| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Ocena pracy > Kompetencje w małej firmie

Kompetencje w małej firmie

Małe i średnie przedsiębiorstwa odgrywają ogromną rolę we współczesnej gospodarce rynkowej krajów wysoko rozwiniętych. Wpływ rozwoju kompetencji na konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw jest potwierdzany coraz częściej empirycznie, chociaż zagadnienie to badane jest przede wszystkim w dużych organizacjach. To właśnie tam generowane są głównie narzędzia zarządzania kompetencjami.

Próba określenia modelu kompetencji małych i średnich przedsiębiorstw została podjęta w ramach projektu M-Astra, realizowanego przez Polską Fundację Ośrodków Wspomagania Rozwoju Gospodarczego „OIC Poland” wraz z zespołami z pięciu krajów partnerskich – Belgii, Hiszpanii, Polski, Portugalii i Słowenii. Projekt realizowany był w ramach programu Leonardo da Vinci. Model prezentuje profil kompetencji menedżerów małych i średnich firm, umożliwia ocenę poziomu tych kompetencji za pomocą stworzonego narzędzia elektronicznego, a to z kolei może stać się punktem wyjścia dla przygotowania szkoleń.

Polskie MSP korzystają coraz częściej z różnorodnych dostępnych form wsparcia w zakresie rozwijania kompetencji. Większa skuteczność w wykorzystaniu tej pomocy wymaga konkretnych rozwiązań, pozwalających radzić sobie z barierami rozwoju, specyficznymi dla nich, ze względu na ich rozmiar. W małych organizacjach proces określania struktury i funkcji niekiedy dopiero się zaczyna. Kadra zarządzająca to najczęściej kilka osób, a rozwój ich kompetencji kierowniczych ma miejsce przede wszystkim podczas codziennego wykonywania funkcji. W małych organizacjach, zatrudniających do 50 pracowników, funkcja personalna realizowana jest często przez jedną osobę. Stąd przydatność prezentowanego narzędzia, które zostało opracowane specjalnie na potrzeby MSP. Narzędzie jest łatwe w obsłudze i może pomóc wykonać analizę potrzeb i planowanie rozwoju, pokonując barierę braku doświadczenia w organizowaniu aktywności szkoleniowej oraz braku czasu na takie działania.

Potrzeby szkoleniowe MSP ze względu na różnorodność prowadzonej działalności są z pewnością zróżnicowane oraz trudne do uchwycenia. Można jednak definiować obszary wspólnych potrzeb, które dotyczą przede wszystkim szeroko pojętego zarządzania. Osoby rozpoczynające działalność gospodarczą zwykle nieźle znają swój produkt i technologię. Dziedzina zarządzania jest im mniej znana.

Kompetencje ogólne i specyficzne

Narzędzie M-Astra odwołuje się do behawioralnego modelu kompetencji, gdzie kluczowe znaczenie mają wiedza, umiejętności i zachowania przyczyniające się do pomyślnego funkcjonowania w wykonywaniu specyficznych zadań1. Tak definiowane kompetencje można mierzyć, a w przypadku narzędzia M-Astra pomiar wykorzystać w celu ich doskonalenia. W wyniku przeprowadzonych w ramach projektu badań wyodrębniono osiem kompetencji ogólnych oraz siedem kompetencji specyficznych. Kompetencje ogólne najczęściej dotyczą dyspozycji personalnych, natomiast specyficzne – działań charakterystycznych dla pełnionej funkcji kierowniczej w podstawowych obszarach zarządzania.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Agata Bajek

Starszy Specjalista ds. Projektów HR - Grupa Tempo S.C.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »