a z drugiej z kryzysem gospodarczym. Jako szef HR jestem odpowiedzialna za przeprowadzenie zmian w obszarze zasobów ludzkich. Jak najefektywniej wesprzeć kadrę menedżerską i na co zwrócić szczególną uwagę w tym procesie?

Przewodnik i rzecznik

Menedżer powinien umożliwić przejście pracownikom przez wszystkie etapy akceptowania zmian, nie wyciągać konsekwencji za niedociągnięcia czy spadek wydajności. Ze względu na to, że ma on bezpośredni kontakt z szeregowymi pracownikami, musi rozumieć, co dzieje się w głowach jego pracowników. Powinni mieć oni wyjaśnione przyczyny i skutki zachodzących zmian. Niezbędny jest też czas na ich zaakceptowanie. Sztuką jest więc takie dawkowanie informacji, aby z jednej strony dać szeroki pogląd na to, co się dzieje, z drugiej nie przesadzić - zachować pewną dawkę informacji na później. Menedżer musi wykazać zrozumienie dla pracownika, ale także wspierać proces zmian.

Rolą działów HR jest uświadomienie menedżerom, że większość oporów pracowników wynika z niewłaściwej komunikacji i poczucia, że szefowie ujawniają tylko część informacji związanych z tym, co będzie się działo. W niektórych organizacjach działy HR wprowadzają więc bardzo szeroki zakres działań, które mają usprawnić przepływ informacji w procesie zmian.

Należy pamiętać, że proces komunikacyjny powinien być kontynuowany także po zakończeniu zmian organizacyjnych. Od sprawnego jego przebiegu zależą stosunki międzyludzkie w firmie, które określają pracę całych zespołów ludzkich i poszczególnych pracowników, ich lojalność i przywiązanie do firmy. Dlatego stworzenie i funkcjonowanie efektywnego systemu komunikacji wewnętrznej jest niezwykle ważne dla każdej organizacji.

Trudna rozmowa

W ramach przygotowania do przeprowadzenia procesu zmian członkowie kadry zarządzającej powinni umieć przedstawić nową strategię firmy, podać przyczyny restrukturyzacji, uzasadnić ważność decyzji, znać kryteria selekcji uwzględniane przy wyborze zwalnianych pracowników oraz warunki rozstania. Właściwe i dokładne przygotowanie się do rozmowy z pracownikiem jest kluczowe. Osoby prowadzące spotkanie, zazwyczaj bezpośredni przełożony i dyrektor personalny, powinny współpracować przy opracowaniu struktury spotkania, informacji dla pracownika, uzasadnieniu decyzji i propozycji konkretnej pomocy.

Biorąc pod uwagę sytuację, osobowość pracownika, należy rozważyć jego ewentualne reakcje i możliwe zachowania w trakcie trudnej rozmowy. Menedżerowie prowadzący rozmowę z pracownikiem muszą być gotowi na to, że przekazywana informacja może spowodować u danej osoby szok, wybuch złości i wiele innych skrajnych reakcji czy zachowań. W związku z tym należy przygotować różne scenariusze rozmów. Niezwykle istotny jest sposób przekazania informacji, dostosowanie komunikacji i radzenie sobie z emocjami pracownika. Należy pamiętać, że kierownicy także ulegają emocjom, dlatego wcześniejsze przygotowanie umożliwi im kontrolę nad emocjami oraz przebiegiem całego spotkania.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Zielona Linia

Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »