| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Ocena pracy > Badanie zaangażowania pracowników

Badanie zaangażowania pracowników

Raiffeisen Bank, podobnie jak inne instytucje, od lat przeprowadzał badanie opinii pracowników. Dotychczasowe badania koncentrowały się jedynie na określeniu poziomu satysfakcji z pracy oraz nastrojów, jakie panują wśród zatrudnionych. Zmiana nastąpiła dwa lata temu, kiedy wraz z badaniami opinii pracowników zaczęto mierzyć poziom ich zaangażowania.

Nowe podejście pokazało, ilu z zatrudnionych nie tylko pozytywnie wypowiada się na temat organizacji, lecz także chce w niej pozostać i aktywnie działać na jej rzecz. Wyniki badań potwierdziły, że wysoki poziom zaangażowania pracowników prowadzi do lepszych wyników finansowych. Ponadto nowa forma badania pozwoliła też na porównywanie się z innymi organizacjami, również spoza Polski, które korzystają z tej samej, uznanej metodologii.

Modyfikacja formy

Oprócz zmiany podejścia zdecydowano się również na zmianę formy badania. Przeprowadzenie ankiety elektronicznej było możliwe, gdyż wszyscy pracownicy mają dostęp do komputerów i internetu. Jak wynika z doświadczeń firmy konsultingowej przeprowadzającej badanie, było to odważne posunięcie, ponieważ wykorzystanie tej formy może budzić obawy pracowników o utratę anonimowości, co nie pozostaje bez wpływu na frekwencję. Odsetek osób, które wzięły udział w badaniu, nie różnił się znacząco w porównaniu z latami poprzednimi i wyniósł prawie 70 proc. Wpływ na tak wysoki wynik miała szeroka kampania informacyjna w banku, w którą zaangażowani byli również menedżerowie. Otwartość pracowników została przyjęta jako chęć współpracy i zmiany organizacji na lepsze.

Współdziałanie na rzecz zaangażowania

Dzięki badaniu uzyskano wiedzę, co pracownicy najbardziej cenią w organizacji (m.in. warunki i narzędzia pracy, współpracę i atmosferę panującą w banku, świadczenia pozafinansowe, work-life balance, programy rozwojowe). Generalnie jednak, ze względu na kryzys na rynku finansowym, wyniki badania za 2009 rok nie były satysfakcjonujące. Pokazały, że pracownicy banku wykazują zaangażowanie w pracę na niezadowalającym poziomie. Dlatego też podniesienie zaangażowania stało się jednym ze strategicznych celów HRM, a na bazie wyników badania zaplanowano stworzenie szczegółowych planów działań w jednostkach organizacyjnych, które miały doprowadzić do wzrostu zaangażowania w skali całego banku.

Osoby odpowiedzialne za badanie były świadome, że lepszy wynik można osiągnąć tylko dzięki współdziałaniu departamentu HR, menedżerów i pracowników banku. Działania, jakie zaplanowano, angażują wszystkie te grupy do wspólnej pracy nad poprawą wyników w kolejnym roku.

reklama

Autorzy:

HR Biznes Partner w Raiffeisen Bank Polska SA. HR Biznes Partner w Raiffeisen Bank Polska SA.

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Bartłomiej Atys

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »