| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Rekrutacja > Twarde kompetencje a sukces organizacji

Twarde kompetencje a sukces organizacji

Twarde kompetencje jako konkretne i mierzalne są najważniejsze w boju o wymarzoną posadę. Kompetencje miękkie również są bardzo ważne, ale nie da się ich ocenić ani porównać. Jak łatwo, świadomie i efektywnie podnosić kwalifikacje swoich pracowników?

Krzysztof Sołowski, Starszy Konsultant HR w UNIT4 TETA sp. z o.o.

Na konkurencyjnym rynku pracy jedną z najważniejszych ról odgrywają kompetencje. Dzięki nim kandydaci zdobywają przewagę nad rywalami w boju o wymarzoną posadę. Kompetencje można podzielić na dwie zasadnicze kategorie – miękkie i twarde. Kompetencje miękkie, czyli umiejętności osobiste i interpersonalne są ważne, ale niewymierne – trudno je ocenić i porównać. Twarde wręcz przeciwnie – są konkretne i mierzalne. Umiejętne zarządzanie wiedzą czy doświadczeniem pracowników przyniesie wymierne korzyści ekonomiczne całej organizacji. Jednak, aby w pełni wykorzystać potencjał drzemiący w pracownikach, warto skorzystać z dedykowanych narzędzi informatycznych, dzięki którym organizacje mogą łatwo, świadomie i efektywnie podnosić kwalifikacje swoich pracowników.

Kompetencje pracowników HR - RAPORT cz. 1

Nie tylko intuicja

Wydaje się, że ocenianie umiejętności twardych w organizacjach jest dziś powszechnie praktykowane. Już na etapie rekrutacji kandydaci o pożądanych umiejętnościach mają największe szanse na zatrudnienie. Następnie pracownikom przydzielane są obowiązki zgodnie z ich kompetencjami. Bardzo często jednak te działania są prowadzone intuicyjnie, bez poparcia danymi czy analizami.

Nasza intuicja czasami może nas zwodzić. By wspomóc jej działanie, warto zaopatrzyć się w profesjonalne rozwiązania informatyczne dla HR, pozwalające w łatwy sposób zbudować katalog kompetencji zarówno miękkich, jak i twardych oraz pozwalające przypisać je do stanowiska lub indywidualnie do pracownika. Badanie kompetencji twardych może być wykonywane okresowo i stanowić materiał wykorzystywany do badania potrzeb szkoleniowych czy luk kompetencyjnych w zakresie umiejętności pracowników. Proces oceny umiejętności twardych można wesprzeć poprzez wdrożenie w organizacji platformy do samoobsługi pracowniczej, z poziomu której pracownicy i menadżerowie mogą m.in. uzupełniać profile kompetencyjne po zakończonym projekcie, potrzeby szkoleniowe w celu zwiększania  umiejętności, śledzić swoje postępy oraz regularnie sprawdzać wyniki pracy. Narzędzie dedykowane jest pracownikom, menadżerom, PM, osobom zarządzającym, działom HR i zarządzania zasobami ludzkimi. Dodatkowo możliwe jest wykorzystanie narzędzia do elektronicznych testów wiedzy dzięki, któremu możemy badać poziom kompetencji twardych wykorzystując dedykowane do tego testy.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Przyborowska

Radca Prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »