| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Rekrutacja > Jak rekrutować pracowników sezonowych

Jak rekrutować pracowników sezonowych

Zatrudnienie lojalnego pracownika sezonowego na jeden czy dwa miesiące jest kolejnym wyzwaniem dla rekruterów oraz pracodawców. Jak skutecznie rekrutować osoby do pracy na wakacje? Poniżej 10 rzeczy, o których warto powiedzieć pracownikowi sezonowemu, tak by nie zrezygnował z pracy po kilku dniach.

Paradoksalnie trudno o lojalnego pracownika na 1-3 miesiące. Jak skutecznie rekrutować osoby do pracy na wakacje? Najlepiej już na etapie ogłoszenia o pracę poinformować go o 10 ważnych kwestiach.

1. Długość zlecenia

Dla pracowników sezonowych liczy się dokładna informacja o tym, kiedy mogą rozpocząć pracę, ale też kiedy zlecenie się zakończy. Brak tej wiedzy – i idąca za tym niepewność zatrudnienia - może prowadzić do nieporozumień, frustracji a w końcu do poszukiwań kolejnej pracy. Oznacza to, że jako pracodawca możesz pozostać bez pracownika na ostatnie dwa tygodnie sezonu.

  • Przykład: czas trwania pracy: 8 tygodni, wyjazd 18 maja (oferta pracy wyjazdowej zamieszczona w międzynarodowym serwisie z ofertami pracy MonsterPolska.pl).

Polecamy produkt: Personel i Zarządzanie

2. Forma zatrudnienia

Warto określić na jakich zasadach będzie zatrudniony pracownik na wakacje. Możliwe formy to umowa o pracę na czas określony, umowa na zastępstwo, zlecenie i dzieło. Uczciwe przedstawienie formy zatrudnienia sprawi, że zgłoszą się osoby naprawdę zainteresowane ofertą.

  • Przykład: „oferujemy umowę o pracę na zastępstwo” (oferta pracy biurowej/MonsterPolska.pl).

3. Wynagrodzenie

W Polsce wynagrodzenie to wciąż temat tabu, jednak w przypadku pracy wakacyjnej watro podać w ogłoszeniu wysokość stawki za godzinę. Jeśli taka informacja nie znajduje się w ofercie, płaca powinna być pierwszą kwestią, którą jako pracodawca podejmiesz w rozmowie z potencjalnym pracownikiem.

  • Przykład: „wynagrodzenie miesięczne 1300 euro” (oferta pracy w charakterze opiekunki w Niemczech).

4. Dodatki

Bardzo korzystnie w ofercie wygląda informacja o oferowanych przez pracodawcę dodatkach np. premii za dobrą sprzedaż, wyższej stawce za pracę w godzinach nocnych czy płacy za nadgodziny. Jeśli pracownik będzie mógł liczyć na darmowy posiłek także należy o tym wspomnieć.

  • Przykład: „Atrakcyjne wynagrodzenie (17,78 zł brutto za godzinę na start, a już po 2 tygodniach 18,68 zł brutto za godzinę. Poza tym dodatki płacowe: dodatek do 4-brygadowego systemu 0,71 zł/godz., 5 proc. dodatku do 2 zmiany i 20 proc. dodatku do zmiany nocnej - liczone z minimalnego wynagrodzenia” (oferta pracy na wakacje dla montera/MonsterPolska.pl).

5. Zakwaterowanie

W przypadku pracy wakacyjnej, która często wiąże się z wyjazdami nad morze, w góry lub za granicę szczególnie ważną kwestią jest określenie warunków zakwaterowania. Dla pracownika ważne jest czy po przyjeździe będzie miał gdzie się zatrzymać, czy otrzyma pomoc w znalezieniu lokum i kto za nie zapłaci.

  • Przykład: „Świnoujście, praca wakacyjna z darmowym zakwaterowaniem” (oferta dla sprzedawcy na wakacje).

6. Wymagania

Ilu pracodawców i stanowisk, tyle wymagań. Wiele wakacyjnych stanowisk wymaga jednak tzw. książeczki sanepidu. Dla dobra siebie jako pracodawcy i pracownika należy zaznaczyć już w ogłoszeniu, że książeczka jest niezbędna. Brak dokumentu, w przypadku kontroli Państwowej Inspekcji Pracy, oznacza mandat.

  • Przykład: „wymagana książeczka sanepidu” (oferta pracy dla pomocy kuchennej).

7. System pracy

Zmianowość to czynnik, o którym należy informować pracowników. Wiele osób nie jest w stanie pracować na zmiany. Często to czynnik decydujący o zakończeniu pracy. Stąd szczególnie istotne jest wcześniejsze określenie zasad pracy. Równie ważne jest określenie, że praca jest np. mobilna, stacjonarna, weekendowa, 8-godzinna.

  • Przykłady: „Praca w systemie zmianowym” (koordynator transportu); „Cztery możliwości godzinowe: 10/16/20/25 h tygodniowo” (oferta pracy na kasie).

8. Wymagane prawo jazdy

Jeśli wraz z prawem jazdy wymagany jest także od pracownika własny samochód należy zaznaczyć to w ofercie. Najpóźniej w pierwszej rozmowie należy omówić także kwestię finansowania eksploatacji samochodu. Jeśli zaś firma oferuje samochód służbowy, warto podkreślić to w ofercie pracy.

  • Przykład: „Prawo jazdy kad. B, samochód służbowy: (inżynier).

Zobacz serwis: Zatrudnianie cudzoziemców

9. Letnie praktyki

Jeśli jako pracodawca oferujesz praktyki, koniecznie zaznacz w ofercie czy są one płatne czy bezpłatne. Szczególnie w tym drugim przypadku warto już w ogłoszeniu poinformować potencjalnych kandydatów, co zyskują odbywając staż w danej firmie oraz jakie są dodatkowe benefity.

  • Przykład: „Dostęp do Centrum Rehabilitacyjno - Sportowego i Siłowni na terenie zakładu pracy” (fabryka samochodów)

10. Perspektywy

Jeśli istnieje realna szansa przedłużenia umowy po sezonie wakacyjnym, warto o tym napisać w ogłoszeniu.  Może to okazać się ważnym czynnikiem, który zwiększy atrakcyjność oferty.

  • Przykład: „Możliwość nawiązania długofalowej współpracy” (dekarz).

Przykłady użyte w artykule pochodzą z ogłoszeń zamieszczonych w międzynarodowym serwisie z ofertami pracy MonsterPolska.pl.

Dołącz do nas na Facebooku!

reklama

Data publikacji:

Eksperci:

MonsterPolska.pl

lider w sukcesywnym łączeniu ludzi z ich wymarzoną pracą

Bartosz Struzik

Dyrektor Zarządzający internetowego serwisu pracy MonsterPolska.pl, polskiego oddziału międzynarodowej grupy Monster.com.

Zdjęcia

Jak rekrutować pracowników sezonowych/ Fot. Fotolia
Jak rekrutować pracowników sezonowych/ Fot. Fotolia

Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Bernard Waszczyk

Analityk rynku funduszy inwestycyjnych Open Finance.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »