| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Rekrutacja > Pracownik do wynajęcia czyli jak zarządzać pracownikami tymczasowymi

Pracownik do wynajęcia czyli jak zarządzać pracownikami tymczasowymi

Praca tymczasowa to nowoczesny sposób zarządzania personelem. Umożliwia bowiem dostosowanie poziomu zatrudnienia do wymogów rynku. Pracodawca nie musi przez cały czas utrzymywać wysokiego poziomu zatrudnienia. Może mieć stały „trzon pracowników”, a okresowo, przy zwiększonych zamówieniach, korzystać z pracy pracowników tymczasowych.

Szkoda wyrządzona przez pracownika tymczasowego

Ponieważ pracownika tymczasowego z pracodawcą użytkownikiem nie wiąże umowa o pracę (ani żaden inny dokument) – specyficznie została uregulowana zasada ponoszenia odpowiedzialności materialnej za szkodę wyrządzoną pracodawcy użytkownikowi przez pracownika tymczasowego. To agencja będzie musiała naprawić szkody wyrządzone przez pracownika tymczasowego, przy wykonywaniu pracy tymczasowej. Zrobi to na zasadach i w granicach wynikających z przepisów Kodeksu pracy dotyczących odpowiedzialności materialnej pracowników, czyli tak, jak odpowiadałby za taką szkodę „zwykły” pracownik.

Zatem agencja pracy tymczasowej:

  • wyrówna szkodę w całości, jeśli pracownik tymczasowy wyrządził ją z winy umyślnej,
  • zapłaci odszkodowanie w maksymalnej wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia przysługującego pracownikowi tymczasowemu w dniu wyrządzenia szkody – jeżeli wyrządził ją z winy nieumyślnej.

PRZYKŁAD 1

Pracownicy stali danego pracodawcy zatrudnieni w dziale telefonicznej obsługi klienta pracują w podstawowym systemie czasu pracy na dwie zmiany. Pracownika tymczasowego nie można w takim dziale przyjąć do pracy w systemie zadaniowego czasu pracy, po to, żeby uniknąć obowiązku ewidencjonowania godzin pracy, w tym pracy nadliczbowej.

PRZYKŁAD 2

Pracownik tymczasowy został skierowany do danego pracodawcy użytkownika na 12 miesięcy. Przepisy ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych nie przesądzają, jak ma wyglądać procedura udzielania pracownikowi tymczasowemu urlopu wypoczynkowego w naturze. Pracodawca użytkownik może więc umówić się z agencją, że pracownik tymczasowy będzie składał wniosek urlopowy do pracodawcy użytkownika (który decyduje o tym, kiedy pracownik tymczasowy może skorzystać z urlopu, żeby nie zakłócało to toku pracy w firmie), a on przekaże ten wniosek (z informacją, iż udzieli czasu wolnego na skorzystanie z tego urlopu), żeby agencja mogła naliczyć pracownikowi tymczasowemu wynagrodzenie urlopowe.

UWAGA

Agencja ma prawo dochodzenia od pracownika tymczasowego zwrotu równowartości odszkodowania, które zostało wypłacone pracodawcy użytkownikowi.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz.U. nr 166, poz. 1608 z późn. zm.).
reklama

Autor:

główny specjalista w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Agencja Rozwodowa DIVORCED

Portal

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »