| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Ocena pracy > Kompetencje w małej firmie

Kompetencje w małej firmie

Małe i średnie przedsiębiorstwa odgrywają ogromną rolę we współczesnej gospodarce rynkowej krajów wysoko rozwiniętych. Wpływ rozwoju kompetencji na konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw jest potwierdzany coraz częściej empirycznie, chociaż zagadnienie to badane jest przede wszystkim w dużych organizacjach. To właśnie tam generowane są głównie narzędzia zarządzania kompetencjami.

Próba określenia modelu kompetencji małych i średnich przedsiębiorstw została podjęta w ramach projektu M-Astra, realizowanego przez Polską Fundację Ośrodków Wspomagania Rozwoju Gospodarczego „OIC Poland” wraz z zespołami z pięciu krajów partnerskich – Belgii, Hiszpanii, Polski, Portugalii i Słowenii. Projekt realizowany był w ramach programu Leonardo da Vinci. Model prezentuje profil kompetencji menedżerów małych i średnich firm, umożliwia ocenę poziomu tych kompetencji za pomocą stworzonego narzędzia elektronicznego, a to z kolei może stać się punktem wyjścia dla przygotowania szkoleń.

Polskie MSP korzystają coraz częściej z różnorodnych dostępnych form wsparcia w zakresie rozwijania kompetencji. Większa skuteczność w wykorzystaniu tej pomocy wymaga konkretnych rozwiązań, pozwalających radzić sobie z barierami rozwoju, specyficznymi dla nich, ze względu na ich rozmiar. W małych organizacjach proces określania struktury i funkcji niekiedy dopiero się zaczyna. Kadra zarządzająca to najczęściej kilka osób, a rozwój ich kompetencji kierowniczych ma miejsce przede wszystkim podczas codziennego wykonywania funkcji. W małych organizacjach, zatrudniających do 50 pracowników, funkcja personalna realizowana jest często przez jedną osobę. Stąd przydatność prezentowanego narzędzia, które zostało opracowane specjalnie na potrzeby MSP. Narzędzie jest łatwe w obsłudze i może pomóc wykonać analizę potrzeb i planowanie rozwoju, pokonując barierę braku doświadczenia w organizowaniu aktywności szkoleniowej oraz braku czasu na takie działania.

Potrzeby szkoleniowe MSP ze względu na różnorodność prowadzonej działalności są z pewnością zróżnicowane oraz trudne do uchwycenia. Można jednak definiować obszary wspólnych potrzeb, które dotyczą przede wszystkim szeroko pojętego zarządzania. Osoby rozpoczynające działalność gospodarczą zwykle nieźle znają swój produkt i technologię. Dziedzina zarządzania jest im mniej znana.

Kompetencje ogólne i specyficzne

Narzędzie M-Astra odwołuje się do behawioralnego modelu kompetencji, gdzie kluczowe znaczenie mają wiedza, umiejętności i zachowania przyczyniające się do pomyślnego funkcjonowania w wykonywaniu specyficznych zadań1. Tak definiowane kompetencje można mierzyć, a w przypadku narzędzia M-Astra pomiar wykorzystać w celu ich doskonalenia. W wyniku przeprowadzonych w ramach projektu badań wyodrębniono osiem kompetencji ogólnych oraz siedem kompetencji specyficznych. Kompetencje ogólne najczęściej dotyczą dyspozycji personalnych, natomiast specyficzne – działań charakterystycznych dla pełnionej funkcji kierowniczej w podstawowych obszarach zarządzania.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Brokerska CDS

CDS działa jako kancelaria doradcza, której misją jest ochrona interesów przewoźników i spedytorów poprzez świadczenie usług w zakresie obsługi ubezpieczeń transportowych (OC przewoźnika, OC spedytora i Cargo) oraz pozasądowej i sądowej obsługi roszczeń i szkód powstałych w transporcie. Świadczymy również usługi związane z zarządzaniem ryzykiem transportowym, a także przeprowadzamy audyty i szkolenia z zakresu prawa przewozowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »