| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Rekrutacja > Kiedy korzystać z testów kompetencji?

Kiedy korzystać z testów kompetencji?

Firma handlowa, która dynamicznie się rozwija, chce zatrudnić przedstawicieli handlowych w różnych regionach. Firma preferuje osoby młode, bez doświadczenia zawodowego lub z niewielkim, chce bowiem zainwestować w ich rozwój, szkolić i rozwijać. Ponadto w firmie pojawił się wakat na stanowisku regionalnego kierownika sprzedaży w dwóch różnych regionach. Firma chciałaby dać szansę pracownikom wewnątrz firmy i dokonać awansu kogoś z obecnych pracowników w obszarze sprzedaży. Jak dokonać dobrego wyboru i z jakiego narzędzia skorzystać, aby dokonać weryfikacji ich kompetencji?

Powyższa sytuacja jest idealnym przykładem możliwości wykorzystania testów do oceny kompetencji kadry specjalistycznej i menedżerskiej celem dokonania właściwej decyzji rekrutacyjnej oraz weryfikacji kompetencji. Zacznijmy od przedstawicieli handlowych.

Decyzją firmy, na ww. stanowisko będą rozpatrywane osoby bez doświadczenia zawodowego lub te z niewielkim doświadczeniem. A zatem również bez większych sukcesów i osiągnięć zawodowych. Wywiad kompetencyjny, zazwyczaj stosowany i sprawdzony przy rekrutacji na tego typu stanowiska, w tym wypadku może okazać się niewystarczający; opiera się bowiem na ocenie i weryfikacji dotychczasowych doświadczeń i zakresu odpowiedzialności osoby badanej ze szczególnym uwzględnieniem jej osiągnięć i sukcesów zawodowych. W tym wypadku jest to niemożliwe, a zatem wywiad w dużej mierze będzie koncentrował się na poznaniu umiejętności, cech i tendencji osobowych kandydatów i poznaniu ich mocnych i słabych stron.

Określenie potencjału

Niestety, podczas wywiadu nie zbadamy dogłębnie pewnych tendencji i cech, które są kluczowe dla odniesienia sukcesu na stanowisku przedstawiciela handlowego. Testy kompetencji szybko i z wysokim prawdopodobieństwem weryfikują, czy i w jakim natężeniu pożądana cecha/umiejętność/kompetencja występuje u osoby badanej. W przypadku osób w obszarze sprzedaży testy potrafią zweryfikować tak ważne obszary, jak: poziom energii, czyli tendencję do utrzymywania stałego tempa działania w realizacji zadań (konsekwencja), samodzielność, czyli umiejętność podejmowania niezależnych działań i decyzji, czy asertywność. Potrafią zweryfikować potencjał uczenia się, czyli określić, jak szybko osoba badana będzie wchodziła w nowe zadania i jakie będzie jej tempo uczenia się. Takie określenie potencjału i prognozowanie zachowania i efektywności jest szczególnie ważne w przypadku osób bez doświadczenia, tak jak w wyżej wymienionym przypadku, ale nie tylko. Również w sytuacji, kiedy nie jesteśmy pewni co do natężenia określonej cechy (np. w zakresie behawioralnym), możemy zweryfikować to testem psychometrycznym. Co więcej, w przypadku niektórych testów możemy określić, w jakiej dziedzinie osoba badana chciałaby się rozwijać w dłuższej perspektywie i czy ma ku temu predyspozycje.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Krystyna Jolanta Ptasińska

Doradca podatkowy, prawnik. Prowadzi kancelarię podatkową.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »