| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Rekrutacja > Zatrudnianie pracowników - obowiązki pracodawcy cz. I

Zatrudnianie pracowników - obowiązki pracodawcy cz. I

Zatrudnianie pracowników wymaga przeprowadzenia szeregu określonych czynności. Niedopełnienie którejkolwiek z wymaganych czynności może skutkować złamaniem prawa. Jakie obowiązki dotyczące zatrudniania pracowników są najważniejsze?

Nie bez powodu rekrutacja bywa określana procesem generującym duży koszt. Wynika on nie tylko z wydatków poniesionych na znalezienie odpowiedniego kandydata, ale też jego wdrożenie do samej pracy.

Po pierwsze – informacje o kandydacie

Jeśli przebrnęliśmy już przez stos nadesłanych CV i godziny rozmów kwalifikacyjnych, w efekcie czego znaleźliśmy kandydata na utworzone stanowisko pracy, powinniśmy zacząć od zgromadzenia niezbędnych informacji na jego temat. Podstawowe informacje, których pracodawca, zgodnie z Kodeksem pracy, ma prawo żądać od pracownika, i pozyskał je już na etapie rozmowy kwalifikacyjnej, to: imię i nazwisko, imiona rodziców, data urodzenia, miejsce zamieszkania, wykształcenie oraz przebieg dotychczasowego zatrudnienia. Dodatkowo może żądać podania innych danych osobowych pracownika, a także imion i nazwisk oraz dat urodzenia dzieci, jeśli podanie takich danych jest konieczne ze względu na korzystanie przez pracownika ze szczególnych uprawnień przewidzianych w prawie pracy.

Pracodawca ma prawo również żądać od przyszłego pracownika wypełnienia kwestionariusza osobowego wraz z fotografiami.

Zobacz również serwis: Rekrutacja

Badania lekarskie

Kolejnym, niezbędnym dokumentem, którego powinien zażądać od kandydata do pracy pracodawca, jest orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku. Każda osoba przyjmowana do pracy powinna poddać się wstępnym badaniom lekarskim. Wymóg ten nie dotyczy jedynie osób, które przyjmowane są ponownie do pracy u tego samego pracodawcy, na to samo stanowisko lub na stanowisko o podobnych warunkach pracy, na podstawie kolejnej umowy o pracę zawartej bezpośrednio lub w ciągu 30 dni po wygaśnięciu lub rozwiązaniu poprzedniej umowy.

Pracownika na badania lekarskie zobowiązany jest skierować i pokryć jego koszty pracodawca.

Polecamy także: Zatrudnianie pracowników - obowiązki pracodawcy cz. II

Podpisanie umowy

Nawiązanie stosunku pracy, czyli podpisanie umowy, oznacza, iż pracownik zobowiązuje się do wykonywania określonego rodzaju pracy na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem, w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, który wypłaci mu za to wynagrodzenie.

Umowa o pracę powinna zostać zawarta na piśmie, najpóźniej w dniu rozpoczęcia pracy. Na pracodawcy spoczywa obowiązek sporządzenia umowy w co najmniej dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje pracownik, a drugi należy dołączyć do jego akt osobowych.

W umowie powinny znaleźć się takie informacje, jak: strony umowy, jej rodzaj, data zawarcia oraz warunki pracy i płacy, rodzaj pracy, miejsce jej wykonywania, wynagrodzenie, wymiar czasu pracy i termin rozpoczęcia pracy. Nie później niż w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy pracodawca powinien poinformować pracownika na piśmie o obowiązującej dobowej i tygodniowej normie czasu pracy, częstotliwości wypłaty wynagrodzenia, urlopie wypoczynkowym oraz długości wypowiedzenia umowy. Jeśli pracodawca nie ma obowiązku ustalania regulaminu pracy, zatrudnia mniej niż 20 pracowników, to dodatkowo informuje o porze nocnej oraz przyjętym sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności.

Zadaj pytanie: Forum Kadry

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Dr Katarzyna Pawłowska

Doradca Podatkowy (nr wpisu 11638)

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »