| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Rekrutacja > Weryfikacja kandydata. Wywiad kompetencyjny kluczem do profesjonalnej oceny

Weryfikacja kandydata. Wywiad kompetencyjny kluczem do profesjonalnej oceny

Wywiady telefoniczne, spotkania rekrutacyjne, testy selekcyjne, assessment center, sprawdzanie referencji należą do dość powszechnie stosowanych metod weryfikacji, wykorzystywanych w trakcie procesów rekrutacji. Profesjonalnie przygotowane i poprowadzone zwiększają trafność decyzji rekrutacyjnych. Skuteczną ocenę predyspozycji kandydatów do zajmowania danego stanowiska zapewnia jednak przede wszystkim wywiad kompetencyjny.

Pytania w wywiadzie kompetencyjnym zadajemy zgodnie z sekwencją KONTEKST – DZIAŁANIE – REZULTAT, stosując metodę „lejka” – zaczynamy od pytania otwartego i zadajemy pytania pogłębiające:

  • OPIS SYTUACJI – Proszę opowiedzieć o sytuacji, w której...
  • DZIAŁANIE – Co Pan/Pani wtedy zrobił/a?
  • MOTYWY – Dlaczego Pan/Pani tak postąpił/a?
  • EFEKT – Jaki to przyniosło skutek?
  • OCENA – Co z perspektywy czasu zrobiłby/aby Pan/Pani inaczej?

Nadrzędną zasadą wywiadu kompetencyjnego jest stawianie pytań otwartych i zdecydowane unikanie pytań o charakterze zamkniętym, sugerującym oczekiwane odpowiedzi (wyjątek od tej zasady stanowi moment, kiedy podsumowujemy lub upewniamy się co do właściwego zrozumienia przekazanego komunikatu).

Należy również pamiętać, aby nie zadawać pytań hipotetycznych, które nie odwołują się do konkretnych zdarzeń z przeszłości, a weryfikują jedynie wiedzę lub poglądy kandydata na daną sprawę (np. Co by Pani zrobiła gdyby...?). Nie należy również zadawać pytań z kilkoma odpowiedziami do wyboru, ponieważ nie tylko sugerują oczekiwane przez nas odpowiedzi (szczególnie jeśli wybór poprawnej odpowiedzi jest bardzo oczywisty), lecz także narzucają zakres możliwych rozwiązań, niekoniecznie zgodnych ze sposobem działania kandydata.

Zasadniczym elementem metodologii wywiadu behawioralnego jest zadawanie pytań ukierunkowanych na konkretne zachowania, określone jako wskaźniki kompetencji (opracowane podczas wspomnianego etapu analizy potrzeb). Osoba przeprowadzająca wywiad nie musi w trakcie rozmowy zapisywać wszystkich spostrzeżeń i wypełniać formularzy zawierających opisy kompetencji, jednak mając przy sobie skale behawioralne jest w stanie trafniej zinterpretować wypowiedzi kandydatów. A prawidłowa interpretacja odpowiedzi na pytania dotyczące kompetencji ma podstawowe znaczenie dla całego procesu oceny zgodności profilu kompetencyjnego danego kandydata z tym oczekiwanym.

Podczas rekrutacji dążymy do poznania prezentowanego przez daną osobę poziomu rozwoju kompetencji zawodowych, w których spełnia oczekiwania stawiane na obsadzanym stanowisku. Opisana metoda jest czasochłonna i wymagająca dużej praktyki, odpowiedniego doświadczenia oraz umiejętności. Niemniej jednak jest to metoda znacznie zwiększająca trafność doboru.

@RY1@i13/2011/003/i13.2011.003.000.0083.001.jpg@RY2@

PRZYKŁAD

Przykładowa definicja kompetencji „Orientacja na cel”

Determinacja w dążeniu do realizacji postawionych zadań, bez względu na pojawiające się przeszkody czy trudności; aktywne poszukiwanie alternatywnych sposobów osiągnięcia założonego celu. Upór i determinacja w dążeniu do realizacji postawionych zadań. Przekładanie celów na konkretne plany działań. Dążenie do uzyskania założonych rezultatów i doprowadzanie zadań oraz projektów do końca.

@RY1@i13/2011/003/i13.2011.003.000.0083.002.jpg@RY2@

@RY1@i13/2011/003/i13.2011.003.000.0083.003.jpg@RY2@

 

LITERATURA

A. Filipkowska, P. Jurek, N. Molenda, „Pakiet kompetencyjny. Metodologia i narzędzia”, Wydawnictwo Proforma, Sopot 2004.

G. Filipowicz, „Zarządzanie kompetencjami w praktyce”, PWE, Warszawa 2004.

M. Sidor-Rządkowska, „Kompetencyjne systemy ocen pracowników. Przygotowanie, wdrożenie i integrowanie z innymi systemami ZZL”, Wolters Kluwer – Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Adwokacka Agata Klima - Nowak

Adwokat Agata Klima - Nowak

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »