| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Rekrutacja > Kiedy korzystać z testów kompetencji?

Kiedy korzystać z testów kompetencji?

Firma handlowa, która dynamicznie się rozwija, chce zatrudnić przedstawicieli handlowych w różnych regionach. Firma preferuje osoby młode, bez doświadczenia zawodowego lub z niewielkim, chce bowiem zainwestować w ich rozwój, szkolić i rozwijać. Ponadto w firmie pojawił się wakat na stanowisku regionalnego kierownika sprzedaży w dwóch różnych regionach. Firma chciałaby dać szansę pracownikom wewnątrz firmy i dokonać awansu kogoś z obecnych pracowników w obszarze sprzedaży. Jak dokonać dobrego wyboru i z jakiego narzędzia skorzystać, aby dokonać weryfikacji ich kompetencji?

Dodatkowo wspomniany wcześniej obszar zainteresowań zawodowych, który weryfikują niektóre testy kompetencji, pozwala oszacować, który obszar jest dla osoby badanej istotny z punktu widzenia jej rozwoju zawodowego w dłuższym czasie. Pozwalają również stwierdzić, czy preferencje osoby badanej w tym zakresie pokrywają się z wymaganiami i oczekiwaniami organizacji. Jeżeli bowiem osoba, która ma kierować zespołem, ma niskie wyniki na skalach umiejętności społecznych czy orientacji na ludzi, raczej mało prawdopodobne jest, aby była efektywnym i skutecznym menedżerem i zdobyła uznanie wśród członków swojego zespołu.

Aby testy kompetencji dobrze spełniły swoją rolę i okazały się efektywne, niezwykle istotne jest określenie celu badania i ustalenie, co chcemy zweryfikować. Zdarza się bowiem, że nawet w przypadku tego samego stanowiska w różnych organizacjach istnieje inny model kompetencji i cech pożądanych/kluczowych dla danej funkcji, a natężenie danej cechy może być również inne.

Ocena 360 stopni

Warto dodać, że ocena pracowników ma służyć podniesieniu ich efektywności, doskonaleniu i rozwoju ich kompetencji, a w ostatecznym rozrachunku ma służyć osiąganiu jak najlepszych wyników w kontekście finansowym. Warto więc szczególnie przy ocenie i weryfikacji kadry menedżerskiej i liderów w organizacji zdecydować się na testy, które dadzą nam kompleksowe i rzetelne wyniki – taką kompleksową informację w przypadku tej grupy zawodowej dostarczy chociażby popularna i sprawdzona ocena 360 stopni. Metoda ta analizuje kilkadziesiąt kluczowych umiejętności w ramach kilku uniwersalnych kompetencji menedżerskich i przywódczych. Poza kompleksową oceną liderów w organizacji metoda ta pozwala na zdefiniowanie słabych stron i obszarów, które wymagają dalszego rozwoju i doskonalenia.

Zdecydowaną zaletą większości testów kompetencji jest to, że ich wyniki otrzymujemy niemalże zaraz po badaniu, z wyjątkiem metody 360 stopni, która jest nieco bardziej czasochłonna ze względu chociażby na liczbę osób biorących udział w badaniu.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Spółki z Górnej Półki

Blog o spółce z o.o. i S.A.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »