| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Ocena pracy > Kompetencje w małej firmie

Kompetencje w małej firmie

Małe i średnie przedsiębiorstwa odgrywają ogromną rolę we współczesnej gospodarce rynkowej krajów wysoko rozwiniętych. Wpływ rozwoju kompetencji na konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw jest potwierdzany coraz częściej empirycznie, chociaż zagadnienie to badane jest przede wszystkim w dużych organizacjach. To właśnie tam generowane są głównie narzędzia zarządzania kompetencjami.

Przykład zastosowania narzędzia M-Astra

Możliwości zastosowania narzędzia M-Astra zostaną przedstawione na przykładzie organizacji zajmującej się działalnością szkoleniową oraz pośrednictwem finansowym, której kadra kierownicza została objęta badaniem. Organizacja funkcjonuje na rynku od 20 lat, a jej obecna działalność związana jest w ogromnym stopniu z pozyskiwaniem zewnętrznych środków na realizację celów statutowych. Do takiej działalności dostosowana jest też struktura organizacji, która ma umożliwiać sprawną realizację wielu projektów. W organizacji zatrudnionych jest na stałe 35 osób. W badaniu uczestniczyło sześć osób zajmujących kierownicze stanowiska, w tym dyrektor zarządzający, dyrektor ds. projektów i główny księgowy, a także kierownik projektu, kierownik biura zarządu oraz zastępca głównego księgowego. W efekcie badaniem objęto zespół zajmujący się wszystkimi obszarami działania organizacji. W przeprowadzonym badaniu wykorzystano opcję samooceny pracowników. Wyniki oceny poszczególnych osób zostały przedstawione poprzez różne możliwości prezentacji liczbowej i graficznej, jakie daje narzędzie, aby lepiej zilustrować jego możliwości. W przedstawionym przykładzie pokazano wyniki oceny na poziomie kompetencji, ale możliwe są bardziej szczegółowe analizy na poziomie poszczególnych pytań.

Dyrektor zarządzający

Do zadań dyrektora zarządzającego należy m.in.:

  • nadzór, koordynacja i organizacja pracy pracowników firmy,
  • nadzór oraz koordynacja prac związana z pisaniem i składaniem nowych projektów,
  • nadzór i koordynacja nad opracowywaniem informacji dla zarządu,
  • koordynacja i nadzór nad realizacją podpisanych umów,
  • nadzór nad polityką reklamy w firmie.

Wyniki badań (niebieska linia) oraz standard opracowany dla Polski (czerwona linia) przedstawia poniższy wykres radarowy.

Zestawienie pokazuje dużą zgodność kompetencji osoby zajmującej stanowisko dyrektora zarządzającego ze standardem dla stanowisk kierowniczych. W niektórych kompetencjach, jak Wytrwałość, Wiedza dotycząca prawa i regulacji prawnych czy Wiedza na temat reklamy i marketingu ocena jest wyższa niż standard. W obszarze finansów czy planowania wystąpiły drobne luki, ale biorąc pod uwagę zakres obowiązków badanej osoby, ich waga nie jest najwyższa, a więc zdefiniowana potrzeba szkoleniowa nie ma najwyższego priorytetu i nie jest traktowana jako pilna. Z racji zajmowanego stanowiska większe znaczenie ma luka wskazująca na niedostatki w przewodzeniu i pewności siebie. Są one jednak na tyle małe, że można je wyeliminować własną pracą.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Akademia Finansów i Biznesu Vistula

Studia I, II stopnia, studia podyplomowe, dyplom University of London, biznes, zarządzanie, finanse, filologie

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK