| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Rekrutacja > Jak wykorzystać media społecznościowe w rekrutacji?

Jak wykorzystać media społecznościowe w rekrutacji?

Jestem menedżerem HR z kilkuletnim doświadczeniem. Ostatnio wiele słyszy się na temat wykorzystywania mediów społecznościowych w procesie rekrutacji. Bardzo interesują mnie nowe możliwości dotarcia do kandydatów, szczególnie z obszaru sprzedaży i IT. Czy serwisy społecznościowe rzeczywiście są efektywnym kanałem rekrutacji? Czy mogą być stosowane zamiennie z portalami pracy, czy może powinny być traktowane tylko jako ich uzupełnienie? W jaki sposób najlepiej wykorzystać social media do poszukiwania pracowników?

Obecnie rzeczywiście bardzo dużo mówi się o rekrutacji w mediach społecznościowych. Dlaczego? Po pierwsze, jest to nowy kanał komunikacji, który pozwala dotrzeć do kandydatów pasywnych, których nie znajdziemy na portalach pracy, ale którzy są otwarci na możliwości zmiany pracy. Po drugie, umożliwia precyzyjne dotarcie wyłącznie do wybranych przez rekrutera kandydatów. Czas rekrutacji na dane stanowisko skraca się. W biznesowym serwisie społecznościowym typu GoldenLine, LinkedIn czy Profeo pracodawca otrzymuje precyzyjne narzędzia do wyszukiwania kandydatów, spełniających wymagania zawarte w ofercie pracy i kontaktuje się wyłącznie z osobami, które są najlepiej dopasowane do stanowiska. Rekruter nie traci czasu na preselekcję i przeglądanie setek CV, który poświęca rekrutując na tradycyjnych jobboardach.

Trzecią przyczyną rosnącej popularności serwisów społecznościowych wśród rekruterów są masowość i zasięg. Według badania Megapanel z marca 2011 roku, z social media w Polsce korzystają niemal wszyscy internauci – aż 99,3 proc. Z danych LinkedIn wynika, że około 60 proc. użytkowników internetu to kandydaci pasywni, otwarci na nowe propozycje od pracodawców. Daje to szerokie możliwości dla firm w pozyskaniu najlepszych talentów z rynku.

Portal pracy v. biznesowy serwis społecznościowy

Główną techniczną różnicą pomiędzy tymi dwoma platformami jest sposób dotarcia do kandydatów. Social media pozwalają działać jak head hunter – za pomocą precyzyjnych narzędzi wyszukiwać ciekawych kandydatów, odpowiadających wymaganiom stanowiska, na które prowadzona jest rekrutacja i kontaktować się z nimi bezpośrednio z propozycją współpracy. Rekrutacja poprzez portale pracy jest bardziej pasywna. Po opublikowaniu ogłoszenia pozostaje czekać na spływ CV, aby zacząć właściwą pracę nad projektem. Prowadząc rekrutację w social media, przeznacza się największą ilość czasu na początku procesu, a nie jak na portalach pracy dopiero pod koniec emisji ogłoszenia. Jednak w tym drugim przypadku nie ma się wpływu na jakość otrzymanych CV.

Kolejną różnicą jest koszt pojedynczego procesu rekrutacyjnego i optymalizacja budżetu rekrutacyjnego. W celu otrzymania dostępu do platformy socialmediowej płacimy miesięczny abonament, w czasie którego możemy przeprowadzić nielimitowaną liczbę rekrutacji. Cena miesięcznego dostępu jest równa publikacji jednego ogłoszenia w portalu pracy, co znacznie zmniejsza nasze wydatki na rekrutację.

Razem czy osobno?

Na Zachodzie jest naturalne, że pracodawcy rekrutują równocześnie na portalu pracy i poprzez biznesowy serwis społecznościowy, ponieważ chcą zwiększyć zasięg rekrutacji i mieć dostęp do różnorodnych kandydatów. Obecnie 80 proc. pracodawców w Stanach Zjednoczonych używa social media do rekrutacji. W Polsce, według badania Pracuj.pl „Wyzwania HR w 2012 roku”, odsetek ten na razie wynosi 30 proc. 22 proc. pracodawców uważa ten kanał za skuteczny, czyli zakończony zatrudnieniem kandydata.

To, czy dla danej firmy social media powinny być głównym źródłem pozyskiwania kandydatów, czy też uzupełnieniem rekrutacji na portalu pracy, zależy od specyfiki projektu rekrutacyjnego. Zazwyczaj te dwie platformy uzupełniają się nawzajem. Plusami rekrutacji poprzez portal pracy jest zasięg i duża liczba CV. Jeżeli z jednego ogłoszenia rekrutacyjnego chcemy obsadzić kilka stanowisk lub zależy nam na zwiększeniu wewnętrznej bazy kandydatów – na pewno więcej CV uzyskamy ogłaszając nabór w portalach pracy. Sprawdzi się on także w poszukiwaniu kandydatów na niższe lub niewyspecjalizowane stanowiska, a także w rekrutacji pracowników fizycznych. Musimy jednak liczyć się z dłuższym oczekiwaniem na spływ CV, średnio ok. 14 dni. W serwisie społecznościowym będzie to ok. 3 dni.

reklama

Autor:

menedżer ds. marketingu w portalu społecznościowym GoldenLine.pl. Wykłada komunikację marketingową w social media na Uniwersytecie Warszawskim

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Jopek

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »