| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Rekrutacja > Pracownik do wynajęcia czyli jak zarządzać pracownikami tymczasowymi

Pracownik do wynajęcia czyli jak zarządzać pracownikami tymczasowymi

Praca tymczasowa to nowoczesny sposób zarządzania personelem. Umożliwia bowiem dostosowanie poziomu zatrudnienia do wymogów rynku. Pracodawca nie musi przez cały czas utrzymywać wysokiego poziomu zatrudnienia. Może mieć stały „trzon pracowników”, a okresowo, przy zwiększonych zamówieniach, korzystać z pracy pracowników tymczasowych.

...co musi

Oprócz uprawnień na pracodawcy użytkowniku spoczywa względem pracownika tymczasowego wiele obowiązków. Podstawowy katalog powinności wynikających z przepisów prawa pracy obejmuje:

  • zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy tymczasowej,
  • prowadzenie ewidencji czasu pracy w zakresie i na zasadach obowiązujących pracowników stałych,
  • informowanie, w sposób przyjęty w firmie, np. na tablicy ogłoszeń, o wolnych stanowiskach pracy, na których pracodawca zamierza zatrudnić pracowników,
  • umożliwienie pracownikowi tymczasowemu wykorzystania urlopu wypoczynkowego w naturze, jeżeli „czasownik” będzie wykonywał u pracodawcy użytkownika pracę przez sześć miesięcy lub dłużej. Dotyczy to także urlopu na żądanie (zobacz przykład 2),
  • umożliwienie pracownikowi tymczasowemu korzystania z urządzeń socjalnych należących do firmy, np. bufetu, siłowni, parkingu.

...a czego mu nie wolno

Pracodawca użytkownik nie może:

  • powierzać pracownikowi tymczasowemu ze względu na swoje uzasadnione potrzeby innej pracy niż określona w jego umowie o pracę zawartej z agencją, na okres do trzech miesięcy w roku kalendarzowym (prawo to ma tylko względem swoich pracowników, art. 42 § 4 k.p.),
  • powierzać wykonywania pracy na rzecz i pod kierownictwem innego podmiotu, czyli np. „wypożyczać” go innej firmie,
  • przyjmować do pracy jako pracowników tymczasowych pracowników, którzy są już w firmie zatrudnieni na stałe,
  • traktować pracownika tymczasowego mniej korzystnie w zakresie warunków pracy i innych warunków zatrudnienia niż pracowników własnych zatrudnionych u tego pracodawcy użytkownika na takim samym lub podobnym stanowisku pracy,
  • korzystać z pracy tego samego pracownika tymczasowego skierowanego z danej agencji dłużej niż wynosi dopuszczalny limit pracy tymczasowej, czyli:

– maksymalnie 12 miesięcy – w okresie rozliczeniowym obejmującym 36 kolejnych miesięcy,

– maksymalnie 36 miesięcy – jeżeli pracownik tymczasowy wykonuje w sposób ciągły na rzecz tego pracodawcy użytkownika pracę tymczasową obejmującą zadania, których wykonanie należy do obowiązków nieobecnego pracownika „własnego” pracodawcy użytkownika.

reklama

Autor:

główny specjalista w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Narkiewicz-Tarłowska

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »