| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Rekrutacja > Zatrudnianie pracowników - obowiązki pracodawcy cz. II

Zatrudnianie pracowników - obowiązki pracodawcy cz. II

Zatrudnianie pracowników wymaga podejmowania przez pracodawców określonych czynności. Do najważniejszych obowiązków pracodawcy należy zapewnienie szkolenia stanowiskowego i zgłoszenie do ZUS-u. Co więcej, pracodawca powinien dbać o dokumentację zatrudnienia.

W sytuacji, gdy pracodawca nie dopełni swoich obowiązków, związanych z zatrudnieniem pracownika i dopuszczeniem go do pracy, ten ostatni ma prawo zgłosić to naruszenie do Państwowej Inspekcji Pracy.

Szkolenie BHP

Przed dopuszczeniem pracownika do pracy pracodawca zobowiązany jest zapewnić mu szkolenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Szkolenie powinno odbyć się w czasie pracy i na koszt pracodawcy. Pracownik zobowiązany jest zaś potwierdzić na piśmie zapoznanie się z przepisami i zasadami bhp.

Zobacz również serwis: BHP

Zgłoszenie do ZUS-u

POBIERZ FORMULARZ: ZUS ZUA

Pracodawca, w terminie 7 dni od daty zatrudnienia, powinien za pomocą formularza ZUS ZUA zgłosić zatrudnionego pracownika do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Składki, które zobowiązany jest odprowadzać w ramach podpisanej umowy o pracę, to: emerytalna, rentowa, chorobowa, wypadkowa, zdrowotna oraz składka na Fundusz Pracy (jeśli pracownik nie spełnia warunków do zwolnienia z opłacania na jego rzecz tej składki). Samo zgłoszenie do ZUS-u to nie koniec obowiązków wobec tej jednostki. Regularnie, do 15 dnia każdego miesiąca, pracodawca zobowiązany jest przesłać deklarację rozliczeniową wraz z imiennymi raportami miesięcznymi.

Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe, wypadkowe i Fundusz Pracy stanowi wynagrodzenie brutto pracownika, zaś podstawę wymiaru składki zdrowotnej stanowi wynagrodzenie brutto pomniejszone o opłacane przez pracownika składki emerytalne, rentowe i chorobowe.

Polecamy także: Zatrudnianie pracowników - najważniejsze czynności cz. I

Dokumentacja

Po zatrudnieniu pracodawca powinien, zgodnie z przepisami prawa pracy, założyć dla każdego pracownika indywidualnie akta osobowe. Składają się one z trzech części: A – dokumenty zgromadzone w związku z ubieganiem się o zatrudnienie, B – dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy oraz przebiegu zatrudnienia pracownika, C- dokumenty związane z ustaniem zatrudnienia. Dokumenty powinny być ułożone w porządku chronologicznym oraz ponumerowane, a każda z części powinna zawierać wykaz znajdujących się w nich dokumentów.

Oprócz akt osobowych pracodawca powinien prowadzić ewidencję czasu pracy. Ewidencja ta powinna zawierać informacje o pracy w poszczególnych dobach, urlopy, zwolnienia.

Osobno dla każdego pracownika pracodawca zakłada również listę wypłacanego wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń związanych z pracą.

Zadaj pytanie: Forum Kadry

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Grupa LEX&TAX

Adwokaci i biuro podatkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »