| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Ocena pracy > Ocena kompetencji przy wykorzystaniu metody Situational Judgment Test

Ocena kompetencji przy wykorzystaniu metody Situational Judgment Test

Pomiar kompetencji u kandydatów do pracy oraz audyt i ocena przyrostu kompetencji u pracowników wymagają posłużenia się trafną i efektywną metodą szacowania poziomu kompetencji. Na szczególną uwagę zasługuje metoda Situational Judgment Test (SJT), popularnie określana mianem „testu kompetencyjnego”. Stanowi ona optymalny kompromis między trafnością i efektywnością pomiaru. Jej atutem jest ponadto szeroki zakres stosowalności – od selekcji zawodowej, poprzez audyt kompetencyjny, aż po identyfikację potrzeb szkoleniowych i ocenę efektywności zastosowanych oddziaływań rozwojowych.

Innowacje w metodzie

Testy SJT dostępne są w wersji „papier i ołówek” oraz zinformatyzowanej. Informatyzacja testu ułatwia proces badania m.in. poprzez automatyczne zliczanie i raportowanie wyników. Umożliwia to efektywne przeprowadzenie badań (audytu) kompetencji na dużą skalę. Co więcej, zaawansowane systemy diagnostyczne umożliwiają kolejność pytań w teście, losowanie pytań testowych użytych w danym badaniu z banku pytań oraz mieszanie opcji odpowiedzi w ramach danego pytania. Pozwala to uchronić test, którego opracowanie jest często żmudnym procesem, przed zbyt wczesnym „zestarzeniem się” i koniecznością jego szybkiej aktualizacji wymuszoną tym, że potencjalni kandydaci zdążyli już „rozgryźć” pytania testowe. Istotną innowacją w testach SJT jest zastąpienie lub uzupełnienie opisów słownych sytuacji użytych w pytaniach testowych animacjami lub krótkimi filmami wideo. Tego typu rozwiązania są szczególnie zalecane w przypadku oceny kompetencji społecznych, których ocena wymaga zdolności zrozumienia sytuacji społecznej na podstawie nie tylko słów, lecz także elementów niewerbalnych, czyli zachowań, gestów i póz uczestników danej sytuacji. Wideotesty kompetencyjne pozwalają rzetelniej oszacować kompetencje społeczne ważne na każdym stanowisku, które wymaga kierowania innymi, współpracy w zespole, negocjowania z kontrahentami lub obsługiwania klientów.

Przykład pytania testowego w metodzie SJT

Poniższe pytanie zostało opracowane na użytek pomiaru kompetencji „Zarządzanie konfliktem”, zaś format odpowiedzi wymaga od osoby badanej wskazania preferowanego przez nią sposobu działania w opisywanej sytuacji. Opcje odpowiedzi uwzględniają wskaźniki behawioralne badanej kompetencji oraz zachowania negatywne sygnalizujące (zbyt) niski poziom ocenianej kompetencji zgodnie z firmowym modelem kompetencji.

W zarządzanym przez Ciebie zespole dwie osoby ewidentnie nie przepadają za sobą. W trakcie dyskusji na forum zespołu często docinają sobie i sprzeczają się ze sobą. Co robisz w takiej sytuacji? Wybierz jedną z poniższych opcji odpowiedzi:

A. Wzajemne animozje między członkami mojego zespołu nie interesują mnie, póki nie mają dezorganizującego wpływu na efekty pracy. Tak więc nie podejmuję żadnych działań, póki zespół pracuje efektywnie i realizuje zamierzone cele.

B. Dostrzegam konflikt i biorę odpowiedzialność za jego rozwiązanie. Konfrontuję skonfliktowane ze sobą osoby na osobności, otwarcie im komunikując, że nie będę tolerował takich zachowań oraz że oczekuję od nich profesjonalnego podejścia.

C. Mam świadomość konfliktu, lecz nie podejmuję się roli mediatora lub arbitra, o ile jedna lub obie strony nie poproszą mnie o to.

D. Chcąc ukrócić tego typu niestosowne zachowania, otwarcie, na forum całego zespołu, informuję skonfliktowane ze sobą osoby, że nie zamierzam dalej tolerować tego typu zachowań.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Maciej Szulikowski

Radca Prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »