Osoby zarządzające firmami lub podejmujące kluczowe decyzje zaczynają bardziej rozumieć, jak istotny jest proces poszukiwań, selekcji i zatrudniania pracowników. Odpowiednia rekrutacja i wprowadzenie człowieka do organizacji zwiększa prawdopodobieństwo, że zasili on jej szeregi na długi czas. Zdarza się jednak, że przy pełnym zaangażowaniu i dobrym podejściu firm oraz działających na ich rzecz doświadczonych rekrutujących efekty są mizerne. Warto rozpatrzyć kilka elementów w obszarze recruitingu, które pozwolą zminimalizować ryzyko nietrafnych poszukiwań czy decyzji.
Faktyczne potrzeby
Rozpoczęcie rekrutacji możliwe jest po dokładnym zbadaniu faktycznych potrzeb firmy. Argument dotyczący zwolnień oraz powstałych przez to wolnych stanowisk nie powinien być najważniejszy. Pracodawca musi się zastanowić, czy ilość obecnych zadań jest adekwatna do liczby pracowników oraz ich fizycznych możliwości. Brak pracy oraz jej nadmiar bywają równie zgubne i często wiążą się z frustracją pracowników lub ich odejściem. Analiza sytuacji oraz jasne określenie specyfiki poszukiwanych stanowisk powinny więc stanowić pierwszy krok w działaniach. Opis stanowisk powinien zawierać: dokładne wymagania wobec kandydata (zawodowe, językowe, miękkie), zakres obowiązków, jaki przewidywany jest na danym stanowisku, informacje dotyczące formy i terminu zatrudnienia oraz wynagrodzenie. Nie zawsze jednak przygotowanie takiego formularza przez zlecającego jest możliwe, a więc w tym wypadku to rekruter powinien zdobywać informacje na własną rękę. Przecież trzeba wiedzieć, kogo i po co się szuka.
reklama
reklama
Przygotowanie ogłoszeń
Na wstępie rekrutacji warto zadbać też o zabezpieczenie działu HR, a więc np. uzyskanie podpisu osoby akceptującej profil i pisemną zgodę na zapełnienie wolnego wakatu. Zdawkowe informacje, niedopowiedzenia lub rozbieżności w przekazywanych treściach przyczyniają się do bezowocnych poszukiwań. Mając pełną dokumentację, można przystąpić do działań.