| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Rekrutacja > Kiedy korzystać z testów kompetencji?

Kiedy korzystać z testów kompetencji?

Firma handlowa, która dynamicznie się rozwija, chce zatrudnić przedstawicieli handlowych w różnych regionach. Firma preferuje osoby młode, bez doświadczenia zawodowego lub z niewielkim, chce bowiem zainwestować w ich rozwój, szkolić i rozwijać. Ponadto w firmie pojawił się wakat na stanowisku regionalnego kierownika sprzedaży w dwóch różnych regionach. Firma chciałaby dać szansę pracownikom wewnątrz firmy i dokonać awansu kogoś z obecnych pracowników w obszarze sprzedaży. Jak dokonać dobrego wyboru i z jakiego narzędzia skorzystać, aby dokonać weryfikacji ich kompetencji?

Powyższa sytuacja jest idealnym przykładem możliwości wykorzystania testów do oceny kompetencji kadry specjalistycznej i menedżerskiej celem dokonania właściwej decyzji rekrutacyjnej oraz weryfikacji kompetencji. Zacznijmy od przedstawicieli handlowych.

Decyzją firmy, na ww. stanowisko będą rozpatrywane osoby bez doświadczenia zawodowego lub te z niewielkim doświadczeniem. A zatem również bez większych sukcesów i osiągnięć zawodowych. Wywiad kompetencyjny, zazwyczaj stosowany i sprawdzony przy rekrutacji na tego typu stanowiska, w tym wypadku może okazać się niewystarczający; opiera się bowiem na ocenie i weryfikacji dotychczasowych doświadczeń i zakresu odpowiedzialności osoby badanej ze szczególnym uwzględnieniem jej osiągnięć i sukcesów zawodowych. W tym wypadku jest to niemożliwe, a zatem wywiad w dużej mierze będzie koncentrował się na poznaniu umiejętności, cech i tendencji osobowych kandydatów i poznaniu ich mocnych i słabych stron.

Określenie potencjału

Niestety, podczas wywiadu nie zbadamy dogłębnie pewnych tendencji i cech, które są kluczowe dla odniesienia sukcesu na stanowisku przedstawiciela handlowego. Testy kompetencji szybko i z wysokim prawdopodobieństwem weryfikują, czy i w jakim natężeniu pożądana cecha/umiejętność/kompetencja występuje u osoby badanej. W przypadku osób w obszarze sprzedaży testy potrafią zweryfikować tak ważne obszary, jak: poziom energii, czyli tendencję do utrzymywania stałego tempa działania w realizacji zadań (konsekwencja), samodzielność, czyli umiejętność podejmowania niezależnych działań i decyzji, czy asertywność. Potrafią zweryfikować potencjał uczenia się, czyli określić, jak szybko osoba badana będzie wchodziła w nowe zadania i jakie będzie jej tempo uczenia się. Takie określenie potencjału i prognozowanie zachowania i efektywności jest szczególnie ważne w przypadku osób bez doświadczenia, tak jak w wyżej wymienionym przypadku, ale nie tylko. Również w sytuacji, kiedy nie jesteśmy pewni co do natężenia określonej cechy (np. w zakresie behawioralnym), możemy zweryfikować to testem psychometrycznym. Co więcej, w przypadku niektórych testów możemy określić, w jakiej dziedzinie osoba badana chciałaby się rozwijać w dłuższej perspektywie i czy ma ku temu predyspozycje.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Maciej Godyń

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »