| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Rekrutacja > Jak ocenić kompetencje językowe pracowników?

Jak ocenić kompetencje językowe pracowników?

Minęły już czasy, gdy akceptowanym poziomem znajomości języka obcego pracowników był stopień pozwalający na w miarę swobodne porozumiewanie się. Obecnie pracodawcy szukają osób, które obcymi językami posługują się biegle, zarówno w mowie, jak i w piśmie. Jak sprawdzić poziom znajomości języka u swoich pracowników i kandydatów do pracy?

Audyt ustny

W trakcie przeprowadzania rozmowy audytor powinien ocenić wypowiedź testowanego w świetle następujących kryteriów: zakresów tematycznych, na które potrafi się on wypowiadać, bogactwa leksykalnego, poprawności gramatycznej, płynności wypowiedzi i umiejętności funkcjonowania w scenkach naśladujących sytuacje z życia codziennego i zawodowego. Rozmowa może trwać od 5 do 30 minut. Czas jest ściśle powiązany z poziomem zaawansowania osoby ocenianej.

Nie ma jednego scenariusza rozmowy. Poziom zaawansowania kolejnych pytań powinien być uzależniony od odpowiedzi na poprzednie pytanie. Celem rozmowy jest ustalenie, jaki jest:

  • najwyższy utrzymywany poziom umiejętności, potwierdzony w odpowiedziach na kilka pytań,
  • poziom umiejętności, którego rozmówca nie jest w stanie utrzymać (np. nie jest w stanie konsekwentnie i poprawnie stosować danej struktury).

W trakcie tej rozmowy należy sprawdzić znajomość słownictwa z różnych dziedzin. Może się zdarzyć, że osoba testowana świetnie zna słownictwo dotyczące jej zainteresowań lub zawodu, natomiast nie radzi sobie podczas swobodnej rozmowy. Prowadząc rozmowę weryfikująca poziom języka, audytor precyzyjnie sprawdza znajomość słownictwa i struktur gramatycznych poprzez dopasowanie stopnia trudności pytań do poziomu rozmówcy. Po zakończonej rozmowie audytor wie, jaki jest poziom znajomości języka ocenionej osoby i potrafi wskazać obszary do rozwoju, a także potrafi ocenić, czy kompetencje językowe, które posiada dana osoba, są odpowiednie na stanowisku, na które jest ona rekrutowana.

Skuteczna pracochłonność

Przedstawiony idealny proces oceny kompetencji językowych z pewnością jest dosyć pracochłonny, jednak pozwala firmie poznać rzeczywiste kompetencje pracowników, efektywnie zarządzać szkoleniami, a w dłuższej perspektywie obniżyć koszty rekrutacji, restrukturyzacji czy systemu szkoleń.


reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Anna Stolorz

Licencjonowany doradca podatkowy (nr wpisu 12154), członek Krajowej Izby Doradców Podatkowych. Obecnie kieruje 4-osobowym zespołem we własnej Kancelarii Prawno-Podatkowej. Od 2000 roku zajmuje się tematyką rachunkowości i podatków, w tym od 2006 r. na stanowisku Głównego Księgowego i Dyrektora Finansowego. Współpracuje z ok. 60 firmami, instytucjami oraz organizacjami pozarządowymi (stowarzyszeniami, fundacjami), ma bogate doświadczenie we współpracy i doradztwie w kilkudziesięciu projektach współfinansowanych z Unii Europejskiej (od 2004 roku). Specjalizuje się w dwóch dziedzinach: podatkowe i rachunkowe aspekty rozliczania funduszy europejskich oraz księgowość i podatki organizacji pozarządowych; ma też bogate doświadczenie w doradztwie z zakresu podatku VAT, PIT i CIT, łącznie z prowadzeniem w tym zakresie spraw podatkowych w imieniu podatników przed organami skarbowymi oraz WSA. Od 2007 roku pracuje jako trener i wykładowca na szkoleniach – współpracuje w tym zakresie jako ekspert między innymi z portalem podatki. biz oraz Fundacją Rozwoju Rachunkowości w Polsce.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK