| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Rekrutacja > Efektywna komunikacja podczas procesu rekrutacyjnego

Efektywna komunikacja podczas procesu rekrutacyjnego

Rynek rekrutacyjny w Polsce staje się coraz bardziej dojrzały, a różnica między zapełnieniem wakatu i zatrudnieniem prawdziwego talentu jest coraz bardziej wyraźna. Zyskują na znaczeniu firmy rekrutacyjne, pełniąc funkcję mostu między pracodawcą a kandydatem. Jednak podstawą efektywnej współpracy jest dobra komunikacja między działem personalnym, firmą rekrutacyjną i potencjalnym pracownikiem.

Podczas spotkania z kandydatem warto używać prostego i zrozumiałego języka, ponieważ rozmówca ma prawo nie znać skrótów czy nazw stosowanych przez konkretną firmę. Warto również aktywnie słuchać kandydata zamiast przechodzić po kolei przez wcześniej przygotowane pytania oraz asertywnie naprowadzać na temat, gdy nasz rozmówca przejdzie do nic niewnoszącej dygresji lub zagubi się, udzielając odpowiedzi. Proces rekrutacyjny jest nienaturalną i stresującą sytuacją nawet dla osób reprezentujących najwyższą kadrę menedżerską. Rozmawiając z potencjalnym pracownikiem, należy pamiętać, że celem tej rozmowy powinno być rozpoznanie predyspozycji kandydata do wykonywania konkretnej funkcji, ale również „złapanie kontaktu” i precyzyjne zakomunikowanie oczekiwań względem danego stanowiska. Profesjonalizm nie wyklucza przyjaznego nastawienia do rozmówcy. Na zakończenie spotkania należy poinformować kandydata, w jakim terminie może spodziewać się informacji zwrotnej.

W obecnej sytuacji, kiedy coraz wyraźniej odczuć można rynek kandydata, bardzo ważna jest jasna komunikacja oczekiwań i przejrzysty proces rekrutacyjny. Zatrudnienie odpowiedniej osoby to nie tylko zapewnienie firmie pracownika z odpowiednim doświadczeniem zawodowym i umiejętnościami. Coraz większe znaczenie ma dopasowanie do kultury organizacyjnej i prawdziwa motywacja pracownika. Jak powiedział Henry Ford: „Jeżeli istnieje jakiś jeden sekret sukcesu, to jest to umiejętność przyjmowania cudzego punktu widzenia i patrzenia z tej perspektywy z równą łatwością, jak z własnej”. Dlatego tak ważny jest otwarty dialog ze współpracującym z nami konsultantem ds. rekrutacji, który nawiązując relację z kandydatem może lepiej poznać jego osobowość i preferencje niż przedstawiciel konkretnej firmy. Pracownicy działów personalnych, nierzadko przytłoczeni codziennymi obowiązkami, na rozmowę kwalifikacyjną mogą przeznaczyć ze swojego cennego czasu najwyżej godzinę.

@RY1@i13/2011/002/i13.2011.002.000.0068.001.jpg@RY2@

UWAGA

Warto pamiętać, że luty jest wyjątkowo dobrym miesiącem na pozyskanie bardzo dobrych kandydatów z rynku, ponieważ najczęściej bonusy roczne zostały już wypłacone i wielu z nich zastanawia się, czy nadszedł już odpowiedni czas na zmianę pracy.

UWAGA

Warto pamiętać, że podczas rozmowy kwalifikacyjnej nie powinny padać pytania o wiek kandydata, stan zdrowia (chyba że stanowisko tego wymaga), posiadanie dzieci, poglądy polityczne czy inne aspekty niezwiązane z pracą.

@RY1@i13/2011/002/i13.2011.002.000.0068.002.jpg@RY2@

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Ekspert firmy Xella Polska

Eksperci Budowy SILKA YTONG.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »