| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Rekrutacja > Bliski rynek kandydata. Perspektywy dla polskiego rynku pracy – 2011 rok

Bliski rynek kandydata. Perspektywy dla polskiego rynku pracy – 2011 rok

Zmiany na rynku pracy zapoczątkowane w IV kwartale 2010 roku oraz dynamiczne wejście w rok bieżący zdają się dobrze rokować zarówno dla pracodawców, pracowników, jak i samych firm doradztwa personalnego. Jakiego zatem rynku pracy możemy się spodziewać w 2011 roku? Czy czeka nas lepsza koniunktura?

Podsumowania, raporty, konkluzje przygotowane na rok 2011 napawają optymizmem. Pytanie, na jaką skalę rok 2010 będzie dobrą wróżbą dynamicznie rozpoczynającego się właśnie roku 2011? Obserwacje czynione z perspektywy jednocześnie agencji zatrudnienia oraz firmy doradztwa personalnego wydają się być jednym z bardziej wiarygodnych źródeł porównań. Projekty realizowane zarówno we współpracy z klientem (pracodawcą), jak i kandydatem (pracownikiem) stwarzają możliwość przyjrzenia się rynkowi zatrudnienia. W roku 2010, szczególnie w pierwszych miesiącach, odczuwało się skutki spowolnienia gospodarczego. W kolejnych miesiącach 2010 roku stopniowo rynek się poprawiał, tak aby w IV kwartale przynieść znaczący wzrost liczby zapytań ofertowych, związanych z nowymi oraz wznawianymi procesami rekrutacyjnymi, jak również projektami z zakresu diagnozy rozwoju i kompetencji pracowników. Ożywienie rynku utrzymało się i jest nadal zauważalne na początku 2011 roku.

Wzrost zatrudnienia

Na podstawie doświadczeń i kontaktów z działami HR można wnioskować, że w roku 2011 zarówno polskie, jak i międzynarodowe firmy będą zwiększać zatrudnienie, szczególnie wśród kadry menedżerskiej i specjalistycznej.

Obserwacje te zgodne są z wynikami raportu „Rekrutacja w internecie” przeprowadzonego przez portal GazetaPraca.pl. Aktywność pracodawców jest tu określona na podstawie liczby ogłoszeń rekrutacyjnych zamieszczanych na serwisach i portalach rekrutacyjnych. Od kilku lat widać wyraźną tendencję wzrostową do posługiwania się medium, jakim jest internet, przy zamieszczaniu ogłoszeń rekrutacyjnych. Większość klientów poszukujących kandydatów (nawet jeśli współpracuje z zewnętrzną agencją rekrutacyjną) decyduje się na zamieszczenie ogłoszeń rekrutacyjnych w serwisach i na portalach www. Badania przeprowadzone przez portal GazetaPraca.pl pokazują, że w roku 2010 opublikowano o 35 proc. więcej ogłoszeń niż w roku poprzednim (prawie 1 400 mln ogłoszeń). Największa ich liczba przypadła na październik 2010 r., utrzymując się na wysokim poziomie do końca roku.

Kogo szukano i gdzie

Analizując zapotrzebowanie na pracowników, najwięcej pojawiających się zapytań ofertowych dotyczyło stanowisk związanych z obsługą klienta i sprzedażą, a także stanowisk o profilu IT, technicznych i inżynieryjnych.

Według raportu gazetapraca.pl aż 25 proc. wszystkich ogłoszeń rekrutacyjnych dotyczyło stanowisk z dziedziny sprzedaży. Do takiego stanu rzeczy na pewno przyczyniła się duża rotacja pracowników, ale także zacięta walka na rynku o klienta, szczególnie widoczna w czasach kryzysu. Nie dziwi więc, że najbardziej poszukiwani byli skuteczni oraz doświadczeni specjaliści ds. sprzedaży.

Autor:

Autorka jest konsultantem ds. projektów HR w firmie Inwenta.

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Maciej Aleksandrowicz

Ekspert w dziedzinie ogrodów

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »