| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Rekrutacja > Jak zweryfikować prawdomówność kandydata podczas rozmowy rekrutacyjnej?

Jak zweryfikować prawdomówność kandydata podczas rozmowy rekrutacyjnej?

Jestem pracownikiem działu HR i jednym z moich obowiązków jest prowadzenie wywiadów kompetencyjnych z kandydatami aplikującymi do naszej firmy. Mimo kilkuletniego doświadczenia w pracy w obszarze HR czasami nie potrafię zweryfikować, czy kandydat mówi prawdę, czy może, przedstawiając swoją osobę i osiągnięcia w poprzedniej pracy, odrobinę koloryzuje. Jakie sygnały werbalne i niewerbalne, a także zachowania powinny wzbudzić moją czujność i stać się swojego rodzaju znakiem ostrzegawczym przed zatrudnieniem danej osoby?

Każdy z nas w sytuacji, gdy jego osoba ma podlegać ocenie, chce wypaść jak najlepiej. Nic więc dziwnego, że w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej kandydatom może zdarzać się nieco poprawiać swój wizerunek. Jednak konsultanci ds. rekrutacji, na co dzień zajmujący się weryfikowaniem doświadczenia i umiejętności, a także oceną kandydatów, powinni potrafić zachować zdrowy osąd, dzięki któremu wybiorą dla swojej lub klienta firmy najlepszą z aplikujących osób. Dokonanie właściwego wyboru może nam nieznacznie ułatwić obserwacja popełnianych przez osoby zaproszone na rozmowy kwalifikacyjne błędów wizerunkowych. W związku z powyższym, w czasie spotkań twarzą w twarz powinniśmy skupić się na tym, co poza samą przekazywaną treścią jest istotne w rozmowie kwalifikacyjnej.

Zanim rozpocznie się rozmowa

O godzinie 10.00 miało odbyć się spotkanie z kandydatem aplikującym na stanowisko regionalego kierownika sprzedaży. Niestety, osoba zaproszona na rozmowę kwalifikacyjną spóźniła się 15 minut i zapomniała powiadomić telefonicznie o tym fakcie konsultanta. Po przybyciu kandydat niedbale rzucił recepcjonistce swoje nazwisko i rozparł się nonszalancko w fotelu. Przywitanie również nie wypadło dla niego zbyt pomyślnie, gdyż zapomniał przeprosić za spóźnienie i nie wytarł mokrej dłoni przed podaniem jej konsultantowi. Strój kandydata również pozostawiał wiele do życzenia. Nieodpowiedni krawat i brudne buty zrobiły nie najlepsze wrażenie. W rezultacie, kandydat na samym wstępie popełnił kilka błędów, które składają się na efekt pierwszego wrażenia. Jak taką osobę odbiera rekruter? Najczęściej jako słabo zmotywowaną, lekceważącą innych ludzi, nieszanującą ich czasu, a przy tym niedbałą. Pierwsze wrażenie naprawdę ma znaczenie i może pokazać nam stosunek kandydata do naszej oferty i pomóc nam dokonać wyboru.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Mariusz Jabłoński

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »