| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Rekrutacja > Pytanie o powody odejścia z poprzedniej pracy na rozmowie kwalifikacyjnej

Pytanie o powody odejścia z poprzedniej pracy na rozmowie kwalifikacyjnej

Pytanie o przyczyny odejścia z poprzedniej firmy na rozmowie kwalifikacyjnej często może być kłopotliwe. Przy odpowiedzi należy zachować ostrożność, bowiem rekruterzy mogą łatwo zweryfikować przyczyny odejścia kandydata z poprzedniej pracy.

Rekruterzy często pytają kandydatów do pracy o powody ich odejścia z poprzednich firm i są w stanie bardzo szybko zweryfikować prawdziwość przedstawianych informacji. Dlatego eksperci zachęcają do udzielania szczerych odpowiedzi, lecz nienacechowanych negatywnymi emocjami.

Specjaliści z branży rekrutacyjnej starają się dowiedzieć jak najwięcej o osobach ubiegających się o pracę. Pytają ich m.in. o to, co sądzą o byłych przełożonych i jakie mieli z nimi relacje. Gdy dopytują o sytuacje zawodowe z przeszłości kandydatów, chcą np. wiedzieć, co ich motywowało, a co zniechęcało do podejmowania działań. Próbują przede wszystkim ustalić, jak dany pracownik będzie funkcjonował w nowej organizacji i czego tak naprawdę oczekuje od przyszłego szefa. Wiadomo, że starając się o nowe stanowisko, należy przedstawić jak najwięcej swoich mocnych stron i osiągnięć. Czasem jednak, gdy trzeba wyjaśnić przyczyny rozstania z poprzednim pracodawcą, pojawia się spory kłopot.

Polecamy produkt: Personel i Zarządzanie

– Jeśli powodem naszego odejścia z firmy był np. problem z jej niewypłacalnością, zalecam przede wszystkim przekazanie informacji w sposób dyplomatyczny oraz konkretny. Jeżeli były szef zalegał z wypłacaniem wynagrodzenia, warto powiedzieć to w sposób następujący. Pracodawca miał kłopoty z płynnością finansową. W związku z tym nie mogłem sobie pozwolić na dalszą pracę za darmo. Taka wypowiedź jest jasna, a przy okazji pokazuje, że potrafimy zachowywać spokój w trudnych sytuacjach, mówi serwisowi agencyjnemu MondayNews, Anna Kulawiak z Antal International.

Kandydat, który pokazuje, że nie radzi sobie ze złością, nie jest korzystnie odbierany, zwłaszcza jeśli ubiega się o stanowisko szczególnie wymagające opanowania, np. specjalisty ds. obsługi klienta. Od tego, z jakimi emocjami odpowiada on na trudne pytania, zależy pierwsze – to najważniejsze wrażenie, które wywrze na rekruterze. Należy pamiętać o tym, że każdą wiadomość można przedstawić na różne sposoby. Według ekspertów, wyjątkową ostrożność należy zachować, gdy powodem odejścia z pracy był mobbing. W takiej sytuacji kandydat może powiedzieć np., że obecnie szuka pracodawcy, który będzie traktował go z szacunkiem.

– W przypadku, gdy o rozstaniu z danym przedsiębiorstwem zadecydowały względy osobiste, również zalecałabym przedstawienie sytuacji w delikatny sposób. Możemy wspomnieć, że jednym z powodów naszego odejścia były bliskie relacje z inną osobą z firmy, ale również poszukujemy pracy, ponieważ zależy nam na rozwoju zawodowym lub zmianie obszaru działania. Oczywiście wyjaśnienie powinno być zgodne z prawdą. Warto skoncentrować się na tym, co faktycznie jest dla nas ważne. Ale jednocześnie trzeba pamiętać, że rekruterzy mogą łatwo zweryfikować przyczyny odejścia kandydata z poprzedniej pracy, dodaje ekspertka.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Polska Izba Biegłych Rewidentów

Samorząd zawodowy biegłych rewidentów

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK