| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Rekrutacja > Spowolnienie gospodarcze a niedobór talentów na rynku pracy

Spowolnienie gospodarcze a niedobór talentów na rynku pracy

Z przeprowadzonego przez Manpower badania wynika, że 48 proc. pracodawców w Polsce deklaruje trudności z obsadzeniem stanowisk z powodu braku kandydatów o odpowiednich kwalifikacjach. Dlatego konieczne jest, by pracodawcy już dziś zaplanowali i wdrożyli strategie zarządzania talentami, które pomogą im przyciągnąć, zatrzymać i zmotywować najbardziej wartościowych pracowników.

Wyzwania dla pracodawców

Co powinni zrobić pracodawcy? Przede wszystkim muszą wykazać się trudną sztuką osiągnięcia równowagi w zakresie zarządzania talentami; to prawdopodobnie najważniejszy wniosek, jaki nasuwa się z powyższych danych. Firmy powinny redukować koszty krótkoterminowe przy jednoczesnym zachowaniu długoterminowej atrakcyjności dla tych kluczowych talentów, które pozwolą na osiągnięcie przewagi konkurencyjnej w przyszłości. Wydaje się, że do chwili obecnej niewielu organizacjom udało się uzyskać w tym zakresie równowagę czy opanować trudną sztukę zarządzania talentami na większą skalę. Prędzej czy później sytuacja gospodarcza poprawi się, a wraz ze wzrostem gospodarczym nasili się niedobór talentów na światowych rynkach pracy. Rosnące zapotrzebowanie na konkretne umiejętności sprawi, iż problem ten stanie się coraz bardziej nurtujący dla pracodawców. Dlatego konieczne jest, by pracodawcy już dziś zaplanowali i wdrożyli strategie zarządzania talentami, które pomogą im przyciągnąć, zatrzymać i zmotywować najbardziej wartościowych pracowników.

Firma z charakterem

Marka pracodawcy identyfikuje i wzmacnia główne wartości, charakter i styl, które wyróżniają daną organizację. Marka pracodawcy to wyrażenie wartości i kultury firmy i powinna być ona jedyna w swoim rodzaju. Kluczem do zbudowania silnej marki pracodawcy jest określenie wyróżniających ją cech, które stworzą emocjonalną więź pomiędzy pracodawcą a pracownikami, określenie, co sprawia, że ludzie uwielbiają swoją pracę i czerpią z niej satysfakcję. Wartości firmy motywują pracowników do angażowania się w realizację jej wizji. Dobrym sposobem określenia cech, które mają znaczenie dla organizacji, jest zapytanie jej pracowników, szczególnie tych najlepszych, dlaczego zdecydowali się podjąć pracę właśnie tu, co takiego najbardziej lubią w firmie? Niezwykle ważne jest, by wysłuchać krytycznych uwag najbardziej zmotywowanych pracowników, gdyż zazwyczaj wskazują oni bardzo dokładnie obszary, w których firma zawodzi zaufanie swoich pracowników lub klientów.

Każdy kontakt pracodawcy z pracownikiem, od momentu rekrutacji aż po moment zakończenia współpracy, jest okazją do wzmocnienia marki pracodawcy. Komunikaty wysyłane przez kadrę zarządzającą, nagrody i imprezy okolicznościowe, możliwości rozwoju kariery, inicjatywy odpowiedzialności społecznej korporacji, a nawet rutynowe procesy HRM – to wszystko powinno służyć umacnianiu marki pracodawcy i stymulowaniu zaangażowania pracowników. Należy również pamiętać, że działania związane z budowaniem marki pracodawcy nie powinny być adresowane jedynie do kadry zatrudnionej na stałe. Wykwalifikowani pracownicy tymczasowi i outsource’owani, konsultanci i pracownicy kontraktowi stanowią dużą i ważną część puli talentów dostępnych dla danej organizacji. Faktem jest, że pracownicy tymczasowi i zewnętrzni stanowią teraz prawie 20 proc. światowych zasobów ludzkich, wliczając w to tych najbardziej wykwalifikowanych, posiadających umiejętności poszukiwane przez pracodawców.

W czasach gdy coraz częstsze są zwolnienia grupowe i ogranicza się zatrudnienie, inwestowanie energii i kapitału we wdrażanie strategii zarządzania talentami i umacnianie marki pracodawcy może wydawać się działaniem wbrew logice. Jest jednak dokładnie inaczej, gdyż potrzeba efektywnego budowania silnej marki pracodawcy nigdy nie była większa. Zmniejszająca się pula talentów, na którą wpływają zmiany demograficzne i globalizacja, spowoduje, że pracodawcy zaczną konkurować o pracowników tymczasowych równie agresywnie, co o stałych. Badanie Manpower pokazuje, że konsultanci i pracownicy kontraktowi już zdają sobie sprawę ze swojej przewagi nad pracodawcami i wybierają pracodawców, u których jakość pracy jest wyższa.

@RY1@i13/2009/008/i13.2009.008.000.0033.001.jpg@RY2@

@RY1@i13/2009/008/i13.2009.008.000.0033.002.jpg@RY2@

Autor:

dyrektor generalny Manpower Polska

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Invado Sp. z o.o.

Producent stolarki drzwiowej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »