| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Rekrutacja > Stereotypy a rzeczywistość, czyli o zaletach i wadach matek jako pracowników

Stereotypy a rzeczywistość, czyli o zaletach i wadach matek jako pracowników

Pracodawcy, przyjmując kandydatów do pracy, podczas selekcji powinni przede wszystkim brać pod uwagę ich wykształcenie, doświadczenie i umiejętności. Badania pokazują jednak, że w procesie rekrutacji to płeć i związane z nią role społeczne przyszłego pracownika decydują często o tym, kogo wybierze pracodawca. Warto przyjrzeć się zatem, jak same kobiety postrzegają znaczenie pracy zawodowej w ich życiu oraz co na temat kobiet w roli pracowników sądzą specjaliści rynku pracy.

Mankamenty kobiet matek

Właściciele – szczególnie małych – firm twierdzą, że najważniejszym mankamentem kobiet, które zostały matkami, jest to, że sprawy zawodowe przestają być dla nich priorytetem, bo najważniejsze jest dobro dziecka i rodziny. To ich zdaniem może prowadzić do gorszego wykonywania przez nie obowiązków zawodowych, mniejszego zaangażowania w pracę i częstej absencji. Według opinii specjalistów HR, fakt zmiany hierarchii wartości i stawiania rodziny na pierwszym miejscu przed pracą wcale nie musi oznaczać zmiany nastawienia do pracy zawodowej i gorszego jej wykonywania.

Niektórzy specjaliści ds. rekrutacji, biorący udział w badaniu, sądzą, że podejście do pracy i sposób jej wykonywania zależą nie tyle od tego, czy się dziecko ma, czy nie ma, ile od cech charakteru pracownicy. Pełnienie roli rodzica nie prowadzi do jakichś diametralnych zmian osobowości człowieka. Często same kobiety początkowo zakładają, że mając małe dziecko, nie będą angażować się w pracę zawodową w takim stopniu, jak robiły to wcześniej, ale po powrocie do pracy pracują równie efektywnie i w podobnym wymiarze godzin, co przed okresem macierzyństwa.

Uczestniczki badania narzekają na niekorzystny wizerunek kobiety matki w oczach pracodawcy. Szczególnie demonizowany ich zdaniem jest problem tak zwanych zwolnień branych na dziecko i to, że pracodawcy zakładają, że każde małe dziecko często choruje i że każda matka będzie z tego powodu nieobecna w pracy. Badane kobiety przyznają, że bycie matką nie zmieniło w sposób fundamentalny ich podejścia do pracy. Uważają, że wykonują swoje obowiązki, tak jak robiły to, zanim urodziły dziecko. Jednym z powodów, dla których dbają o swój dobry wizerunek w roli pracownika, jest także trudna sytuacja na rynku pracy, dlatego większość z nich pracuje „na wysokich obrotach” i nie pozwala sobie na częstą nieobecność.

Walka ze stereotypami

Wyniki niniejszych badań pokazują, że praca zawodowa odgrywa bardzo ważną rolę w życiu badanych kobiet. Niewiele z nich jest w stanie wyobrazić sobie życie bez aktywności zawodowej, nawet gdy zawiesiły ją na dłuższy czas na rzecz opieki nad dziećmi. Obok oczywistego znaczenia aspektu finansowego i materialnego, istotny jest kontakt z innymi ludźmi, nawiązywanie znajomości oraz rozwój osobisty, komfort psychiczny, lepsze samopoczucie, wyższa samoocena, pewność siebie.

Jak się okazuje, pracodawcy wskazują wiele pozytywnych cech kobiet mających znaczenie w pracy zawodowej. W wielu przypadkach sprawdzają się one, ich zdaniem, lepiej niż mężczyźni. Mimo że w opinii i ekspertów, i badanych kobiet macierzyństwo może być traktowane jako atut w pracy zawodowej, to rzeczywistość pokazuje, że bycie matką nie tylko nie poprawia, lecz pogarsza pozycję kobiet na rynku pracy. Silnie zakorzeniony, niekorzystny i stereotypowy wizerunek kobiet mających dzieci, które są często nieobecne w pracy i gorzej pracują, jest największym dla nich obciążeniem. Okazuje się, że bycie matką nadal uniemożliwia znacznej części z nich zatrudnienie lub utrzymanie dotychczasowego stanowiska pracy.

@RY1@i13/2010/002/i13.2010.002.000.0028.001.jpg@RY2@

 

 

PRZYPIS

* Badaną zbiorowość stanowiły kobiety w wieku 25–34 lata, zamieszkałe na terenie województwa łódzkiego, posiadające wykształcenie średnie (59 osób) i wyższe (45 osób). W badaniu udział wzięły cztery następujące grupy kobiet: (1) kobiety pracujące, które nie mają dzieci, (2) kobiety pracujące mające dzieci, (3) kobiety pozostające bez zatrudnienia do dwóch lat, mające dzieci, (4) kobiety pozostające bez zatrudnienia powyżej dwóch lat, mające dzieci. Przeprowadzono 40 wywiadów swobodnych i 8 FGI (zogniskowanych wywiadów grupowych).

Inną zbiorowością objętą badaniem w ramach tego projektu byli tzw. eksperci: (1) właściciele małych i średnich firm, (2) przedstawiciele działów zarządzania zasobami ludzkimi średnich i dużych przedsiębiorstw, (3) przedstawiciele instytucji lokalnego rynku pracy, (4) organizacji pozarządowych realizujących programy aktywizacji zawodowej adresowane do młodych kobiet mających dzieci, (5) pracownicy naukowi zajmujący się problematyką kobiet i rynku pracy. Zostało przeprowadzonych 10 wywiadów swobodnych z pracodawcami i pracownikami działów HR oraz 10 wywiadów z przedstawicielami instytucji rynku pracy.

Więcej informacji na temat badań znajduje się na stronie www.hrp. com. pl/mama w pracy.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Admiral Tax Ltd

Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »