REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najczęstsze błędy kandydata do pracy

Joanna Niemyjska
Najczęstsze błędy kandydata do pracy. / Fot. Fotolia
Najczęstsze błędy kandydata do pracy. / Fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca rekrutując pracownika na wolne stanowisko pracy, zwraca uwagę na najdrobniejsze szczegóły. Często okazuje się, że zdyskwalifikował nas błąd popełniony podczas rozmowy kwalifikacyjnej, a nawet wcześniej. Jakie błędy najczęściej popełniamy podczas procesu rekrutacji?

Niekiedy może nas zdyskwalifikować zaledwie jeden błąd. Co ciekawe jednak, rekruterzy wyróżniają kilka podstawowych „grzechów” osób ubiegających się o pracę. Mimo obszernych publikacji na ten temat, wiele osób nadal popełnia te same gafy…

Autopromocja

Pierwsze wrażenie

Wbrew pozorom nie chodzi tu o samą rozmowę kwalifikacyjną. Mamy z nim bowiem do czynienia już w momencie odebrania telefonu informującego o zaproszeniu na rozmowę z pracodawcą. W związku z tym, iż pracodawca, który chce nas zaprosić na spotkanie, poświecił trochę czasu na zapoznanie się z naszymi dokumentami aplikacyjnymi, a w dodatku to właśnie nas postanowił zaprosić, należy mu się przynajmniej odrobina szacunku. Tymczasem pracodawcy często skarżą się na to, że ciężko dodzwonić się do osoby, która składa aplikację (nie odbiera, ma wyłączony telefon), w dodatku, w trakcie rozmowy bywa rozkojarzona, nie wie kto i po co do niej dzwoni. Czasem też potrafi w trakcie rozmowy z pracodawcą robić coś innego, a nawet z rozmawiać jednocześnie z kimś innym, konkurencyjnym pracodawcą. W skrajnych przypadkach zdarza się, że osoby odbierające telefon znajdują się pod wpływem alkoholu. Tego rodzaju zachowania są niedopuszczalne i już na starcie dyskwalifikują lub co najmniej pozostawiają niemiłe wrażenie.

W trakcie rozmowy…

Odpowiedni strój jest bardzo istotny w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej. Warto jednak nie przesadzać ani ze zbytnią elegancją, ani – tym bardziej – ekstrawagancją. Niektóre osoby, mimo odpowiedniego doświadczenia, nie dostają propozycji pracy właśnie ze względu na złe wrażenie ogólne, w tym strój czy mowę ciała. Brak kontaktu wzrokowego jest pierwszym sygnałem dla pracodawcy, że osoba, która przez nim siedzi, nie jest szczera. Wiele osób popełnia po prostu błędy związane z etykietą, np. zapominają wyłączyć telefon albo nawet go odbierają (sic!) w trakcie rozmowy.

Polecamy serwis: Komunikacja

Charakter ma znaczenie?

Nasz charakter i usposobienie niekiedy może być przeszkodą w zdobyciu wymarzonej pracy. Jak to możliwe? Pracodawcy, wbrew pozorom, nie lubią osób, które zbyt szczerze o wszystkim opowiadają. Szczególną sytuacją jest w tym momencie narzekanie na byłego przełożonego. Nawet jeśli zaszedł nam za skórę, nie warto tracić przez niego szansy na zdobycie dobrej pracy. Wiele osób, które w niewybredny sposób opowiadają o byłych szefach, a nawet śmieją się z nich, tak naprawdę w oczach przyszłego pracodawcy oczerniają siebie, a nie byłych przełożonych. Marlena, która ubiegała się o pracę w pewnej redakcji, opowiada:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Prowadzę własny blog, więc po rozmowie kwalifikacyjnej, która przebiegła bardzo naturalnie i sympatycznie, opisałam swoje wrażenia. Nie omieszkałam jednak dodać, że spotkanie z przyszłym pracodawcą rozpoczęłam od uścisku lodowatej dłoni, który skojarzył mi się niezbyt przyjemnie. Po kilku dniach od rozmowy, okazało się, że pracy nie dostałam. Po pewnym czasie dowiedziałam się, że mój pracodawca znalazł blog, jaki prowadzę i przeczytał opinie o moich poprzednich pracodawcach, a także wrażenia z ostatniej rozmowy. Co ciekawe, stało się to tuż przed momentem, kiedy był już zdecydowany, aby do mnie zadzwonić i zaprosić do pracy – opowiada rozgoryczona kandydatka.

Wszystko co powiemy, ale również napiszemy w Internecie może więc zaważyć o wyniku naszej rozmowy. Warto więc umiejętnie dobierać słowa. Nie można przy tym popadać ani w zbytnie gadulstwo, odciągając tym samym uwagę od głównego tematu, ani też zachowywać się mrukliwie. Osoby, które nie wychodzą z inicjatywą w trakcie rozmowy, ciężko się z nimi rozmawia, nie sprawiają dobrego wrażenia, wysyłają podświadomie sygnał pracodawcy, że może on mieć później problem z porozumieniem się z taką osobą. Często też kandydaci niezbyt rozmowni słabo odnajdują się w pracy zespołowej.

Zbyt pewny siebie

Wbrew pozorom osoby, które odznaczają się zbytnią pewnością siebie, nie są mile widziane. Nawet jeżeli mają bogate doświadczenie i sporą wiedzę, ich wysokie poczucie własnej wartości działa na pracodawców odpychająco. Są też często postrzegani jako osoby, z którymi trudno się współpracuje. Warto więc zabrać na rozmowę, dodatkowo poza przykładami swoich dotychczasowych prac, certyfikatami ze szkoleń, także odrobinę pokory. Brak elementów potwierdzających nasze kwalifikacje i doświadczenie zawodowe w postaci np. certyfikatów powoduje, że jesteśmy mniej wiarygodni, brak pokory, może nas natomiast całkowicie zdyskwalifikować.

Czy są to wszystkie „grzechy” kandydata do pracy? Z pewnością nie. Warto jednak wziąć sobie do serca rady, o których zwykle czytamy, a później o nich zapominamy. Być może to dzięki uniknięciu kilku takich „wpadek” zdobędziemy wymarzone stanowisko pracy.

Zadaj pytanie: Forum Kadry

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Uprawnienia rodzicielskie
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
    nie ma takiej możliwości
    3
    6
    9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Terapeuta zajęciowy - nowość, szczególnie dla niepełnosprawnych

    Terapeuta zajęciowy, często pracuje z osobami wykluczonymi społecznie (chorymi, niepełnosprawnymi, starszymi, bezrobotnymi). Często wykorzystuje różnorodne metody aktywności życiowej pacjentów, stara się przeciwdziałać powstawaniu przewlekłego stanu chorobowego lub trwałego kalectwa oraz wspierać podopiecznego w przystosowaniu do życia w społeczności szpitalnej i pozaszpitalnej. Głównymi zadaniem terapeuty zajęciowego jest dobór odpowiednich form terapii, dostosowanych do stanu zdrowia, potrzeb, zainteresowań i możliwości podopiecznego. Trzeba wiedzieć, że to nowy zawód medyczny.

    Dożywotnie świadczenie honorowe: Co miesiąc dodatkowe 6246,13 zł od ZUS

    Świadczenie honorowe to dodatkowe pieniądze od ZUS dla osób, które ukończyły 100 lat życia. Od 1 marca 2024 r. kwota świadczenia honorowego dla nowych stulatków wynosi 6246,13 zł brutto.

    Rada Ochrony Pracy: Marszałek Sejmu Szymon Hołownia wręczył akty powołania członkom Rady

    27 marca 2024 r. Szymon Hołownia, marszałek Sejmu RP, powołał nową Radę Ochrony Pracy. Akty powołania na nową kadencję odebrało 25 członków Rady.

    10000 zł brutto – ile to netto?

    10000 zł brutto wynagrodzenia - ile to netto? Umowa o pracę zawiera wynagrodzenie brutto, od którego należy odjąć składki ZUS, składkę zdrowotną i zaliczkę na podatek. Pozostaje wynagrodzenie netto. Oblicz za pomocą kalkulatora, ile na rękę z 10000 zł brutto otrzyma pracownik.

    REKLAMA

    Wybierasz się do urzędu, ZUS-u , czy na pocztę w Wielki Piątek? Lepiej sprawdź, które placówki są czynne

    Wielki Piątek nie jest dniem wolnym od pracy, ale nie wszystkie urzędy będą otwarte. Niektóre urzędy marszałkowskie i gminne będą zamknięte, a inne skrócą godziny pracy do 13:00.

    Pracownicy chcą zmienić pracodawcę - raport z rynku pracy

    Aż 45% pracowników w Polsce chce zmienić pracodawcę - taka informacja wynika z raportu "Barometr Rynku Pracy".

    Urlop bezpłatny a zapis do PPK

    Urlop bezpłatny - jak wpływa na zapis do PPK? Okazuje się, że nie każda nieobecność w pracy przeszkadza w „zapisaniu” do PPK. Kiedy urlop bezpłatny opóźni zapis do PPK?

    Emerytury niższe od kwietnia 2024 r. - kiedy przejść na emeryturę?

    Emerytury będą niższe od 1 kwietnia 2024 r. - od tego dnia obowiązuje nowa tablica średniego dalszego trwania życia z GUS. Kiedy przejść na emeryturę? Którą tablicę ZUS bierze pod uwagę - z momentu złożenia wniosku o emeryturę czy osiągnięcia wieku emerytalnego?

    REKLAMA

    Social media zmieniają mózgi ich użytkowników. Zmniejszają zdolność koncentracji. Ale można odwrócić ten proces. Jak?

    Z każdym rokiem nasza zdolność koncentracji spada – alarmują eksperci od psychologii i kognitywistyki. W ciągu ostatniej dekady średni czas skupienia przeciętnego człowieka obniżył się o 28 sekund. Winny jest internet, a zwłaszcza social media. Da się to jednak odwrócić – zauważają specjaliści z platformy Preply. 

    Nowoczesne zarządzanie ludźmi. Jak skutecznie improwizować w zwinnym zespole?

    Improwizacja w pracy zazwyczaj kojarzy się dość pejoratywnie - strategie, plany, systemy, zasady działania i współdziałania wydają się nie dawać przestrzeni na spontaniczność. Z drugiej strony „Agile” jawi się jako remedium na sztywność i konieczność dostosowania się do zmian otoczenia czy też reagowania na to, co nieprzewidywalne. Gdzie znaleźć złoty środek? Jak w regułach i zasadach stworzyć przestrzeń na samoorganizację, kreatywność i inicjatywę?

    REKLAMA