| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Ocena pracy > Okresowe oceny pracownicze

Okresowe oceny pracownicze

Oceny okresowe to praktyka coraz częściej obecna w polskich firmach. Ale mimo wielu przykładów dobrej praktyki oraz bogatej wiedzy na ten temat, wdrażanie systemów okresowych ocen pracowniczych wciąż jest obarczone wieloma błędami i wielokrotnie kończy się porażką. Jakie standardy powinno się uwzględniać przy projektowaniu i w czasie funkcjonowania ocen pracowniczych w firmach?

Na początku dział personalny powinien określić cele ocen - dostosowane do potrzeb organizacji - a następnie przygotować metodologię oceniania. Poszczególne elementy metodologii oceny - tj. metody oceny, zestaw kryteriów oceny, skala oceny, wagi - muszą być dopasowane do specyfiki stanowisk w danej organizacji.

Zaproponowane narzędzia ocen należy skonsultować w działach funkcjonalnych organizacji - tzn. tam, gdzie ocena będzie dokonywana - a następnie przeprowadzić pilotaż wypracowanej metodologii. Istotne jest także uzyskanie dla proponowanego systemu okresowych ocen pracowniczych akceptacji i wsparcia ze strony zarządzających firmą.

Wdrożenie systemu ocen muszą poprzedzić działania informacyjne, wskazujące cel, potrzebę, korzyści dla pracownika i dla organizacji wynikające z ocen pracowniczych.

Należy zaplanować i przeprowadzić szkolenia z umiejętności ocenienia: m.in. przeprowadzania rozmowy oceniającej, radzenia sobie z oporem ocenianych, asertywnego informowania o słabościach i atutach, wspólnego wypracowywania rozwiązań. Podczas szkolenia osoby oceniające zapoznają się z narzędziami oceny, zastosowanymi aplikacjami informatycznymi itp.

Kiedy system zostanie już wdrożony, a ocenianie rozpoczęte, dział personalny musi monitorować realizację poszczególnych działań związanych z oceną pracowniczą - np. zabezpieczyć czas i zorganizować miejsce na przygotowanie się do samooceny i oceny, rozpatrzyć ewentualne odwołania itp.

Po zakończeniu ocen ich wyniki i rekomendowane przez oceniających rozwiązania muszą być wcielone w życie podczas planowania szkoleń, awansowania, włączania poszczególnych pracowników do programów rozwoju. W przyszłych działaniach pionu personalnego muszą być także uwzględnione doświadczenia praktyczne z przebiegu procesu oceny w celu usprawnienia jego metodologii.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Stowarzyszenie Konsumentów Polskich

Stowarzyszenie zajmuje się ochroną praw konsumentów.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »