| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Rekrutacja > Jak obniżyć koszty rekrutacji w trudnych czasach?

Jak obniżyć koszty rekrutacji w trudnych czasach?

Prowadzę przedstawicielstwo zagranicznego koncernu z branży poligraficznej. Do tej pory w firmie zatrudnionych było pięć osób, z czego w zespole sprzedaży było dwóch handlowców. Na ostatnim spotkaniu w centrali przedstawiono mi plan ekspansji zakładający m.in. rozwój sił sprzedaży. W ciągu dwóch miesięcy muszę zatrudnić 14 przedstawicieli handlowych zlokalizowanych w całej Polsce. Problemem dla mnie są nie tylko ograniczenia finansowe, lecz także brak specjalisty ds. rekrutacji i ograniczona ilość czasu, którym dysponuję.

Z problemem przedstawionym powyżej borykają się nie tylko mikroprzedsiębiorcy, również duże korporacje na skutek decyzji centrali bardzo często stawiane są wobec konieczności przeprowadzenia szybkich i masowych rekrutacji.

Wynajmij rekrutera

Jeśli przedsiębiorstwo nie dysponuje budżetem pozwalającym na wynajęcie profesjonalnej firmy rekrutacyjnej, może skorzystać z jej usług poprzez wynajęcie rekrutera na określony czas i projekt. Takie rozwiązanie jest korzystne z kilku względów. Po pierwsze, nie trzeba zatrudniać specjalisty ds. rekrutacji na etat. Po drugie, wynajęty konsultant, dzięki posiadanemu know-how, zajmie się wszelkimi kwestiami związanymi z pozyskaniem i selekcją aplikacji, a także dokona oceny wybranych kandydatów. Klient zaś ograniczy swoją rolę do spotkań z wyselekcjonowaną i rekomendowaną short listą. Po trzecie, koszt wynajęcia jednego rekrutera będzie znacząco niższy niż koszt projektowej współpracy z firmą rekrutacyjną.

Systemy wspierające rekrutację

Innym sposobem, angażującym, co prawda, czas przedsiębiorstwa w większym stopniu niż rozwiązanie przedstawione powyżej, jest wsparcie procesu rekrutacji profesjonalną aplikacją biznesową. Aplikacje te służą nie tylko do magazynowania życiorysów i listów motywacyjnych przesyłanych w odpowiedzi na zamieszczone ogłoszenie, lecz także dzięki zindywidualizowanym i dostosowanym do potrzeb klienta zakładkom umożliwiają selekcję kandydatów zgodnie z określonymi wymogami. Systemy te pozwalają również na archiwizację aplikacji kandydatów, stanowiąc tym samym profesjonalną bazę danych, w której dzięki filtrom można odnaleźć interesujące życiorysy.

Ważnym atutem jest możliwość wymiany korespondencji z kandydatami zaangażowanymi w projekt rekrutacyjny, w tym również korespondencji seryjnej, dzięki której można wysłać podziękowania wszystkim kandydatom, biorącym udział w procesie.

Analiza bazy danych

Jeśli upływający czas ma dla firmy znaczenie priorytetowe, najszybszym sposobem rekrutacji, niedającym jednak 100-proc. gwarancji znalezienia profilowych pracowników, jest skorzystanie z usługi oferowanej przez firmy doradztwa personalnego, polegającej na analizie ich bazy danych.

Usługa ta nie generuje takich kosztów, jak przeprowadzenie pełnego procesu rekrutacji. Niemniej jednak otrzymane życiorysy kandydatów, z uwagi na zakres usługi, są jedynie sprawdzone pod kątem wymagań formalnych, bez weryfikacji w zakresie kompetencji poszczególnych kandydatów – wówczas to zadanie spoczywa na firmie, która kupiła tę usługę.

Targeted head hunting

Niejednokrotnie zdarzają się sytuacje, gdy firmy poszukują kandydatów o mocno wyspecjalizowanym profilu zawodowym i operujących w bardzo wąskiej dziedzinie, co stanowi bardzo duże wyzwanie, ponieważ dostępność kandydatów spełniających wymagania formalne jest bardzo ograniczona. Publikacja ogłoszeń rekrutacyjnych na różnych portalach, w tym branżowych, rzadko przynosi spodziewane rezultaty. Jeśli wiemy, że potencjalna grupa kandydatów może składać się z kilkunastu osób, trudno liczyć, iż zaaplikuje na nasze ogłoszenie rekrutacyjne. Trzeba też wiedzieć, że kandydaci, którzy mają świadomość, iż są cenionymi specjalistami w wąskiej dziedzinie, nie są aktywni na rynku pracy. Zapotrzebowanie na umiejętności i wiedzę, którą posiadają, jest zazwyczaj większe niż ich dostępność i reprezentowana przez nich grupa zawodowa rzadko pozostaje bez zatrudnienia.

Niewątpliwie największą szansą na sukces rekrutacyjny jest zaangażowanie firmy doradztwa personalnego, która bezpośrednio dotrze do profilowych kandydatów. Współpraca z firmą rekrutacyjną wiąże się jednak ze stosunkowo wysokimi kosztami, bo jeśli proces musi być oparty na metodzie direct search, to dla firmy jest to niemały wydatek.

Istnieje na rynku usługa, która może być rozwiązaniem zarówno wysoce efektywnym, jak i ekonomicznym, a mianowicie targeted head hunting. Jest to usługa, która zakłada poszukiwania bezpośrednie, ale w limitowanej liczbie firm. Ma ona zastosowanie w przypadku, gdy poszukujemy wysoce wyspecjalizowanych profili zawodowych, które są dostępne tylko w firmach konkurencyjnych lub bardzo wąskiej branży.

Autorzy:

dyrektor w Dziale Rekrutacji i Selekcji w BIGRAM SA starszy konsultant w BIGRAM SA konsultant w Profiles International

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Helpdesk Kadrowy Sp. z o.o.

Outsourcing kadr i płac

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »