| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Rekrutacja > Pracownik do wynajęcia czyli jak zarządzać pracownikami tymczasowymi

Pracownik do wynajęcia czyli jak zarządzać pracownikami tymczasowymi

Praca tymczasowa to nowoczesny sposób zarządzania personelem. Umożliwia bowiem dostosowanie poziomu zatrudnienia do wymogów rynku. Pracodawca nie musi przez cały czas utrzymywać wysokiego poziomu zatrudnienia. Może mieć stały „trzon pracowników”, a okresowo, przy zwiększonych zamówieniach, korzystać z pracy pracowników tymczasowych.

Jest to również idealne rozwiązanie dla przedsiębiorcy, który dopiero rozpoczyna działalność i nie jest jeszcze pewien swojej pozycji na rynku. Może wówczas skorzystać z pracy pracowników tymczasowych, dopóki nie ustali, ilu pracowników i o jakich kwalifikacjach potrzebuje na stałe.

Co może pracodawca użytkownik...

Po przyjęciu do pracy pracownika skierowanego z agencji pracy tymczasowej pracodawca użytkownik przejmuje na siebie obowiązki związane z zarządzaniem pracą pracownika tymczasowego. Przede wszystkim wyznacza mu zadania i kontroluje ich wykonywanie. Oznacza to, że pracodawca użytkownik może wymagać od pracownika tymczasowego przestrzegania obowiązującego w firmie regulaminu pracy, w zakresie, w jakim zawiera on regulacje umożliwiające organizowanie pracy.

Pracodawca użytkownik może wydać pracownikowi tymczasowemu polecenie pracy w godzinach nadliczbowych, w dniu wolnym, w porze nocnej, a także inne polecenia związane z pracą, np. wskazać narzędzia, których ma używać przy wykonywaniu swoich obowiązków. Pracodawca ma również prawo wymagać od pracownika tymczasowego stosowania się do przyjętego w firmie sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy, np. podpisywania na liście obecności, noszenia identyfikatora, logowania się w sieci informatycznej itp. Jeżeli w firmie jest przyjęty system usprawiedliwiania spóźnień do pracy, to dotyczy on także pracownika tymczasowego.

Do zadań pracodawcy użytkownika należy ustalanie rozkładu (harmonogramu) czasu pracy pracowników. Pracownik tymczasowy podlega systemowi i rozkładowi czasu pracy, jaki obowiązuje w jego dziale firmy (biurze, oddziale, linii produkcyjnej, brygadzie), do którego dołączył. Można ustalić pracownikowi tymczasowemu inny system lub rozkład czasu pracy, ale tylko ze względu na wymogi wykonywanej pracy, a nie tylko ze względu na fakt „tymczasowości” jego zatrudnienia.

Pracodawca użytkownik musi również ustalać i udzielać przerw w pracy. Zgodnie z art. 141 k.p., jeśli pracodawca wprowadził przerwę tzw. lunchową, w wymiarze nieprzekraczającym jednej godziny, to prawo do korzystania z niej przysługuje również pracownikom tymczasowym. Obligatoryjna dla wszystkich pracowników jest natomiast przerwa 15-minutowa, jeżeli dobowy wymiar czasu pracy pracowników (w tym także pracowników tymczasowych) wynosi co najmniej 6 godzin (art. 134 k.p.).

reklama

Autor:

główny specjalista w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Connected Life Magazine

Connected Life Magazine jest pierwszym w Polsce pismem skupiającym uwagę na zagadnieniach z zakresu rosnącego rynku Internetu Rzeczy i szeroko rozumianych usługach connected.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »