| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Rekrutacja > Wykorzystanie testów psychometrycznych w procesach wspierania rozwoju

Wykorzystanie testów psychometrycznych w procesach wspierania rozwoju

Stosowanie testów psychometrycznych w selekcji zawodowej stało się już powszechną, dobrą oraz godną polecenia praktyką. Odpowiednio dobrane testy umożliwiają szybką i zarazem rzetelną ocenę potencjału kandydata oraz stopnia jego dopasowania do wymagań stanowiska, dzięki czemu rekruter może podjąć bardziej trafną i uzasadnioną decyzję personalną. Jednakże wykorzystanie testów psychometrycznych w procesach wspierania rozwoju pracowników budzi nadal sporo kontrowersji.

Potrzeba refleksji

Pierwszy sposób wiąże się ze zwróceniem uwagi na fakt, że styl funkcjonowania, jako że ma charakter nawykowy, najczęściej wydaje się danej osobie czymś zupełnie naturalnym. Oznacza to, że najczęściej nie przykłada ona do niego zbytniej wagi, nie analizuje go – przyzwyczajenie się do określonego stylu funkcjonowania skutkuje tym, że jest on bezrefleksyjnie ponawiany, często bywa nie do końca adekwatny do zmieniających się sytuacji. W tym kontekście wyniki testu służą jako bodziec do szczerej i inspirującej refleksji nad stylem funkcjonowanie danej osoby. Odpowiednim miejscem na nią są sesje coachingu, który jest definiowany jako „pomoc danej osobie we wzmacnianiu i udoskonalaniu działania poprzez refleksję nad tym, jak stosuje konkretną umiejętność i/lub wiedzę” (S. Thorpe, J. Clifford, s. 17). Nieadekwatny do sytuacji styl funkcjonowania, nadmiernie spójny i stabilny, może być więc wynikiem bezrefleksyjnego angażowania się w działanie, do którego dana osoba jest tak przyzwyczajona, że nawet nie podaje go na co dzień pod dyskusję.

Zadatki na kompetencje

Drugi sposób na wykorzystanie wyników testów psychometrycznych w procesie wspierania rozwoju polega na potraktowaniu wyników testu jako wskaźnika zadatków (talentu) do rozwoju nieprzeciętnych kompetencji w określonym obszarze. Rozwój kompetencji wymaga jednakże uzupełnienia zadatków niezbędnym doświadczeniem, wiedzą, postawami i umiejętnościami. Pierwszym krokiem do rozwoju nieprzeciętych kompetencji jest w tym przypadku diagnoza zadatków, a ta najszybciej i najrzetelniej może być dokonana poprzez zastosowanie testów psychometrycznych. Zadatki same w sobie oznaczają predyspozycje do doskonalenia określonych kompetencji. Angażowanie się w oddziaływania rozwojowe wspierające rozwój tych kompetencji są wzmacnianiem mocnych stron danej osoby i jako takie mają szansę przynieść największą stopę zwrotu – są więc najbardziej trafną decyzją w obszarze rozwoju w odniesieniu do danej osoby. Także w tym kontekście pomocną formą wspierania rozwoju jest coaching, który w tych okolicznościach ukierunkowany jest na identyfikację mocnych stron oraz wspieranie ich doskonalenia i ekspresji, głównie poprzez optymalizację sposobu korzystania z codziennych doświadczeń zawodowych. Łatwo to zauważyć na podstawie coachingu umiejętności interpersonalnych, czyli cyklu indywidualnych spotkań, w trakcie których coach wspiera klienta w efektywnym spożytkowaniu jego codziennych doświadczeń interpersonalnych w celu doskonalenia umiejętności społecznych.

Szacowanie potrzeb rozwojowych

Niektóre testy psychometryczne pozwalają na zaangażowanie w proces oceny predyspozycji danej jednostki osób z jej otoczenia. Tego typu narzędzia pozwalają zebrać informacje o potencjale jednostki od niej samej w formie samoopisu, a także od jej współpracowników w formie szacowania. Informacje pochodzące z tych dwóch źródeł mogą być następnie zestawione ze sobą i analizowane w kategoriach „potencjału możliwego do realizacji” (samoocena własnych predyspozycji) oraz „potencjału zrealizowanego” (szacowanie predyspozycji badanej osoby, czyli de facto ocena tego, jak dana osoba rzeczywiście zwykła się zachowywać w konkretnych sytuacjach). Tego typu diagnoza może być szczególnie wartościowa na etapie analizy potrzeb rozwojowych, gdyż jednoznacznie wskazuje obszary wymagające rozwoju – będą to obszary, które badana osoba ocenia wysoko, zaś otoczenie relatywnie nisko. Może to oznacza, że w osobie badanej drzemie potencjał, który niestety nie jest jeszcze na tyle zrealizowany w praktyce, aby otoczenie mogło to zauważyć.

Testy psychometryczne, w szczególności kwestionariusze osobowości, są narzędziami pomocnymi nie tylko w przypadku selekcji zawodowej, lecz także wspierania rozwoju. Co więcej, są pomocne zarówno w obszarze diagnozy indywidualnej skoncentrowanej na potrzebach rozwojowych jednostki, jak i diagnozie interakcji ukierunkowanej na doskonalenie pracy w diadzie lub zespole.

reklama

Autor:

doktor psychologii, wykładowca akademicki oraz trenerem i konsultantem w projektach z obszaru HRM/HRD

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Agencja Rozwodowa DIVORCED

Portal

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »