| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Ocena pracy > Badanie zaangażowania pracowników

Badanie zaangażowania pracowników

Raiffeisen Bank, podobnie jak inne instytucje, od lat przeprowadzał badanie opinii pracowników. Dotychczasowe badania koncentrowały się jedynie na określeniu poziomu satysfakcji z pracy oraz nastrojów, jakie panują wśród zatrudnionych. Zmiana nastąpiła dwa lata temu, kiedy wraz z badaniami opinii pracowników zaczęto mierzyć poziom ich zaangażowania.

Zadanie dla menedżerów

Rezultaty badań rokrocznie są komunikowane wszystkim pracownikom banku. Wyniki z poszczególnych jednostek otrzymują menedżerowie. Aby zachować poufność, raporty są przekazywane tylko wtedy, gdy liczba respondentów w danej jednostce wyniosła minimum 10 osób. W pierwszej kolejności to właśnie menedżerowie pogłębiają wiedzę o najsłabiej ocenianych czynnikach wśród pracowników w swoich jednostkach, by następnie „być liderem” przeprowadzenia działań usprawniających. Komunikując wnioski, menedżerowie mieli za zadanie – np. poprzez dyskusje, spotkania robocze, ankiety, bezpośrednią informację zwrotną – dowiedzieć się więcej na temat problemów, z jakimi zmagają się ich podwładni. Dzięki temu udało się uzyskać dużo cennych informacji. Tak pogłębiona informacja pozwoliła zidentyfikować wiele istotnych czynników, które mogą mieć wpływ na satysfakcję z pracy w poszczególnych jednostkach.

Opracowanie działania

Na podstawie uzyskanych informacji menedżerowie, przy współpracy departamentu HR, otrzymali zadanie stworzenia planu działania indywidualnego dla swojego obszaru opartego na wynikach danej jednostki. Każdy z tych planów odnosił się do indywidualnych problemów, z jakimi musi się zmagać departament lub region, oraz wybranych czynników, nad którymi w pierwszej kolejności należy pracować. Tak stworzone plan i harmonogram zostały przedstawione pracownikom. Działania koncentrowały się m.in. na:

  • zwiększeniu nacisku na usprawnianie procesów i eliminowanie tych elementów, które przyczyniają się do ich wydłużania i nie są przyjazne dla użytkowników,
  • dzieleniu się wiedzą na szczeblu lokalnym, np. dotyczącą nowych produktów, procedur,
  • wzmocnieniu poczucia samorealizacji pracowników w codziennych zadaniach, także poprzez włączanie ich w nowatorskie projekty w banku,
  • regularnych spotkaniach w grupach menedżerów, wymianie doświadczeń i wypracowaniu polityki doceniania, np. poprzez codzienne podkreślanie sukcesów swoich podwładnych,
  • szerszej komunikacji na temat istniejących ścieżek karier i możliwości rozwoju kariery w banku.

W trakcie roku plan działań i stopień ich realizacji były monitorowane przez departament HR. Służyły do tego cykliczne spotkania z menedżerami i pracownikami, w trakcie których omawiano aktualne i potencjalne problemy. Departamentowi HR pozwoliło to być na bieżąco z aktualną sytuacją w jednostkach.

Po całorocznym okresie pracy menedżerów nad podnoszeniem zaangażowania pracowników przyszedł czas na kolejne badanie, które miało dać odpowiedź, czy wdrożone działania przełożyły się na wzrost zaangażowania. Wyniki kolejnego badania pokazały, że można i warto podejmować różne inicjatywy, bo mają one bezpośredni związek z poziomem zaangażowania. Zaangażowanie wzrosło równomiernie we wszystkich obszarach: mówię, pozostaję, działam. To potwierdziło, że konsekwentne i precyzyjnie zaplanowane działania dają wymierne efekty. Odnotowano nawet kilkunastoprocentowy wzrost wyników w jednostkach, w których menedżerowie szczególnie mocno wprowadzali zaplanowany zestaw działań.

reklama

Autorzy:

HR Biznes Partner w Raiffeisen Bank Polska SA. HR Biznes Partner w Raiffeisen Bank Polska SA.

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Okurowski

Specjalista od nowoczesnych technologii zarówno samochodowych jak domowych. Wyjątkowy znawca nawigacji samochodowych, systemów multimedialnych, car audio i aplikacji mobilnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »