| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Rekrutacja > Czym jest direct search w rekrutacji?

Czym jest direct search w rekrutacji?

Jestem specjalistą w dziale rekrutacji w firmie produkcyjnej. Pomimo obecnego spowolnienia gospodarczego i wysokiej stopy bezrobocia bardzo trudno jest nam znaleźć odpowiednich pracowników na kluczowe stanowiska. Koszt nieudanej rekrutacji jest dla nas teraz szczególnie bolesny. W jaki sposób mogłabym zwiększyć szansę na powodzenie procesu rekrutacyjnego?

Spowolnienie gospodarcze jest zwykle okresem, kiedy na rynku przybywa kandydatów aktywnie szukających zatrudnienia. Otrzymujemy znacznie więcej aplikacji niż zwykle, kandydaci mocniej zabiegają o uwagę i wykazują silniejszą motywację do pracy. Niestety, z perspektywy pracodawcy i jego potrzeb rekrutacyjnych, większa liczba aplikacji wcale nie zwiększa prawdopodobieństwa odnalezienia wśród nich poszukiwanej osoby. Szczególnie, że w czasie recesji oczekiwania wobec nowego pracownika mogą być znacznie wyższe niż zwykle. Prowadzenie rekrutacji w czasach kryzysu jest więc rzeczywiście trudnym wyzwaniem, a koszt nieudanego procesu jest szczególnie dużym obciążeniem.

Obawa przed zmianą

Jak więc uchronić firmę przed dodatkowymi kosztami i zapewnić powodzenie procesu rekrutacyjnego? Odpowiedź jest oczywista – zatrudniając właściwego kandydata. Właściwego, czyli takiego, który wniesie do firmy wiedzę, oczekiwane kompetencje, doświadczenie itd. Powszechnie jednak wiadomo, że właśnie takie osoby, sprawdzające się na swoim stanowisku, mogące pochwalić się wysoką skutecznością i odnoszonymi sukcesami zawodowymi zwykle nie są aktywne na rynku pracy. Trudność poszukiwania pracownika w niestabilnych dla gospodarki czasach dodatkowo polega na tym, że ci potencjalnie najbardziej atrakcyjni kandydaci jeszcze silniej niż zwykle wiążą się ze swoim pracodawcą. Jest to często spowodowane lojalnością, poczuciem posiadanych wobec pracodawcy zobowiązań – szczególnie jeśli mówimy o kluczowych stanowiskach. Przeważnie jednak powód jest bardziej prozaiczny, kandydaci po prostu obawiają się zmian, co jest oczywiście łatwe do zrozumienia. Każda zmiana w życiu zawodowym wiąże się przecież z pewnym ryzykiem, a podczas kryzysu szczególnie trudno sobie na to pozwolić.

Profesjonalny tandem

Biorąc pod uwagę wspomniane kwestie, możemy wnioskować, że kandydat spełniający nasze oczekiwania i mogący przynieść firmie realne korzyści, najprawdopodobniej nie aplikuje w odpowiedzi na ogłoszenie rekrutacyjne. Jak pokazują najświeższe statystyki – nie zareaguje on również na ofertę złożoną za pomocą portalu społecznościowego. Kiedy zatem te standardowe metody nie wystarczają, warto rozważyć zastosowanie metody direct search, która daje realne szanse na pozyskanie najlepszych na rynku kandydatów, szczególnie tych, którzy nie myśleli dotychczas o zmianie pracy. Z takim zadaniem najprościej i z pewnością najbezpieczniej zwrócić się do firmy konsultingowej, wyspecjalizowanej w realizowaniu projektów tą właśnie metodą. Poszukiwania direct search nie należą bowiem do łatwych w realizacji i z pewnością nie każdy może się ich z sukcesem podjąć. Tego typu działania wymagają dużej wiedzy, doświadczenia i wypracowanej, sprawdzonej metodologii. Niezbędny jest doskonale orientujący się w rynku researcher i doświadczony w ocenie kandydatów konsultant. Taki tandem zapewni profesjonalne wykonanie usługi na każdym etapie jej realizacji oraz wsparcie merytoryczne dla firmy zlecającej poszukiwania bezpośrednie. Konsultant wspólnie z klientem doprecyzuje profil stanowiska, cel jego istnienia i opis zadań. Resztę można pozostawić usługodawcy: ustalenie najbardziej trafnej listy targetowej, stworzenie profesjonalnego i przyciągającego uwagę kandydatów opisu firmy, identyfikację i dotarcie do poszukiwanych osób, zainteresowanie ich udziałem w rekrutacji i profesjonalną, szczegółową ocenę kompetencji.

Zalety direct search

Powodów do tego, aby standardowe działania rekrutacyjne wzbogacić o poszukiwania bezpośrednie, jest wiele. W czasach recesji direct search nabiera dodatkowo kilku szczególnie istotnych zalet.

Dyskrecja

Agencje realizujące projekty metodą direct search dbają o to, aby ich działania były utajnione. Kandydatom przedstawiane są zatem wyłącznie informacje niezbędne do wzbudzenia w nich zainteresowania i chęci uczestniczenia w procesie rekrutacyjnym. Firmie, która decyduje się na skorzystanie z usług head huntera, daje to kilka korzyści. Jedną z nich jest możliwość ukrycia faktu poszukiwania pracownika, co w czasach spowolnienia gospodarczego i silnej walki o przewagę rynkową może być bardzo istotne. W przypadku wysokich stanowisk jest to w zasadzie kwestia kluczowa – konkurencja i otoczenie biznesowe nie dowiedzą się o chwilowym osłabieniu organizacji. Korzyścią dla firmy zlecającej jest także możliwość pozyskania efektywnego pracownika, odnoszącego sukcesy na analogicznym stanowisku w firmie konkurencyjnej, zachowując z nią jednocześnie poprawne stosunki.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Marzena Dobrowolska

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »