| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Rekrutacja > Wykorzystanie testów psychometrycznych w procesach wspierania rozwoju

Wykorzystanie testów psychometrycznych w procesach wspierania rozwoju

Stosowanie testów psychometrycznych w selekcji zawodowej stało się już powszechną, dobrą oraz godną polecenia praktyką. Odpowiednio dobrane testy umożliwiają szybką i zarazem rzetelną ocenę potencjału kandydata oraz stopnia jego dopasowania do wymagań stanowiska, dzięki czemu rekruter może podjąć bardziej trafną i uzasadnioną decyzję personalną. Jednakże wykorzystanie testów psychometrycznych w procesach wspierania rozwoju pracowników budzi nadal sporo kontrowersji.

Źródłem kontrowersji, które budzą testy psychometryczne, jest zbyt silne i stereotypowe ich kojarzenie tylko z decyzjami typu „selekcja” oraz błędne przekonanie jakoby testy mierzyły te aspekty ludzkiego potencjału, które rzekomo nie podlegają żadnym zmianom, a więc są niepodatne na oddziaływania rozwojowe. Tymczasem testy można stosować równie efektywnie zarówno w procesach wyboru kandydatów do pracy, jak i w procesach wspierania rozwoju pracowników.

Prymat osobowości

Testami psychometrycznymi o największym potencjale do wykorzystania w procesach wspierania rozwoju pracowników są kwestionariusze osobowości, które diagnozują charakterystyczny dla danej osoby sposób funkcjonowania w obszarze myślenia, przeżywania i zachowania. Kwestionariusze tego typu potrafią ponadto ocenić główne potrzeby i kluczowe motywy działania. Styl funkcjonowania oraz kluczowe motywy działania są względnie stałymi, co wcale nie znaczy, że niezmiennymi charakterystykami kandydata lub pracownika. Owa względna stałość pozwala na wykorzystanie diagnozy stylu funkcjonowania do przewidywania efektywności działania kandydata lub pracownika na danym stanowisku lub w określonych warunkach pracy. Kluczem do mądrego zastosowania testów psychometrycznych w procesach wspierania rozwoju jest natomiast zrozumienie, na czym polega „względna stałość” stylu funkcjonowania. Otóż wiąże się ona z zaobserwowaniem znacznej spójności międzysytuacyjnej i stabilności czasowej zachowania danej osoby. Oznacza to, że ma ona tendencję do zachowywania się w podobny sposób w wielu różnych sytuacjach niemal za każdym razem, kiedy się w nich znajduje. Z perspektywy obserwatora dana osoba zachowuje się w sposób przewidywalny, zaś wręcz narzucającym się wytłumaczeniem takiego stanu rzeczy jest proste stwierdzenie, że „dana osoba taka po prostu jest” (S. Thorpe, J. Clifford, s. 17). Oczywiście taka przewidywalność jest czymś pożądanym w kontekście selekcji zawodowej, gdyż na jej podstawie możemy prognozować efektywność działania danej osoby na określonym stanowisku. Jednakże z perspektywy wspierania rozwoju znacznie bardziej intrygującą kwestią jest odpowiedź na pytanie, jak to się dzieje, że dana osoba zachowuje się w podobny sposób w różnych sytuacjach. Oznacza to zupełnie odmienne podejście do interpretacji wyniku testowego. W przypadku selekcji wynik w teście jest wskaźnikiem prawdopodobnego zachowania osoby badanej na stanowisku pracy, natomiast w przypadku wspierania rozwoju uzyskany przez badanego wynik jest punktem wyjścia do analizy przekonań, postaw, kompetencji i strategii działania, które sprawiają, że funkcjonuje on w określony – spójny i stabilny – sposób. W tym kontekście testy psychometryczne mogą być spożytkowane w procesach wspierania rozwoju przynajmniej na dwa sposoby.

reklama

Autor:

doktor psychologii, wykładowca akademicki oraz trenerem i konsultantem w projektach z obszaru HRM/HRD

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

EurActiv.pl

Portal informacyjny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »