| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Rekrutacja > Jak dobierać pracowników do zespołu?

Jak dobierać pracowników do zespołu?

Od lat pracuję jako haerowiec odpowiedzialny, między innymi, za rekrutację. W procesach naszej firmy dział HR pełni funkcję doradczą, natomiast ostateczne decyzje dotyczące zatrudnienia pracowników podejmują bezpośredni przełożeni. Niestety, w niektórych zespołach mamy stosunkowo wysoką fluktuację, pomimo że pracownicy zatrudniani spełniają wszystkie wymagania merytoryczne, a nasza firma stara się zagwarantować dobre, rynkowe warunki pracy. Zastanawiam się, gdzie popełniamy błąd?

Podobne wartości

Różnorodność w zakresie cech osobowościowych czy temperamentu wpływa pozytywnie na działanie zespołu. Jednocześnie jednak należy zadbać, aby pracownicy kierowali się podobnymi wartościami.

Kultura organizacyjna firmy kształtuje wartości i normy najbardziej pożądane, wpływające na etykę zachowań pracowniczych. Jedynie w organizacji, w której od pracownika oczekiwane jest działanie w zgodzie z jego wewnętrznymi wartościami, czyli wartości organizacji pokrywają się z wartościami pracownika, można mówić o samomotywacji, zadowoleniu i dobrej atmosferze. Wyznawanie podobnych wartości pomaga w nawiązywaniu ściślejszych relacji, budowaniu pozytywnej atmosfery oraz wzajemnego szacunku i zaufania.

Większość firm swoje wartości ma spisane, a jeśli nie, to również funkcjonują, należy je określić i dobierając nowego pracownika, dokonać analizy jego kandydatury pod kątem funkcjonujących w firmie wartości. W ten sposób można uniknąć niedostosowania i zapobiec sytuacji, w której nie jest on akceptowany przez zespół.

Błędy w doborze pracowników

Niestety, błędy popełniane na etapie rekrutacji, będące przyczyną późniejszego niedopasowania do zespołu i frustracji, zdarzają się bardzo często i stanowią potężne koszty dla organizacji. Do najbardziej powszechnych należą:

  • źle przygotowany profil stanowiska,
  • stawianie wygórowanych wymagań,
  • brak profesjonalnej procedury rekrutacyjnej,
  • sprzeczne oczekiwania osób, z którymi ma współpracować nowy pracownik,
  • dobieranie kandydatów na zasadzie podobieństwa do osoby prowadzącej rekrutację,
  • zawierzanie intuicji i tzw. chemii,
  • nagłe podejmowanie decyzji, wynikające z potrzeby pilnego obsadzenia stanowiska,
  • bazowanie jedynie na opiniach powstałych w trakcie procesu rekrutacyjnego i nieprzeprowadzenie procedury sprawdzenia referencji,
  • nieoszacowanie motywacji kandydata i niebranie pod uwagę aspiracji osoby ubiegającej się o dane stanowisko.

Różnorodność w zakresie kompetencji osobowych i spójność w kwestii wartości powinny wpłynąć korzystnie na budowanie zespołów i zmniejszyć proces fluktuacji.

Ważne jest także, aby oferować pracownikom rynkowe warunki zatrudnienia, umożliwić im rozwój zawodowy i podejmować inne działania mające na celu budowanie wizerunku firmy jako atrakcyjnego pracodawcy.


reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Profika Broker

Broker ubezpieczeniowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »