| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Rekrutacja > Budowanie różnorodności w organizacji

Budowanie różnorodności w organizacji

Priorytetem szefa budującego zespół jest dążenie do personalnego zabezpieczenia wszystkich potrzeb kompetencyjnych, kluczowych dla funkcjonowania zespołu. Czy powinien zatem rekrutować ludzi, dobierając na zasadzie podobieństwa do już zatrudnionych w zespole, czy starać się budować zespół z osób jak najbardziej różniących się między sobą?

Elwira Gross-Gołacka

dyrektor Departamentu Analiz Ekonomicznych i Prognoz, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej

Warto budować zróżnicowane zespoły

Zróżnicowanie w miejscu pracy obejmuje płeć, wiek, grupę etniczną, rasę, osobowość, rodzaj świadomości, zachowanie, funkcję w organizacji, wykształcenie i inne. Różnorodność obejmuje nie tylko to, w jaki sposób ludzie postrzegają siebie samych, lecz także, jak postrzegają innych. Te spostrzeżenia wpływają na ich wzajemne oddziaływanie na siebie.

Rola różnorodności będzie znacznie wzrastać w nadchodzących latach. Nie jest tajemnicą, że na dzisiejszym rynku konkurencja jest ostra, a umiejętności, wiedza i zdolności wymagane, aby dotrzymać jej kroku, stają się coraz bardziej wyrafinowane. Żyjemy w zwiększającym się zróżnicowanym globalnym świecie. Bez względu na to, czy biznes obejmuje marketing usług finansowych, komputery, produkty telekomunikacyjne, usługi socjalne, sprzęt dla służby zdrowia, procesy wytwórcze, wiedzę inżynieryjną itp., specjalistyczna wiedza przy zwracaniu się do różnorodnych klientów jest sprawą zasadniczą dla sukcesu. Na przykład producenta samochodów w Japonii nie stać na ignorowanie faktu, że prawie połowa nabywców samochodów w Stanach Zjednoczonych to kobiety. Jest to prawdą niezależnie od rodzaju płci nabywców samochodów w Japonii.

Kolejnym istotnym aspektem jest zmieniająca się struktura demograficzna. W najbliższych 20 latach będzie malał w rynku pracy udział młodych pracowników, a kobiet czy osób starszych będzie wzrastał. Razem z tymi zmianami ilościowymi wzrasta również poziom wykształcenia. Zmiany te mogą utrudnić firmom znalezienie nowych pracowników w tradycyjnych segmentach rynku pracy. Zarządzanie różnorodnością to jedna ze strategii, która może zostać wykorzystywana przez firmy do pokonania tych problemów. Na przykład w niektórych sektorach detalicznych malejąca liczba młodszych pracowników może być bodźcem dla części firm do zwiększenia możliwości zatrudnienia starszych osób.

Bez wątpienia istnieje wiele przesłanek, zarówno o charakterze biznesowym, jak i etycznym, dla których warto budować zróżnicowane zespoły w organizacji. Jak zatem zróżnicowanie siły roboczej i zarządzanie nią jest związane z dochodami i kosztami lub z jednym i drugim? Aby odpowiedzieć na to pytanie, podam przykład. W jednym z badań badacze odkryli, że właściwie kierowane i szkolone zróżnicowane zespoły osiągały wyniki sześciokrotnie wyższe niż zespołów jednorodnych. Badacze stwierdzili również, że ważne jest, w jaki sposób zróżnicowany zespół roboczy wykorzystuje swoją różnorodność. Na przykład te zróżnicowane zespoły, które uznawały i wykorzystywały swoją różnorodność, miały wyższą produktywność. Nawet gdy zespół był zróżnicowany, to jeśli ta różnorodność nie była skutecznie wykorzystywana, mogła powodować problemy w procesie, którego wynikiem była niższa produktywność zespołu. Zatem warunkiem koniecznym jest zdolność do skutecznego tworzenia, zarządzania i wykorzystywania zróżnicowanego zespołu.

Sukces i konkurencyjność organizacji zależą od jej zdolności do przyjęcia owej różnorodności i uświadomienia sobie korzyści. Różnorodni pracownicy wnoszą indywidualne talenty i doświadczenia przy proponowaniu pomysłów, które są elastyczne przy dostosowywaniu do zmieniających się rynków i żądań klientów. Ponadto zróżnicowany zbiór umiejętności i doświadczeń (np. wiek, płeć, zrozumienie kulturowe) pozwala firmie na dostarczanie usług klientom na zasadzie globalnej. Również zróżnicowana siła robocza, która czuje się nieskrępowana, przekazując różnorodne punkty widzenia, zapewnia większą pulę pomysłów i doświadczeń. Organizacja może czerpać z tej puli w celu skuteczniejszego zaspokajania potrzeb strategii biznesowej oraz potrzeb klientów.

Z punktu widzenia public relations jest ważne, aby być postrzeganym jako firma, która jest znana z dobrego zarządzania i wykorzystywania swojej zróżnicowanej siły roboczej. Na przestrzeni ostatnich kilku lat w Polsce zaczęły się pojawiać rankingi promujące różnorodność i równość w miejscu pracy, na przykład konkurs „Gender Index”, czy „Firma Przyjazna Mamie”. To wzmaga klimat public relations, gdzie siła robocza jest doceniana, a konsumenci dokonują wyboru tych organizacji, dla których by pracowali i od których by kupowali.

Badania potwierdzają również, że poprzez zarządzanie różnorodnością można obniżyć koszty w organizacji. Istnieją wyraźne dowody powiązania kultury w miejscu pracy ze stopniem zatrzymywania pracowników czy absencją. Obniżenie kosztów może znajdować wyraz w unikaniu spraw sądowych i kosztów prawnych (ograniczenie skutków bezpośredniej i pośredniej dyskryminacji).

Warto jeszcze raz podkreślić, że zarządzanie różnorodnością to jedna z największych strategii wykorzystywanych przez firmy do uzyskania większego dostępu do „talentu”. Ponieważ gospodarka staje się coraz bardziej globalna, nasza siła robocza staje się coraz bardziej zróżnicowana. Sukces organizacyjny i konkurencyjność zależeć będą od zdolności skutecznego zarządzania różnorodnością w miejscu pracy.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Stucke

Kancelaria Prawa Pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »