| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Rekrutacja > Jakie błędy można popełnić w ocenie kandydata w wywiadzie i jak ich uniknąć?

Jakie błędy można popełnić w ocenie kandydata w wywiadzie i jak ich uniknąć?

Podobno wszyscy jesteśmy narażeni na błędy w postrzeganiu i ocenie podczas prowadzenia wywiadów z kandydatami do pracy. Jako osobie rekrutującej zależy mi na tym, by ich uniknąć, i by moja ocena kandydata była naprawdę obiektywna. Jak to zrobić?

  • Wnioskowanie z prób niereprezentatywnych: dokonywanie nieuzasadnionych uogólnień (pozytywnych bądź negatywnych) na podstawie niewystarczającej ilości danych. Na przykład formułowanie ogólnych sądów o kandydatach – absolwentach danego kierunku na podstawie kilku spotkań z takimi osobami.
  • Heurystyka reprezentatywności: kategoryzowanie osób na podstawie ich podobieństwa do tego, co uważamy za typowe (a zatem na podstawie tego, w jakim stopniu odpowiadają naszemu wyobrażeniu, np. ktoś poprzez swoje gesty, ubranie i słowa odpowiada powszechnemu wyobrażeniu skutecznego lidera, więc za takiego go bierzemy lub wręcz przeciwnie: „Coś mi on nie wygląda na lidera”).
  • Korelacje pozorne, czyli błędne przewidywanie jednej cechy na podstawie innej, np. płeć a umiejętności przywódcze („Kobiety/mężczyźni są lepszymi/gorszymi szefami”).
  • Błędy oceny związane ze stereotypami i uprzedzeniami: większość z opisanych tu błędów wiąże się często ze stereotypami i uprzedzeniami, czyli nieuzasadnionymi przekonaniami bądź odczuciami wobec osób z danej grupy społecznej (uzasadnionymi wyłącznie tym, że są jej członkami), np. wobec osób danej płci, pochodzenia, wieku, orientacji. Powszechny jest błąd tzw. stronniczości wobec grupy własnej. Polega on na przychylniejszym traktowaniu i odczuciach wobec osób, które zaliczamy do „swoich” niż wobec osób zaliczanych do grupy nam obcej (kulturowo, światopoglądowo, wiekowo itd.).
  • Liczne eksperymenty pokazują, że mamy niewiarygodnie silną tendencję do utrzymywania i potwierdzania własnych opinii. W obliczu poglądu na czyjś temat z dużym prawdopodobieństwem będziemy poszukiwali i dostrzegali informacje potwierdzające ów pogląd, a zlekceważymy inne – co gorsza, nie zdając sobie z tego sprawy („Przecież mam tu listę faktów”). W sytuacjach gotowej listy plusów lub minusów danego kandydata warto zabawić się zatem w adwokata diabła i postawić sobie pytanie „A co może świadczyć o czymś przeciwnym?”.

Osiągnij mistrzostwo w obsłudze manualnej

Czujność umysłu i zadawanie sobie kontrolnych pytań nie wystarczą. Wyłączą może „automatycznego pilota”, ale co dalej? Trzeba samodzielnie poradzić sobie z machiną, jaką jest rozmowa z kandydatem i pokierować wywiadem bez opierania się na intuicji, „zdrowym rozsądku” i spontanicznie nasuwających się pytaniach. Służą temu oczywiście konkretne metodologie i narzędzia do prowadzenia wywiadów. Dostarcza ich wywiad ustrukturyzowany, oparty na kryteriach, behawioralny. Odpowiedzi powinny podlegać ocenie opartej na konkretnych kryteriach, opisanych na skali, a także powinny być dokonywane na formularzu ocen. Wiedzy i praktyki dostarczą rzetelna literatura przedmiotu i szkolenia.

Korzystaj z różnych metod

Należy pamiętać o tym, że nawet najlepszy wywiad nie osiągnie obiektywizmu prawidłowo skonstruowanych testów zdolności ani trafności prawidłowo przygotowanego i przeprowadzonego assessment centre. Wywiad powinien być jedną z kilku metod oceny i warto wesprzeć się innymi (dobranymi odpowiednio do etapów procesu rekrutacji i selekcji oraz celu): centrum oceny, testami i kwestionariuszami osobowości – oczywiście tymi spełniającymi standardy psychometrii.

Ostatecznie, warto pamiętać o ostrzeżeniu Sherlocka Holmesa, „Kardynalnym błędem jest teoretyzowanie przed zebraniem wszystkich faktów. Wypacza to sąd”. Jak najskuteczniej zbierajmy więc fakty.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

dr Dominik Lubasz

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »