| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Rekrutacja > Jak wykorzystać media społecznościowe w rekrutacji?

Jak wykorzystać media społecznościowe w rekrutacji?

Jestem menedżerem HR z kilkuletnim doświadczeniem. Ostatnio wiele słyszy się na temat wykorzystywania mediów społecznościowych w procesie rekrutacji. Bardzo interesują mnie nowe możliwości dotarcia do kandydatów, szczególnie z obszaru sprzedaży i IT. Czy serwisy społecznościowe rzeczywiście są efektywnym kanałem rekrutacji? Czy mogą być stosowane zamiennie z portalami pracy, czy może powinny być traktowane tylko jako ich uzupełnienie? W jaki sposób najlepiej wykorzystać social media do poszukiwania pracowników?

Zaletą rekrutacji za pośrednictwem biznesowych serwisów społecznościowych jest wyższa jakość aplikacji i skrócenie czasu procesu rekrutacyjnego. Rozpoczynając rekrutację w social media, z góry wiemy, czy znajdziemy w nich osoby spełniające wymagania stanowiska oraz ile jest ich w serwisie. Po prostu możemy sprawdzić tę informację w bazie profili i w wypadku zadowalającej liczby rozpocząć rekrutację. Na portalu pracy nie mamy takiej gwarancji, dopóki nie zakończymy rekrutacji. W związku z tym, że w serwisie społecznościowym odzywamy się wyłącznie do interesujących nas kandydatów, otrzymujemy kilka CV odpowiadających naszym wymaganiom i dzięki temu oszczędzamy czas na preselekcji.

W social media warto szukać osób od poziomu specjalisty wzwyż. Szczególnie sprawdza się rekrutacja kadry zarządzającej. Są one skuteczniejsze niż portale pracy również w rekrutacjach kandydatów do tzw. trudnych branż, czyli IT, sprzedaży i finansów. Te osoby są najczęściej poszukiwane przez pracodawców, dlatego nie szukają pracy aktywnie poprzez portale pracy, ale posiadają konta w biznesowych serwisach społecznościowych. Sukcesem kończą się także rekrutacje w branży marketing i PR oraz rekrutacje do domów mediowych, ponieważ osoby z tych branż najszybciej podążają za nowinkami w komunikacji.

Narzędzia do poszukiwania pracowników

Głównym narzędziem do poszukiwania pracowników w biznesowych serwisach społecznościowych jest wyszukiwarka kandydatów, za pomocą której rekruter może samodzielnie wytypować te profile użytkowników serwisu, którzy spełniają wymagania stanowiska. System przeszukuje wszystkie profile według określonych kryteriów, takich jak: poszukiwana fraza, nazwa firmy, branże, lokalizacja, uczelnia i poziom wykształcenia. Dzięki temu rekrutujący otrzymuje listę kandydatów precyzyjnie odpowiadających wymaganiom i może bezpośrednio przesłać im ofertę pracy na ich skrzynki w serwisie. Według danych GoldenLine, niemal połowa kandydatów odpowiada na ofertę pracy otrzymaną w ten sposób. Jeżeli rekruter często wyszukuje według powtarzających się kryteriów, może je zapisać dzięki funkcjonalności „zapamiętane wyszukiwania” i stosować za każdym razem przy kolejnych rekrutacjach.

Zaawansowana wyszukiwarka daje o wiele szersze możliwości związane z zarządzaniem procesem rekrutacji. Opcja „schowków” pozwala na zapisywanie i grupowanie kandydatów na przykład według stanowisk, dzięki czemu przy kolejnych rekrutacjach można skorzystać z już przygotowanej bazy interesujących osób. Przy każdym profilu użytkownika można dodawać notatki. Widoczna jest również historia przeprowadzonych z danym kandydatem konwersacji.

Ostatnią popularną wśród pracodawców funkcjonalnością jest opublikowanie ogłoszenia rekrutacyjnego w listingu ofert oraz na profilu użytkownika. Osoby korzystające z danego portalu w listingu ofert od razu widzą ogłoszenia dopasowane do informacji z ich profilu: wykazanego doświadczenia, umiejętności językowych, poziomu stanowiska czy branży. Oferta może być dodatkowo publikowana bezpośrednio na profilu danej osoby i dopasowana do branży oraz lokalizacji, którą zaznaczyła w swoim profilu. Nie ma potrzeby jej odświeżania, ponieważ oferty rotują na profilu w trakcie trwania ich emisji.

Pracownik na Facebooku

W Polsce w tym momencie Facebook nie jest jeszcze skutecznym źródłem pozyskiwania kandydatów. Polscy użytkownicy nie wykorzystują go w celach biznesowych – nie pozostawiają w swoim profilu informacji dotyczących zatrudnienia. Dlatego rekruter musiałby poświęcić dużo czasu na śledzenie aktywności fanów firmy bądź innych profili tematycznie związanych z branżą, aby zorientować się w jego kompetencjach.

W tym serwisie przeprowadzane są nieliczne akcje rekrutacyjne oparte na targetowanych reklamach, jednak najczęściej są to stanowiska marketingowe związane z pracą w social media. Pracodawcy, którzy posiadają swój fanpage, mogą wzbogacić go o zakładkę z ofertami pracy, jednak warunkiem efektywności takiego działania jest stosowanie ciekawych, interaktywnych aplikacji oraz posiadanie dużej liczby fanów marki pracodawcy.

Autor:

menedżer ds. marketingu w portalu społecznościowym GoldenLine.pl. Wykłada komunikację marketingową w social media na Uniwersytecie Warszawskim

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Michał Wójtowicz

Ekspert Kredytowy Salomon Finance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »