| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Rekrutacja > Efektywna komunikacja podczas procesu rekrutacyjnego

Efektywna komunikacja podczas procesu rekrutacyjnego

Rynek rekrutacyjny w Polsce staje się coraz bardziej dojrzały, a różnica między zapełnieniem wakatu i zatrudnieniem prawdziwego talentu jest coraz bardziej wyraźna. Zyskują na znaczeniu firmy rekrutacyjne, pełniąc funkcję mostu między pracodawcą a kandydatem. Jednak podstawą efektywnej współpracy jest dobra komunikacja między działem personalnym, firmą rekrutacyjną i potencjalnym pracownikiem.

Wielu konsultantów ds. rekrutacji skupia się na stereotypowych pytaniach dotyczących motywacji do zmiany pracy, silnych i słabych stronach oraz prześledzeniu doświadczenia zawodowego. Ważniejsze jest jednak odkrycie procesu myślowego kandydata i jego prawdziwych zainteresowań względem przyszłej pracy. Dopiero po rozpoznaniu tych motywatorów można zakwalifikować kandydata do procesu. Formuła takiego spotkania powinna być otwartą dyskusją, nie przesłuchaniem. Kandydat podczas rozmowy z rekruterem powinien czuć się swobodnie, bez stresu towarzyszącemu ubieganiu się o wymarzone stanowisko. W idealnej sytuacji powinien uzyskać wszystkie informacje na temat rekrutacji w danej firmie. Każda osoba ma inną osobowość i inne zalety, dlatego nie każdy kandydat spełniający wymagania merytoryczne będzie pasować do danej kultury organizacyjnej i charakteru konkretnego stanowiska.

Większość osób, z którymi kontaktują się firmy executive recruitment w ciągu ostatnich trzech lat (i powyżej) nie brała udziału w rozmowach rekrutacyjnych. Dlatego konsultant powinien dokładnie wytłumaczyć kandydatowi, jak będzie wyglądał proces rekrutacyjny i jak się do niego przygotować. Wskazówki są szczególnie mile widziane przez osoby na stanowiskach technicznych i związanych z naukami ścisłymi, które często nie zdają sobie sprawy np., co kryje się za sformułowaniem „kompetencje miękkie”. Przed spotkaniem z działem personalnym danej firmy kandydat powinien być świadomy swoich mocnych i słabych stron względem stanowiska, na które aplikuje, oraz mieć sprecyzowane oczekiwania w stosunku do pakietu, jaki może zaproponować firma. Przez cały czas trwania procesu rekruter jest dla kandydata przewodnikiem, który powinien być doskonale zorientowany w kolejnych krokach rekrutacji, jakie planuje dział personalny.

Rozmowa w cztery oczy (HR v. kandydat)

Spotkanie z przedstawicielami firmy to moment zwrotny w procesie i sprawdzian komunikacji z firmą rekrutacyjną. Jeśli większość przedstawionych kandydatów nie sprosta założeniom postawionym przez naszą firmę, może to również oznaczać, że jest to odzwierciedlenie aktualnego rynku pracy i należy zweryfikować oczekiwania. Dlatego tak ważny jest stały kontakt i otwarty dialog ze współpracującym konsultantem ds. rekrutacji.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Grupa LEX&TAX

Adwokaci i biuro podatkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »