| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Rekrutacja > Jak zweryfikować prawdomówność kandydata podczas rozmowy rekrutacyjnej?

Jak zweryfikować prawdomówność kandydata podczas rozmowy rekrutacyjnej?

Jestem pracownikiem działu HR i jednym z moich obowiązków jest prowadzenie wywiadów kompetencyjnych z kandydatami aplikującymi do naszej firmy. Mimo kilkuletniego doświadczenia w pracy w obszarze HR czasami nie potrafię zweryfikować, czy kandydat mówi prawdę, czy może, przedstawiając swoją osobę i osiągnięcia w poprzedniej pracy, odrobinę koloryzuje. Jakie sygnały werbalne i niewerbalne, a także zachowania powinny wzbudzić moją czujność i stać się swojego rodzaju znakiem ostrzegawczym przed zatrudnieniem danej osoby?

Każdy z nas w sytuacji, gdy jego osoba ma podlegać ocenie, chce wypaść jak najlepiej. Nic więc dziwnego, że w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej kandydatom może zdarzać się nieco poprawiać swój wizerunek. Jednak konsultanci ds. rekrutacji, na co dzień zajmujący się weryfikowaniem doświadczenia i umiejętności, a także oceną kandydatów, powinni potrafić zachować zdrowy osąd, dzięki któremu wybiorą dla swojej lub klienta firmy najlepszą z aplikujących osób. Dokonanie właściwego wyboru może nam nieznacznie ułatwić obserwacja popełnianych przez osoby zaproszone na rozmowy kwalifikacyjne błędów wizerunkowych. W związku z powyższym, w czasie spotkań twarzą w twarz powinniśmy skupić się na tym, co poza samą przekazywaną treścią jest istotne w rozmowie kwalifikacyjnej.

Zanim rozpocznie się rozmowa

O godzinie 10.00 miało odbyć się spotkanie z kandydatem aplikującym na stanowisko regionalego kierownika sprzedaży. Niestety, osoba zaproszona na rozmowę kwalifikacyjną spóźniła się 15 minut i zapomniała powiadomić telefonicznie o tym fakcie konsultanta. Po przybyciu kandydat niedbale rzucił recepcjonistce swoje nazwisko i rozparł się nonszalancko w fotelu. Przywitanie również nie wypadło dla niego zbyt pomyślnie, gdyż zapomniał przeprosić za spóźnienie i nie wytarł mokrej dłoni przed podaniem jej konsultantowi. Strój kandydata również pozostawiał wiele do życzenia. Nieodpowiedni krawat i brudne buty zrobiły nie najlepsze wrażenie. W rezultacie, kandydat na samym wstępie popełnił kilka błędów, które składają się na efekt pierwszego wrażenia. Jak taką osobę odbiera rekruter? Najczęściej jako słabo zmotywowaną, lekceważącą innych ludzi, nieszanującą ich czasu, a przy tym niedbałą. Pierwsze wrażenie naprawdę ma znaczenie i może pokazać nam stosunek kandydata do naszej oferty i pomóc nam dokonać wyboru.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Jagoda Szymańska

projektant wnętrz, INNE MEBLE

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK